A jogállam a tét

Kulcsár Anna
2010. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben a szocialisták – alkalmi többségükkel – a hosszú évtizedekre szóló civil kódexet egy új szavazással májustól mégis megpróbálják rákényszeríteni az országra, az államfőnek lépnie kell. Alkotmányértelmező indítványban meg kell kérdeznie a bírákat, a politikai vétó mellett megilleti-e a jogi kifogás lehetősége is


Május elsején nagy valószínűséggel már nem lép hatályba az új polgári törvénykönyv (Ptk.). Pedig az állampárt utódja úgy tervezte, átadja a társadalomnak a tíz éve készülő paragrafusokat, az ország legnagyobb és legjelentékenyebb jogi kódexét: a civil előírások gyűjteményét. Ez a személyes, családi kapcsolatoktól kezdve a tulajdon, az öröklés és a szerződéskötés feltételeit egyaránt meghatározza. A balliberálisok két legyet akartak ütni egy csapásra. Törvényalkotással kívántak emlékművet állítani maguknak. Másrészt felhívták volna a választók figyelmét, hogy ez nem akármilyen időpontban történik: a jelenleg hatályos Ptk.-t ötven évvel ezelőtt, 1959. május elsején fogadta el az akkori országgyűlés. Ünnepi dátumhoz kötötték a háború után a sztálini alkotmány magyar változatát, a Rákosi Mátyás miniszterelnök-helyettes által jegyzett alaptörvényt is. Ezt 1949. augusztus 20-án szavazták meg. Ha a rendszer nem is, a manipuláció jogfolytonos.
Sólyom László köztársasági elnök az ünnep előtt, december 22-én megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek azt a jogszabályt, amely az új Ptk. életbelépéséről rendelkezik (Ptké.). Sólyom a parlament elnökének, Katona Bélának – a budapesti pártbizottság egykori titkárának – azt írta: nem ért egyet azzal, hogy a kódex egy része ilyen rövid időn belül, jövő május elsején hatályba lépjen, s nem helyesli azt sem, hogy a törvénykönyvet részenként, lépcsőzetesen kezdjék alkalmazni a gyakorlatban. A köztársasági elnök utalt arra is, hogy a képviselők nem fogadták el azt az észrevételét, amelyet a szeptember 22-én megszavazott Ptk. felülvizsgálatának szükségességéről október 13-án megfogalmazott: nem alkottak összefüggő, hibátlan törvényt az ellentmondó, zűrzavaros tervezet helyett. A jogszabály átfogó áttekintése nem történt meg.
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) a maga módján üdvözölte az államfő lépését. Értelmezése szerint Sólyom politikai vétója azt jelenti, hogy jogi vétóra nem volt mód: a Ptké. a polgári törvénykönyvhöz hasonlóan megfelel az alkotmánynak. Jogszerű, törvényes, így Sólyom László nem fordulhatott az alkotmánybírákhoz és nem kérhette a hatályba léptető szabályok előzetes kontrollját. Más kérdés, hogy a szakminisztérium nem igazán örül az államfő döntésének, a tárca közleménye meglehetősen ironikus hangvételű. Állítása szerint a parlament hamarosan meghozza az új döntést. Ebből az olvasható ki, hogy egy-két pontot vagy vesszőt várhatóan másutt helyeznek el a törvény szövegében, a lényeg azonban nem változik. Az eddigi gyakorlatnak megfelelően eredeti tervükkel nem hagynak fel.
Kérdés, mit jelenthet ez ebben az esetben? Amikor Sólyom októberben megfontolásra visszaküldte a Háznak az 1200 paragrafusból álló új Ptk.-t, s egy-két tucat rendelkezést külön is megkérdőjelezett, a honatyák novemberben hajlandók voltak az észrevételek egy részét elfogadni. A tartalmi és a szerkezeti hibákat azonban nem küszöbölték ki és főként nem indítottak új, szabályszerű jogalkotási eljárást. Ismert: a szociálliberális többség menesztette a korábban megbízott előkészítő bizottságot és az igazságügyi tárca munkatársaira bízta a kodifikáció befejezését. Draskovics Tibor irányításával gyorstalpaló jogalkotás kezdődött: a tárca nem kellőképpen felkészült alkalmazottai 235 érdemi módosítást hajtottak végre a korábbi szövegen. Ezeket a parlamenti bizottságok már nem tárgyalhatták meg, hiszen a záróvita ekkorra lezajlott, s csak a szeptember 22-i zárószavazás volt hátra. Sólyom Lászlónak az Országgyűlés elnökéhez írt mostani leveléből úgy látszik: az államfő a jogbiztonsággal ellentétesnek véli és továbbra is kifogásolja ezt a magatartást. Utal arra is, hogy a Legfelsőbb Bíróság elnöke is közölte a törvényhozással: nem ért egyet a törvény gyors és lépcsőzetes hatályba léptetésével.
