Az egekben a hazai bankköltségek

Európában Románia után Magyarországon kell a legtöbb bankköltséget fizetni, s ebben a két országban a legmagasabb a hitel- és betétkamatok közötti különbség is – mutatják az Eurostat és a BD Center adatai. A kis- és középvállalkozások árbevételének átlagosan fél százalékát teszik ki a bankköltségek, többszörösét, mint más uniós országban.különbség

Munkatársunktól
2009. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Románia után Magyarországon kell a legtöbb bankköltséget fizetnie a lakosságnak és a vállalkozásoknak, s e két országban a legnagyobb a különbség a hitel- és betétkamatok között – mutatják az Eurostat és a BD Center Számviteli Kft. adatai. Ezek szerint a magas kamatkülönbözet mellé a magyar pénzintézetek kiugróan magas kezelési költséget és más díjakat számolnak fel, így növelve tovább az európai összehasonlításban amúgy is magasnak számító profitjukat. A bankok mérlegfőösszegéhez viszonyított díjeredmény eléri az 1,33 százalékot, az összes tőkéhez mért díjeredmény pedig a 11,96 százalékot. Összehasonlításképp: e két szempont alapján az uniós átlag 0,43, illetve 7,48 százalékot tesz ki, vagyis Európa többi országában jóval olcsóbban dolgoznak a pénzintézetek, mint hazánkban. Az öszszes tőkéhez mért kamatkülönbözet tekintetében szintén az élbolyhoz tartozunk: ennek mértéke csaknem 30 százalék, szemben az uniós átlagnak számító 14,5 százalékkal. A legszerényebben Belgiumban számláznak a pénzintézetek, itt a magyar banki díjak ötödével is beérik, de Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Finnországban sem fog vastagon a ceruza. A legmagasabb banki díjakat a kimutatás szerint hazánkon kívül Romániában és Bulgáriában kell fizetni.
Egyre nagyobb terhet jelentenek a hazai vállalkozások számára a bankköltségek – mutatott rá lapunknak Dukai-Nagy Gergely közgazdász, a BD Center Számviteli Kft. ügyvezetője. Mint mondta, a regisztrációjukban szereplő mikro-, kis- és középvállalkozások árbevételének átlagosan fél százalékát jelentik e díjak, de nem ritka az olyan cég, ahol ez az arány eléri a 2,8 százalékot. E társaságok általában már ötszázalékos árbevétel-arányos adózás előtti eredményt is jónak tartanak, ehhez képest a teljes árbevétel fél százaléka tragikusan sokat jelent – fogalmazott Dukai-Nagy, hozzátéve: a pénzügyi felügyelet első félévi jelentése alapján a magas jövedelmezőség miatt az idei évet is jelentős eredményekkel zárják majd a bankok, miközben a vállalkozásoknak a lehető legszorosabbra kell húzniuk a nadrágszíjat.
Hasonló véleményt fogalmazott meg Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke. Magyarországon az átlagos vállalkozói kamatláb jelenleg 12 százalékos, az ugyancsak saját valutával rendelkező Lengyelországban 6 százalékos, Csehországban 4,2 százalékos, míg az euróövezetben lévő Szlovákiában 3,8 százalékos – mutatott rá Parragh, aki szerint a magyar vállalkozások ezért jelentős versenyhátrányban vannak. A magas költségeket az MKIK elnöke több tényezővel magyarázza. A magyar bankrendszer tulajdonosi szerkezete nem egészséges, egyrészt ez az oka az uniós összehasonlításban kiugrónak számító díjaknak. A másik ok Parragh szerint, hogy még mindig nincs olyan verseny a bankok között, amely nyomán a költségek érdemben elkezdhetnének csökkenni. A harmadik tényező a pénzügyi kultúrában keresendő: más európai országgal összehasonlítva nálunk kevesebben veszik igénybe az elektronikus banki szolgáltatásokat, míg a készpénzhasználat sokkal elterjedtebb.
A magas jövedelmezőséggel kapcsolatban korábban a Magyar Nemzeti Bank is erre az eredményre jutott. Jelentésük szerint a jelentős kamatkülönbség annak köszönhető, hogy hazánkban alacsonyabb az árverseny, s hogy a magyarországi pénzintézeteket viszonylag magas költségszint jellemzi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.