Nyílt erőszakhoz vezethet az elhallgatás

Mélyszegénységben, kilátástalanságban él a hazai cigányság jó része a nyomortelepeken, s többségük a magyarokat hibáztatja sorsáért. Szociológusok szerint valóban szükséges a többségi társadalom befogadó magatartása, de le kell számolni a politikailag korrekt óvatoskodással, mert a problémák elhallgatása beláthatatlan következményekkel járhat.

Csibra Tibor
2009. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cigány kifejezés ma Magyarországon a legsúlyosabb szitokszó, a szót a népszerű internetes keresőkbe beírva az első találatok a cigánybűnözésről szólnak. Míg az ezredfordulón a felnőtt állampolgárok harmada vélte úgy, hogy a cigányoknak a vérükben van a bűnözés, a deviáns viselkedés, ez az arány tavaly már meghaladta a kilencven százalékot – hangzott el az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) tegnapi sajtótájékoztatóján. Az elkülönített telepeken élő hazai romák helyzetéről, életükről, sorsukról, a többségi társadalomhoz fűződő viszonyukról végzett kutatást nemrégiben az OKRI, a vizsgálatról annak vezetője, Solt Ágnes szociológus számolt be.
*
A kutatást négy megyében – Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Baranya, illetve Somogy – végezték a szakemberek tavaly és idén. Tizennégy település tizenhat cigány telepén készítettek interjút az ott élőkkel. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gettókban élő romák kilátástalannak találják helyzetüket, s nem hiszik el, hogy kitörhetnek abból. Solt Ágnes szerint pattanásig feszült a cigányok és magyarok viszonya azokon a településeken, ahol korábban felvonult, demonstrált a bíróság által feloszlatott Magyar Gárda. Azokban a falvakban, ahol ez nem történt meg, a két népcsoport között – a kutatás szerint – nem nőtt a feszültség.
A 120 mélyinterjúra vállalkozó cigány ember szerint életvitelük és mélyszegénységük oka, hogy környezetük, a többségi társadalom kirekeszti őket. A kutató ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy munkájában kontrollt is alkalmazott, s a vizsgált településeken a nem romák közül való kulcsszemélyeket – védőnőket, tanítókat, kocsmárosokat, benzinkutasokat – is megkérdezett.
Solt Ágnes külön foglalkozott az említett telepeken élő cigányok életvitelével, attitűdjeivel is, amelyekből könnyebben megérthető a világképük. A gettók lakóinak 85 százaléka munkanélküli, sok család egyetlen bevételi forrása a segély és a családi pótlék. A romáknak ebből következően nincs napirendjük, nem különülnek el náluk a hétköznapok és a hétvégék sem. Gyermekeiket nem nevelik tudatosan, azok inkább egymás között, az utcán szocializálódnak, ahol az erő és a dominancia számít. A szülők többnyire csak fegyelmezési szándékkal kerülnek kapcsolatba a kicsikkel. Több, az interjút vállaló cigány ember kijelentette, hogy amúgy is sok a gyerek, a lényeg, hogy nőjenek fel valahogy. A közösségekben nincs szülői minta, illetve az csak a tettlegességben nyilvánul meg. A telepek lakói aluliskolázottak, szakmájuk nincs, alkalmi munkákból élnek, vagy az erdőkben fát, gyógynövényeket gyűjtenek, s azokat eladják.
Mindenütt jelenlévő probléma az alkoholizmus, a férfiak döntő többsége függő. Utóbbi jelenség agressziót is szül, gyakran és súlyosan bántalmazzák az asszonyokat és a gyermekeket. Az ital a családok döntő részét folyamatos nyomorban tartja.
Éppígy mindenütt találkoztak a kutatók az uzsorával is. A megfizethetetlen kamatokra kapott pénzből sokan italt vesznek, vagy más kölcsönöket igyekeznek visszafizetni belőle. Az uzsorások külön kasztot képviselnek a cigányságon belül, őket félelemmel vegyes tisztelet övezi. Az adósok sokszor a kölcsönzők erőszakosságától félnek, de – a munka híján máshol hitelképtelen emberek – ugyanígy rettegnek attól is, hogy az uzsorásokon kívül nincs kihez fordulniuk szorult helyzetükben.
Solt Ágnes kiemelte, hogy a cigánytelepeken ugyanakkor nincs összetartó erő, a lakók inkább sorsközösségként fogják fel életüket. A családok tagjai figyelnek egymásra, de nem segítik egymást a gyarapodásban. A szociológus kutatásai alapján arra a következtetésre jutott, hogy a cigányokban él egyfajta irigység: a sorsukkal elégedetleneket, az azon változtatni akarókat kiközösítik maguk közül. Hasonlóan megkeseríti mindennapjaikat a sokszor alaptalan pletyka, amely az egymás közötti konfliktusaik egyik fő forrása.
Összetartás akkor alakul ki a csoportokban, ha úgy érzik, kívülről fenyegetik őket. Az önkormányzatoknál folyósított segélyeket a romák fizetésnek hívják, de ugyanakkor bizalmatlanok a hivatalok dolgozóival szemben.
Solt Ágnes hangsúlyozta, hogy az általa vizsgált közösségek tagjai keveredett romák, nem jellemző rájuk az oláhcigányok büszkesége, de egyetértés van köztük abban, hogy nyomorukért mindanynyian a magyarokat hibáztatják. Megfigyelhető azonban, hogy bizakodnak sorsuk jobbra fordulásában azok a romák, akik keresztény felekezetekhez tartoznak, vagy azok missziót teljesítenek közösségeikben.
Solt elmondta, a cigányság integrálása hosszú feladat, s a többségi társadalom elfogadó szemléletére van hozzá szükség. Alapja a gyermekek minőségi oktatása lehet, amellyel a következő cigány generációk társadalmi mintákat sajátíthatnak el. A politikusoknak ugyanakkor hallgatniuk kell a szakemberek jelzéseire, s le kell számolni az óvatoskodó kifejezésekkel. Solt szerint jogi szempontból valóban nem létezik cigánybűnözés, de a szociológiai megközelítés nem vitatja létét.
A kutató kiemelte: az előítéletek erősödése, a problémák elkendőzése beláthatatlan következményekkel, akár nyílt, népcsoportok közötti erőszakkal is járhat a jövőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.