Vajon a Ptké. ellen felhozott kifogások mellett miért utal Sólyom László arra, hogy nem volt megfelelő a Ptk. elfogadásának módja, s a kódex nem időtálló? Egyesek szerint az államfőnek ehhez már nincs joga, hiszen a polgári törvénykönyvet újratárgyalta, megszavazta a parlament. A köztársasági elnök most már csak az életbe léptető rendelkezések ellen hozhatna fel érveket. Ugyanakkor valószínűleg többről van szó, mint csupán arról, mikor lép hatályba a sikerpropaganda eszközének szánt új polgári törvénykönyv. Nem csak az a kérdés, helyes-e, hogy a kódex egy részét már májustól alkalmazni kellene, míg a további fejezetek alapján 2011 januárjától ítélkeznének a bíróságok. Sólyom s a bírói kar is a 2011-es dátumot tarja elfogadhatónak. Megkockáztatható, hogy jelenleg a köztársasági elnök jogköre, a jogállam védelme a tét. Nem biztos ugyanis, hogy elegendő, ha az államfő egy-egy törvény kapcsán csak egyféle vétóval élhet. Talán mindkét lehetőséget meg kellene adni a számára.
Az Alkotmánybíróság (AB) 2003-ban, a Csehák Judit által beterjesztett kórháztörvény elemzésekor döntött úgy: ha az Országgyűlés megtárgyalta a megfontolásra visszaküldött törvényt, a köztársasági elnöknek azt alá kell írnia, s nem fordulhat az AB-hez, bármit tartalmaznak is a paragrafusok. Ez az álláspont Holló András akkori elnök szavazatával kapta meg a többséget. Az alkotmányértelmezést Mádl Ferenc kérte az ügyben. Az előzmény az volt: a parlament 2003. június 23-án este anélkül ült össze rendkívüli tanácskozásra és tárgyalta meg a köztársasági elnök aznap reggel benyújtott kifogásait, politikai vétóját, hogy arról az államfőt értesítette volna. Módot adott volna rá, hogy az elnök kifejtse véleményét a képviselők előtt. Csehák Judit, a pártállami idők miniszterelnök-helyettese, Medgyessy egészségügyi minisztere kioktató módon jelentette be: közölte az államfővel, hogy a kórháztörvény alkotmányos. Az AB decemberben közjogi semmisség címén, a jogalkotási folyamat hibái miatt eltörölte a jogszabályt.
Az AB jelenlegi elnöke nemrégiben egy sajtóbeszélgetésen azt mondta: elképzelhető, hogy az AB korábbi álláspontja korrekcióra szorul. Paczolay Péter szerint szükség lehet rá, hogy a köztársasági elnök azt a törvényt is a bírák elé vihesse, amelyet politikai kifogásai nyomán újratárgyalt és ismét megszavazott az Országgyűlés. Átgondolva az eseményeket, azt mondhatjuk: az új polgári törvénykönyv ügye lehet az első példa erre. Sólyom Lászlónak a Ptké. ellen benyújtott kifogásaiból egyértelműnek látszik, hogy az októberben visszadobott civil kódex novemberi ismételt megszavazásakor közjogi hibákat követett el a parlament. Jogalkotása nem volt szabályszerű. Emiatt a polgári törvénykönyv egészében véve semmissé válhat, ugyanúgy, mint Mádl Ferenc fellépése nyomán a hajdani kórháztörvény. Tehát semmiképp sem léphet hatályba.
Amennyiben a szocialisták – alkalmi többségükkel – a hosszú évtizedekre szóló civil kódexet egy új szavazással májustól mégis megpróbálják rákényszeríteni az országra, az államfőnek lépnie kell. Alkotmányértelmező indítványban meg kell kérdeznie a bírákat, a politikai vétó mellett megilleti-e a jogi kifogás lehetősége is. A jogállam nem lehet illegitim politikai csoportosulások játékszere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.