A képteremtés alkímiája

Csernus Tibor és Szabó Ákos életműve külön-külön is a kortárs magyar művészet izgalmas fejezetei közé tartozik. A munkák együttesen pedig olyan távlatokat sejtetnek meg velünk, amelyek időnként a néző képzeletében is megjelennek, ha a kortárs magyar művészet egészének lehetséges gazdagságára gondol.

P. Szabó Ernő
2009. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiszen mi lett volna, ha… ha Csernus Tibor, Szabó Ákos és a többiek, Lakner Lászlótól Méhesig, Sándorfiig nem kényszerülnek rá, hogy az országot elhagyják. Vagy mi lett volna, ha a hetvenes évek elején Párizsban létrejön az a kiállítás, amelyen Jean Clair, a kiváló művészettörténész épp a felsorolt alkotók műveivel szerette volna megmutatni a világnak, milyen sajátos, különleges érték az a bizonyos Budapesti Iskola?
A történelemben azonban – s benne a művészet történetében is – nem létezik „ha”. Véletlenek sincsenek, ami annak tűnik, az törvényszerűen következik be. S az ilyen véletlen a legjobb szervező. Így történhet meg, hogy most egyszerre láthatjuk Csernus Tibor, a szürnaturalizmus első, nagy hatást gyakoroló mestere alkotásait a Forrás Galériában, mégpedig annak a Szabó Ákosnak a mágikus műveivel együtt, akinek pályája indulásakor szorosan összekapcsolódott Csernuséval.
Alkimista festők találkozása… Olyan képek sorakoznak a falon, amelyek méltó feleletet adnak arra a kérdésre, hogy lehet-e a második és harmadik évezred fordulóján képet teremteni, hogy lehet-e a pillanatonként változó, megszámlálhatatlanul sok mozaikkockából összeálló látvány korában a festészet nyelvén érvényeset mondani a világról. Pontos, a látvány minden elemét hűen visszaadó műveket látunk, amelyeken azonban – és éppen ebben áll az alkímia csodás tudománya – minden valami mássá, a matérián túlmutató, a mű nézőjét a szellem, a morál, az esztétikum időtől-tértől független világába emelő értékké változik.
Csernus feleségével, Sylvester Katalin festőművésszel 1964-ben távozott végképp Párizsba, alig egy év múlva Szabó Ákos is Franciaországba utazott, s nem tért vissza. A két éve elhunyt Csernus első nagy, 1989-es budapesti bemutatkozása óta alig egy-két alkalommal látogatott haza kiállításai megnyitásaira, Szabó Ákos képeivel együtt a mai napon jelenik meg először szülőföldjén azóta, hogy majd negyvenöt éve Budapestről Párizsba költözött.
Párhuzamos életrajzokat írnak tehát a művek, amelyek közül sokat sosem látott a hazai közönség. Csernus alkotásai a Galerie Claude Bernard-ból kerültek magyar magángyűjteménybe a kilencvenes évek eleje óta, amikor is a festő és a galériás együttműködése megszakadt, gyakorlatilag nem állították ki őket. Ahogyan a festőt először alkimistának nevező Gérald Gassiot-Talabot fogalmazott, „az élőlények és tárgyak megindító egyensúlyának tiszta himnuszát” fogalmazza meg az a Csendélete, amely az életmű harmadik és negyedik, azaz az 1970–75 közötti fotórealista művekből fölépült és az 1977-es Akt virágokkal induló, Caravaggio igézetével jellemezhető korszak találkozásakor keletkezett. Többi kiállított alkotása az 1980 utáni évtizedben született, amikor is főként bibliai témákat dolgozott fel, amikor azonban a történet helyett elsősorban a szereplők lelkiállapota, a fény és árnyék drámai ellentétével megformálható testek beszéde érdekli. Az ő műveiben is azt a mágikus erőt fedezhetjük fel, amiről a nagy előddel kapcsolatban beszélt: „Caravaggio mindenekelőtt fény, amely elönti, elpusztítja és újracsoportosítja a formákat”.
Szabó Ákos a realizmus és a misztika határterületén haladva ábrázolja egyre részletezőbben, fotografikusan, hiperrealista hűséggel a motívumot, a látható világon túlmutató, a láthatatlan tartományt mintegy mágikus erővel megidéző, olykor igen összetett kompozíciókat hozott létre. Ahogyan az 1977-es Vendégmunkás jelzi, kedvelt műfajává vált a portré, arckép a kiállítás legújabb alkotása is, a nagyméretű pasztell Kosztolányi Dezsőt ábrázolja. Az egyre inkább klasszikussá váló rend, s a képfelület minden részletére kiterjedő figyelem, műgond, a rajz-, festeni tudás tökéletességét jelző aprólékos kidolgozás jellemzi a kiállítás festményeit, amelyeken az egyik fő téma a kikötő, a másik a normandiai táj. Utóbbi egyrészt azt a Budapest környéki vidéket idézi fel a festő számára, amelyben felnőtt, másrészt olyan színeket, főként a zöld különös árnyalatait kínálja, amilyenekhez hasonlót viszont nem látott Magyarországon. Meghatározhatatlan helyről érkező napfény és az égbolt nagy részét borító sötét felhő találkozása teszi drámai látvánnyá a mindennapi tárgyak, kacatok halmazát a Saint-Sever-i kert végében, ugyanez a természeti jelenség erősödik föl vihart ígérővé egy másik művön a háztetők fölött. Az ember által látrehozott világ és a természet közvetlen találkozásáról beszélnek a Saint Sever-i, cherbourg-i kikötőkben horgonyzó hajókat ábrázoló, a részleteket kiemelő, premier plánba hozó kompozíciók is, egyben pedig a konkrét látvány és az azt átalakító költészet összefonódásáról is.
(Csernus Tibor és Szabó Ákos kiállítása, Forrás Galéria.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.