Brandt és Honecker nyulai

Hegyi Zoltán
2009. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jihlava, ez a gyönyörű kisváros, amely már tizenharmadszor ad otthont Közép-Európa legmozgalmasabb dokumentumfilm-fesztiváljának, pontosan a cseh–morva határon helyezkedik el. Olyannyira, hogy a képzeletbeli vonal kettészeli a települést, ami azt jelenti, hogy ha összebalhéznának (nem fognak) mondjuk a nagy morva gondolat vagy valami hasonló jegyében, nem kellene sokat gatyázni azon, hová húzzák fel a falat. A berlinit éppen húsz éve bontotta le Reagan, Gorbacsov, Roger Waters és néhány magyar határőr tiszt, és a fesztivál programjába is becsúszott egy film a nagy kőművesmunkáról, méghozzá az eddigi legszellemesebb. Bartek Konopka és Piotr Rosolowski német–lengyel koprodukcióban, ötven percben mutatják be a fal történetét, méghozzá a nyulak szemszögéből. Az allegorikus sztori (A fal nyulai – Mauerhasen) a második világháború végén kezdődik, a Potsdamer Platzon, a teret a földdel tették egyenlővé a felszabadítók, élelem egy szál se. A szorgos túlélők felásták hát a területet, és ültettek bele, amit találtak, többnyire káposztát. Megneszelte ezt néhány, az ostromot csodával határos módon átvészelő nyúl, és elkezdtek rájárni a gigantikus veteményesre. Az alkalmi mezőgazdászok persze minden lehetséges eszközzel védekeztek ellenük, és mivel a hadiszerencse forgandó, jutott is, maradt is mindenkinek. Míg egy szép napon a nyulak szokatlan zajokra ébredtek, betonoszlopok kerültek elő és szögesdrót, majd hamarosan felépült a fal. A Potsdamer Platz abban a kitüntető figyelemben részesült, hogy mindjárt kettőt is kapott, a nyulak pedig közöttük rekedtek. Sajátos helyzet, különös ökoszisztéma alakult ki. A nyulak biztonságba kerültek, nyugalmukat rendőrkutyák őrizték, és senki nem lőtt át a senkiföldjére. Mivel egy stresszmentes életmódot folytató nyúl évente többször ellik, és alkalmanként legalább tíz egészséges újszülöttnek ad életet, a populáció többezresre duzzadt. Az egyik oldalról Honecker és vendégei, Hruscsov és Arafat figyelték őket nevetgélve, a másikról Willy Brandt. Teltek-múltak az évek, a nyúlwellnesstelep lakói szaporodtak és sokasodtak, habitusuktól függően alagutakat ástak a fal alatt, vagy teljes apátiába süllyedtek. Mígnem egyszer csak hirtelen megint minden megváltozott, újra nagy zajongás támadt a környéken, és elhordták a falat. A nyulak eleinte tanácstalanul pislogtak, majd bóklászni kezdtek az épülő új metropolis parkjaiban, miközben a Potsdamer Platzon az ég felé törtek a világot irányító cégek üvegpalotái. Egy ideig békében hagyták őket, aztán befogták az egész társaságot, hálóval, egyesével. A záróképen egy nyúl látható, amint kukucskál kifelé a ketrecből. Szemében beletörődés és egy kis bizonytalanság. Mert mindig ez a vége. Az alkotók a legismertebb archívokat vágták össze a nyulak életéről készített felvételekkel, s mivel jól csinálták, ezek nem szimplán összeadódtak, hanem természetesen megjelent egy új minőség.
Volker Schlecht tízperces animációja is a német történelemmel foglalkozik, az alapötlet itt is pompás. A főszereplő nem más, mint a nemzetközileg is könnyen kódolható wurst. Viszont esetünkben (German History a Bite – Egy falat német történelem) ez a kolbász csupán vágóhídi végtermék. A germán törzsektől napjainkig masírozunk előre, mindvégig indulókra, Goethéről vagy Fassbinderről egy kocka sincs. Azért ez így túl primér, iróniának is kevés, legfeljebb a német önostorozás egy újabb iskolapéldája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.