Szoborlövészet

Kő András
2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszer adódik ilyen az életben! A szerzőt felhívja Kaposvárról egy balatonfenyvesi polgár, aki tudatja vele, hogy tatarozták a házat, ahol nyaranta megfordulnak, és a padláson találtak egy kalapdobozt, amelyben régi igazolványok, iratok, levelek, fotók találhatók – érdekli-e? Amikor Buza Péter – harminc éve Budapest kutatója – meglátja a kalapdobozt, alighanem torkában dobog a szíve, mert az első pillanatban tudja: kincs hever előtte. Azazhogy a magyar történelem egy darabja.
Ettől a pillanattól kezdve három település: Párkány, Balatonfenyves és Vámosmikola lesz a világ középpontja, egy közrendű család életének mozgatórugója a harmincas évektől az ötvenes évek végéig. És közben – sorsuk tükrében – mindazzal szembesülünk, ami ebben az időszakban Magyarországon zajlott. A szerző sziszifuszi módon gombolyítja fel a szálakat, amelyekre a dokumentumok utalnak. Így kelnek életre a kárhozatra ítélt papírok, és így lesz belőlük életregény. De azt is írhatom: színes történelemkönyv, vagy ahogy a kötet alcímében szerepel: „Élet a határon”. Sajátos mikrotörténelem drámai egyvelege, amelynek főszereplője bizonyos Geyer Matild és Nagy József. De ahhoz, hogy az ő történetük kiteljesedjék, körbe kell járni a teljes rokonságot, az élőket és a megholtakat. Ahogy a kalapdoboz parancsolja. Fogalmazhatok úgy is: vidéki magyar polgárságtörténetet olvasunk.
A történelem önmagában sohasem olyan megrendítő, mint amikor valóságos személyek valóságos sorsán keresztül mérlegeljük. A kalapdoboz figurái átélik a háborút, a zsidók elhurcolását, az orosz bevonulást („mindent elhordtak, összetörtek, a bejárati szobrokra lőttek célba, oda kvártélyoztak”), az ötvenes években a sorozatos törvénytelenségeket (verést és téeszszervezést), a szét-, az át- és kitelepítést. („A svábok pakoltak, mi meg odahurcolkodtunk. Amiket átéltünk, azt nem lehet elmondani.”) Az internálást, az 1956-os forradalom utáni megtorlást, és így tovább. Megannyi novella rajzolódik ki az életsorsok körül: a váratlanul meghúzott ravasz életet olt ki; a polgár éppen lelép a Margit hídról, amikor a híd belerobban a Dunába.
Kettős vonulata van a könyvnek. Az egyik a beszélgetések, a visszaemlékezések fonala, a másik a dokumentumok gazdag tárháza, a kalapdoboz tartalma, valamint a hozzájuk kapcsolódó írások, amelyek segítenek eligazodni. Nagy József négygyerekes családot hagy ott Geyer Matild kedvéért, hogy aztán 1956 után az Egyesült Államokban kössenek ki. De az asszony számára ez sem a végállomás. „Rendkívül becsültem jó anyámat – mondja az egyik fiú –, hogy soha apám ellen nem nevelte a gyerekeit. Egy rosszízű megjegyzést nem tett rá. A nagymama olykor igen, de rászólt. Leállította.” A felnőtt gyerekekre bízta férje megítélését. Nagy és gyenge egyéniségek vonulnak el szemünk előtt, akik megérintenek bennünket.
Posztmodern könyvet tart az olvasó a kezében, amelynek szomorú tanulsága az: a háború után mindent elkövettek a hatalom későbbi urai, hogy tönkretegyék a magyar polgárságot. Sikerült. Pedig ők békében éltek volna tovább egymás mellett.
(Buza Péter: Kalapdoboz. Ráday Könyvesház, Budapest, 2009. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.