Nyitott kérdés a privatizáció

Továbbra is magánosítható három állami filmstúdió, miután a parlament kulturális bizottságának többsége nem tartotta vitára alkalmasnak a privatizációjuk végleges leállításáról szóló törvénymódosító javaslatot. A filmes kerekasztal januárban hivatalosan végelszámolással szüntette volna meg a stúdiókat. Ám lapunk birtokába került a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökének levele, amelyből kiderül, Grunwalsky Ferenc még a múlt év végén arról győzködte Hiller Istvánt, hogy a stúdiók privatizációjánál a menedzsmentet kell előnybe hozni, ennek érdekében pedig a kulturális miniszter akár politikai nyomást is gyakorolhatna a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-re.

Tölgyesi Gábor
2009. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap a parlament kulturális bizottságának MSZP-s és SZDSZ-es képviselői nem tartották vitára alkalmasnak az állami filmstúdiók privatizációjának végleges leállításáról szóló törvénymódosító javaslatot. A javaslat ellen foglalt állást korábban a Pénzügyminisztérium és az Országgyűlés költségvetési bizottsága is. A bizottság fideszes alelnöke, Halász János tervezete azt célozta, hogy a Budapest, a Hunnia és az Objektív Filmstúdió tartós állami részesedését ne lehessen elidegeníteni. Halász János hasonló tartalmú javaslatát május végén utasította el a kulturális bizottság. A három társaság privatizációja így továbbra is lehetséges, igaz, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) a múlt év végén visszavonta a filmstúdiók privatizációjára kiírt pályázatokat, és azóta nem írt ki újabbat.
Mint arról korábban beszámoltunk, több filmes intézmény fóruma, a Filmszakmai Kerekasztal döntésére hivatkozva Grunwalsky Ferenc, a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) elnöke tavaly októberben a három állami filmstúdió magánosítása mellett foglalt állást. Az MNV Zrt. november 18-án a három állami filmstúdió értékesítésére 11-11 millió, valamint 30 millió forint minimáláron írt ki pályázatot. Az Objektív privatizációjánál pluszpontokat jelentett volna az Oscar-díj is, amelyet eddig Rófusz Ferenc és Szabó István filmrendező mondhat a magáénak. Az Objektív vezetője, Rózsa János producerként jegyzi Szabó István filmjét, a Rokonokat, idén március 15-én vehette át a Kossuth-díjat Sándor Pál rendező-producer, a Hunnia vezetőjének társaságában. Sándor Pál nemcsak a filmjeivel szerzett hírnevet: korábban ő privatizálta a pasaréti filmgyárat, majd adta el jelentős anyagi haszonért.
Az állami stúdiók magánosítása több szempontból is vitatott volt. Nem csupán amiatt, hogy e stúdiók alapítói jogokkal rendelkeznek az MMK-ban, egy 2006-os kormányrendelet miatt is, amely szerint a cégek jogutódjai majdan előnyt élvezhetnének az 1948 és 1987 között készült játékfilmek, az úgynevezett nemzeti filmvagyon forgalmazói, hasznosítási jogainak megszerzésére kiírandó pályázaton. A nemzeti filmvagyon a digitális televíziózás, a tematikus filmcsatornák elterjedésével ugyanis felértékelődhet, egyes becslések szerint akár 16-20 milliárd forintot is érhet.
Az MNV Zrt. az Országgyűlés kulturális bizottsága ellenőrzési albizottságának decemberi ülését követő napon, december 12-én viszszavonta a pályázatát. A Filmszakmai Kerekasztal január 20-án már amellett tette le egységesen a voksát, hogy a Hunniát, az Objektívet és a Budapest Filmstúdiót ne privatizálja az MNV Zrt., inkább végelszámolással szüntesse meg. Mert úgymond nem szerencsés, ha e stúdiók magáncégként alapítói jogokat gyakorolhatnak az MMK-ban, a filmszakma legfőbb finanszírozó intézményében.
Többek között erre hivatkozva győzködte még a múlt év végén bizalmas hangvételű levelében a kulturális minisztert Grunwalsky Ferenc arról, hogy célszerűbb volna, ha a stúdiók menedzsmentje előnyt élvezne a társaságok privatizációjánál. Az MMK elnöke a lapunk birtokába került levélben Hiller Istvánnak arra is utalást tett, ennek érdekében akár politikai nyomást is gyakorolhatna az MNV Zrt.-re.
Grunwalsky levelének érvelése azonban sántít: az MMK-ban ugyanis több magáncég jelenleg is rendelkezik alapítói jogokkal. A levél ugyanakkor nem tartja problémának, hogy a privatizált stúdiók az említett kormányrendeletnek köszönhetően előnyt élvezhetnének az a nemzeti filmvagyon forgalmazói, hasznosítási jogainak megszerzésére kiírandó pályázaton. A végelszámolásról e levélben még nem esett szó.
A mozgóképtörvény szerint a filmvagyont a Nemzeti Filmarchívumnak kell kapnia, az említett hasznosítási pályázatokat a filmarchívum írná ki. Nem mellékes, hogy Gyürey Vera Szabó István felesége, s bár intézményének igazgatói posztjára már 2005 végén kellett volna pályázatot kiírni, ezt az akkori kulturális miniszter, Bozóki András szerint MSZP-s politikusok segítségével Szabó István megakadályozta.
Június elején Hiller István figyelemreméltóan nyilatkozott az MMK-ról. – A közalapítványi forma Magyarországon rossz jogi konstrukció, amely bebetonoz személyeket és gondolatokat úgy, hogy a közalapítványnál szükséges szakmai változásokat lehetetlenség keresztülvinni. A stabilitás nem lehet a merevség szinonimája – vélte a miniszter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.