Bajor lábnyom

Élt egyszer egy suszter, bizonyos Hans Wagner; ma hegymászók foglalják imába a nevét. Bőr sícipővel kezdte, aztán évtizedes munkával kifejlesztette a hegymászó bakancs Mercedesét. A Hanwag márka ma éppúgy tartja magát a piacon, mint fénykorában, a hatvanas években. Pedig történt közben egy s más. Például a nyakunkba szakadt a fogyasztói társadalom.

Klementisz Réka
2009. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németesen egyenes vonalú, bajorosan következetes, már-már eltanulhatatlanul egyszerű a történet. Kulcsszavai pedig: becsvágy, kitartás, hagyomány. Münchentől nem messze, egy Vierkirchen nevű településen ma is áll, sőt működik a manufaktúra – az egykori Wagner-féle suszterműhely továbbfejlesztett változata – annak bizonyítékául, hogy az emberi léptékű, minőségi termelés megtartása a talpon maradás kulcsa lehet akkor is, ha a globalizált világgazdaság tempója éppen ez ellen hat.
– Nem sok, hanem kevés jó cipő kell – foglalja össze a lényeget az alapító unokaöccse, Joseph Wagner abban a kisfilmben, amelyet a Hanwag dolgozói készítettek a közkedvelt főnök nyolcvanötödik születésnapjára. Joseph Wagner ma is magára ölti emblematikus szürke köpenyét, és ha épp nem teniszezik, ott jár-kel a polcok között, szagolgatja a bőrt, simogatja a bakancsokat, ahogy teszi a hatvanas évek eleje óta, amikor újonc suszterként átvette a Hanwag manufaktúra vezetését. Mintha el sem telt volna négy évtized.
– A harmincas évek végére kitanultam a cipészmesterséget, azóta több mint hetven évet dolgoztam aktívan, ez a munkám, a hobbim az életem. És tudja, mit? Hét évtized alatt egyszer sem fordult elő, hogy betegség miatt egy napnál tovább kiestem volna – meséli ízes bajor kiejtéssel Joseph Wagner, aki a mai napig roppant elfoglalt; hosszas unszolás után napi üzemi sétája szünetében nyílt mód a beszélgetésre.
A Hanwag márka túlélte a húszas évek végének világméretű gazdasági válságát, a második világháborút, és konokul tartja magát az olcsó tömegcikkek korában is lényegében ugyanazzal a módszerrel és szellemiséggel, ahogy annak idején megalapították.
– 1948-ban, amikor csatlakoztunk hozzá, száznyolcvankilenc tagja volt a bajor cipészeket tömörítő szövetségnek. Ma tizenhat. És mi itt vagyunk – mondja büszkén Wagner úr.
A Hanwag évente háromszázezer minőségi lábbelit gyárt, és gazdasági válság ide vagy oda, tavaly óta tizenkét százalékos növekedést könyvelt el.
Népmesébe illő a történet. Hans Wagner, az alapító egy jetzendorfi susztercsaládba született a múlt század elején: édesapja és két bátyja is cipészmester volt. Nem gondolkozott sokat, suszternek állt ő is. Csakhogy kalandra vágyott. Miután átvészelte az első világháborút, némi tudománnyal a tarsolyában Münchenbe ment, ahol – és itt jön a mesés véletlen – úgy hozta a sors, hogy belebotlott valakibe, akitől ellesett valamit, ötvözte a már tudottal, és olyan cipőkészítési technikát fejlesztett ki, amelyhez még hasonló sem nagyon volt. Míg akkoriban lószőrrel vagy posztóval vonták be a cipők talpát, hogy tapadással lehessen őket rögzíteni, Hans Wagner dupla varrással kezdte el gyártani a jellegzetes bajor cipőket. Járta a vidéket, házalt, kopogtatott, bajor parasztoknak ajánlgatta a termékeit; néhány kemény év után híre ment a strapabíró Wagner-modellnek, kezdett felfutni az üzlet. Ekkor már 1924-et írunk, nincs messze a gazdasági válság.
Miközben Németország még a vesztes háború anyagi terhét nyögte, a világpiac pedig épp összeomlani készült, a Hanwag manufaktúrájában egyre többen dolgoztak; a húszas évek végére már negyvenen. Aztán következett a második világháború.
– A Wehrmacht hatalma elől nem volt menekvés – meséli Joseph Wagner. – Arra kényszerítettek bennünket, hogy a diktatúra által megszabott feltételek mellett a hitleri haderőnek gyártsunk cipőket. Mindenen rajta tartotta a szemét a hatalom. Nehéz idők voltak – mondja, de máris az újbóli talpra állás történetével folytatja. Szinte kínálta magát a szalmaszál: ki kellett szolgálni a sísport és a hegymászás terjedő divatját. Belevágtak, sorra fejlesztették és gyártották az újabb kézműves minőségű, felső árkategóriába tartozó modelleket. A Hanwag – már Joseph Wagner vezetésével – a hatvanas években odáig jutott, hogy csak az amerikai piacon évente tízezer sícipőt tudott értékesíteni Garmisch márkanév alatt.
– Claus Obermeyernek, a háború idején Németországból Amerikába menekült sísportfanatikus repülőmérnöknek köszönhetően be tudtunk lépni az amerikai piacra – mesél tovább komótosan Wagner úr, s már említi is a következő példát, amikor a Hanwag profitálni tudott egy külföldivel kötött barátságból. – Épp tegnap volt nálam látogatóban egy japán barátom, aki korábban hosszú ideig élt Bajorországban. Neki köszönhetően meg tudtuk vetni lábunkat az ázsiai piacon is – teszi hozzá.
Mindezt egy bajorországi kis faluból.
– Az emberi munka nem eldobható rongy – öszszegzi a hitvallást szigorú tekintettel Joseph Wagner abban a bizonyos tiszteletére összeállított kisfilmben. És sorra szólalnak meg a dolgozók: Olga Bullacher, aki ötven éve könyvel a cégnél, Hans Lackermeier, aki negyvenhét éven át maradt hű a Hanwag-kaptafához, és így tovább. Megszólal aztán Heinz Zemsch, aki röpke háromszáznegyvenhárom alkalommal mászott fel a Watzmann csúcsra (berchtesgadeni Alpok). Márkahű is, nem csak megszállott. A hegymászóknál már csak a siklóernyősök hálásabbak: a Hanwag volt az első cég, amely kifejezetten a siklóernyősök igényeire fejlesztett ki lábbelit. A vierkircheni manufaktúrából kerültek ki azok a falmászó cipők is, amelyek lehetővé tették, hogy ember extrém körülmények között sziklát mászhasson.
A gazdasági kényszer persze a Hanwagot is utolérte néhány éve, csakhogy itt sikerült az, ami hasonló esetekben többnyire nem szokott: megváltozott a tulajdonos, de a lényeg nem. Nyolcvanon túl Joseph Wagner azzal a kikötéssel adta át a manufaktúrát egy svéd cégcsoportnak, hogy az alkalmazottak maradnak, a gyártás Európában marad, és nem engednek az évtizedes minőségből.
Változás bajor stílusban. Tényleg eltanulhatatlan?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.