A berlini fal leomlása és az új világrend

Szabó László Zoltán
2009. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban ünnepelte a világ a berlini fal leomlásának huszadik évfordulóját. 1989 valóban egy eufórikus, önbizalommal teli év volt Nyugaton és Kelet-Európában egyaránt. Sokáig úgy tűnt, hogy a Francis Fukuyama által felvázolt világkép a történelem végéről, amin a tudós az emberi tudat ideológiai fejlődésének lezárását értette, valóban megteremtheti azt az egységes rendet, ahol a Nyugat által kijelölt utat a jövő felé a világ másik fele is követni fogja. Ezt a tézist akkoriban a legtöbb társadalomtudós és politikus is már-már tényszerűen kezelte, és arra ösztönözték Kelet-Európát, hogy a jövendő sikerhez elég, ha hűségesen lemásolja ezt az úgynevezett egyetlen világképet.
A fukuyamai világkép azonban hamarosan rácáfolt önmagára. A kilencvenes évek közepére már nyilvánvalóvá vált, hogy még Európán belül is komoly etnikai – ha nem törzsi – törésvonalak húzódnak, és ezek csakhamar véres konfliktusokban teljesednek ki az egykori Jugoszlávia területén. Fukuyama elméleti modellje látványosan összeomlott, és helyette a huntingtoni előrejelzések váltak valóra. Samuel Huntington ugyanis Fukuyamával ellentétben azt jósolta, hogy az új évezred elsősorban civilizációk összecsapásának korszaka lesz, amely globális konfliktusokat fog gerjeszteni a civilizáció és a barbárság között. A század vége felé közeledve az is nyilvánvalóvá vált, hogy a nyugati világ dominanciája erőteljesen gyengült, különösen azokban a keleti, illetve távol-keleti országokban, ahol az állam szerepe nem értékelődött le, hanem éppenséggel megerősödött az idők folyamán. A dinamikusan fejlődő ázsiai országok vezetői átvették a Nyugattól mindazt, ami hasznosítható volt országuk fejlődésében, így a szabadpiac előnyeit, a tudomány és technika legújabb vívmányait, a társadalom átalakításában nélkülözhetetlen felsőoktatási intézmények alapítását, mindazt, ami nem ütközött az adott ország kulturális és vallási szokásaival. Egy dologtól azonban távol tartották magukat; és ez a nyugatí típusú politikai és kulturális liberalizmus. Az állam társadalomra gyakorolt hatása már régóta megosztotta a fejlett világot, hiszen a konzervatívok már vagy száz éve azt szajkózták, hogy az állam egy szükségszerű rossz, a modern társadalom előfeltétele a minimális állami beavatkozás a gazdasági életbe és így tovább. Ez a vélekedés, ahogy ma számos társadalomkutató állítja, végső soron a Nyugat hanyatlásához vezetett mind a gazdasági, mind a kulturális szférában. Huntington ezt már előre látta, és arra hívta fel a figyelmet, hogy a bűnözés és az erőszak társadalmi rangra emelése, a hagyományos családmodell felbomlása a Nyugatot egy elkerülhetetlen erkölcsi és értékválságba juttatja majd. Ázsiában pontosan ezt akarták elkerülni, és arra törekedtek (milyen eszközökkel, az nézőpont kérdése), hogy gátat vessenek a nyugati erkölcsi válság begyűrűzésének, ami többé-kevésbé sikerült is a legjelentősebb államoknak.
És hol tartunk ma? Az amerikai elnök nagyszabású ázsiai körúton járt, ahol Japán mellett elsősorban a kínai bankárok kegyeit kereste, akik nélkül Amerika bármikor csődbe mehet, hiszen Kína vásárolta fel az amerikai kincstárjegyek több mint ötven százalékát. Hogy Kínában a bankárok szoros állami felügyelet alá vannak helyezve, és mellesleg kommunisták is, ma már senkit sem hoz zavarba. Az állami kapitalizmus kínai és indiai mintája, úgy tűnik, életképesebb a szabadpiacnak mindent alárendelő nyugati típusú gazdasági rendszereknél. Kulturális szempontból is van a Nyugatnak miért aggódnia. A világ sok filmjét már régóta Indiában készítik, most meg egy afrikai ország, Nigéria jött fel az élbolyba. Hollywood éppen hogy dobogós helyezett ebben a versenyben, arról nem is beszélve, hogy az állami cenzúra miatt a hollywoodi filmek mintegy 35 százaléka jut csak el a távol-keleti filmszínházakba. A XXI. század, nagyon úgy tűnik, már nem a Nyugat, hanem a feltörekvő ázsiaiak évszázada lesz. Azonban az ókori görög–római civilizáció alapjait maga mögött tudó Európa és Amerika még korántsem veszített annyit, amit már lehetetlen volna behozni. A további hanyatlás megakadályozásához azonban egy teljesen új világkép, illetve a globalizációhoz tapadó dogmák és illúziók gyökeres átértelmezése szükségeltetik.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.