Máriaradnától Grábócig

Fáy Zoltán
2009. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság egyre kevesebben ismerik a búcsú szó eredeti jelentését; a legtöbben falusi vásári mulatságként, sokadalomként azonosítják, mintha a körhinta, a kürtőskalács, a lacikonyha és a céllövölde volna a legfontosabb jellemzője a búcsújárásnak, s e szegényes mulatság miatt kelnének útra sokan ma is. Ez a jelentésváltozás, ha nem is az utóbbi húsz évben következett be, de a rendszerváltás utáni nagy szellemi kavarodás biztosan hozzájárult a fogalom felgyorsult átalakulásához. Profán, sőt kifejezetten pogány „búcsúk” gondoskodnak az emberek szórakoztatásáról és a szó eredeti jelentésének megváltozásáról, olykor pedig határozottan mesterséges újpogány tartalmak telepednek rá egy-egy nagy múltú búcsúra. A szó eredeti jelentésének átalakulása, ha csak időlegesen is, azért történhetett meg, mert bár az igazi búcsújárás igazi testi-lelki erőpróbát jelent, törődést, fáradtságot, virrasztást, a minimális kényelemről való lemondást, minden korban az eseménysor felszabadító tartalma adta a lényegét, amely kiragadja az embert a hétköznapi életből. Vagyis szórakoztat – is. A búcsújárás a bűnöktől való megtisztulás és a büntetés elkerülése révén nagy, önfeledt örömöt eredményez, bár gyanítom, hogy a szakrális élményt kereső ember számára sohasem a vásári mulatság jelenítette meg ezt az élményvilágot.
A mai szakrális indítékú búcsújárásnak létezik egy jól ismert rituáléja, amely búcsújáró helyenként és közösségenként kisebb-nagyobb eltéréseket mutat, főbb vonásai azonban azonosak. Ezek biztosítják a keretét a dráma átélhető megvalósulásának, és juttatják el a résztvevőket a katarzisig. A búcsújárók kilépnek a profán térből és időből, otthagyják a hétköznapi életet, hogy a szakrális valósággal találkozzanak. Nagy drámának válnak cselekvő részeseivé, amelynek középpontjában maga a megváltás áll. A megtisztulás feltétele a bűnbánat szentsége, de a rituális dráma keretei is hozzátartoznak az eseményekhez.
Vass Erika közelmúltban megjelent könyve ebből az aspektusból vizsgálja a búcsújárás kutatástörténetét, elsősorban a néprajzi, történelmi és művészettörténeti szakirodalom rövid összefoglalásával, majd három búcsújáró hely: Máriaradna, Csíksomlyó és Grábóc esettanulmányai segítségével fejti ki a búcsújárásra vonatkozó észrevételeit. A pillanatkép az előző évtizedben készült, de a látottak megértéséhez a szerző segítségül hívja a történelmet is. Az alapos esettanulmányok az észlelhető, mérhető, rögzíthető, tehát tudományosan feldolgozható momentumokat rögzítik; azt mutatják meg, milyen keretek között játszódik le a rituális dráma. A katarzis, a megtisztulás a dráma következménye. A részben rejtve maradó lényeg, amely pontosan sohasem lesz megérthető.
(Vass Erika: A búcsú és a búcsújárás mint rituális dráma. Lexika Kiadó–MTA-könyvtár, Budapest, 2009. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.