Erőszakból az élmezőnyben

Magyarországon az átlagot meghaladó mértékű a tanórai rendzavarás, a rongálás, a lopás, más tanulók vagy a tanárok fizikai és lelki bántalmazása – derült ki egy nemzetközi felmérésből. A huszonhárom országot érintő vizsgálat a jórészt az önkormányzatok által fenntartott általános iskolák felső tagozatára, illetőleg a középiskolák 5–8. évfolyamára összpontosított.

Velkei Tamás
2009. 07. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre szélesebb körben terjed az iskolai erőszak a hazai oktatási intézményekben – világított rá az OECD-nek (a fejlett országok gazdasági és társadalmi fejlődést támogató kormányközi együttműködési szervezete) a közelmúltban végzett kutatása a szomorú, de közismert tényre. A felmérés szerint idehaza különösen aggasztó a vulgáris beszéd használata és a rongálás. Nemzetközi viszonylatban az iskolák 37 százalékában szenvednek a tanárok a trágár megnyilvánulástól, vagyis a verbális agressziótól, Magyarországon azonban ez az érték a megdöbbentő 77 százalékot is eléri. Fájdalmasan sok esetben zavarják a tanórát a diákok Magyarországon, az iskolák több mint kétharmadában okoz nehézséget ez a probléma a tanítás során.
Nem sokkal jobb a helyzet az iskolai rongálások esetében sem: amíg nemzetközi átlagban az intézmények negyedében hátráltatja az oktatást a rongálás, addig hazánkban az arány 53,5 százalék. Roszszabbak a hazai állapotok az alkohol- vagy a kábítószer-fogyasztás és -birtoklás, valamint az iskolából való késés esetében is, mint a TALIS-országok (az OECD TALIS néven új oktatásügyi programot indított el a tanári pályán dolgozó pedagógusok megkérdezésére – a szerk.) viszonylatában. Magyarországon minden negyedik pedagógus iskolájában hátráltatja az oktatást az oktatási segédanyagok, tankönyvek hiánya, vagy azok nem megfelelő volta. Ez az arány lényegesen rosszabb, mint Belgiumban, Ausztráliában, Izlandon vagy akár a szomszédos Ausztriában és Szlovéniában.
A legtöbb vizsgált országban nagyon kevés a fiatal pedagógus, a tanárok többsége 40 év feletti. Átlagosan az 50 év feletti tanárok kétszer annyian állnak a katedrán, mint a 30 év alattiak. Ez azt jelenti, hogy az idős pedagógusok nyugdíjba vonulásával a legtöbb országban a közeljövőben tanárhiánnyal kell számolni, illetőleg fiatal pedagógusok tömegeivel kell pótolni a tapasztalt, nyugdíjba vonuló pedagógusokat. Magyarországon a tanároknak csupán tizenkét százaléka 30 év alatti, miközben majdnem harmaduk betöltötte már az ötvenet. Magyarországon 2008 tavaszán a tanárok 22 százaléka dolgozott olyan iskolában, ahol az iskolaigazgató szerint az oktatást jelentősen hátráltatja a pedagógushiány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.