A vidék állja a sarat

Miközben a fővárosi autóbusz-közlekedésben napokon át a szerelők megfeszített küzdelme ellenére is komoly fennakadások voltak, vidéken nincsenek hasonló problémák. Habár a járműpark átlagéletkora több helyen meghaladja a tíz évet, ennek ellenére hírből sem ismerik a járatkimaradás vagy a tömeges autóbusz-leállás fogalmát.

Munkatársainktól
2010. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csongrád megyében 410 busszal látja el a tömegközlekedést a Tisza Volán Zrt., ebből 130 jármű közlekedik Szegeden. A buszok átlagéletkora valamivel tíz év alatti, bár az optimális állapot a nyolc év lenne – közölte lapunkkal a közlekedési társaság műszaki igazgatója. Mint Molnár József elmondta, nagyobb számban csak akkor álltak le a buszok, amikor körülbelül két héttel ezelőtt egy hétfői napon mínusz 15 és 20 fok közé süllyedt a hőmérséklet. Ilyen mértékű lehűlés esetén a járművek fékrendszerében lévő pára megfagy, a busz pedig addig nem indul el, amíg a jeget el nem távolítják.
– Kaposvárott egyedül a kátyúk okoznak gondot a város alacsony padlós autóbuszai számára, mivel a hó és a latyak alatt eltűnnek a más évszakban még észlelhető veszélyes úthibák. Ennek ellenére a városban az elmúlt napok legkritikusabb időszakában sem történt járatkimaradás – tájékoztatta tudósítónkat Csapó József, a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója. Dacolnak a havas és csúszós utakkal az átlagosan tizenhét éves Ikarusok is, ám a közelmúltban egy olyan nap sem volt, hogy a harminchárom vonalon közlekedő, ezernél is több járatból akár egy is kimaradt volna. A kaposváriak egyébként most tesztelik a város önkormányzata támogatásával múlt nyáron vásárolt, különösen nagy befogadóképességű kilenc autóbuszt.
A Miskolci Városi Közlekedési (MVK) Zrt. egyetlen autóbusza sem romlott el az elmúlt hetek során, pedig a 170 ezer lelkes borsodi megyeszékhely 37 buszos járatvonalán 150 személyszállító eszköz közlekedik naponta a rendelkezésre álló 182-ből – tájékoztatta lapunkat Géczi Tibor, a társaság fődiszpécsere. Az autóbuszok és villamosok átlagéletkora 12 év, a járműpark pedig szinte folyamatosan fiatalodik. – Cégünk a BKV-s „elöljárók” fizetésének tizedét kereső felső vezetése ugyanis komoly figyelmet fordít az új buszok beszerzésére, a karbantartási feladatok maradéktalan elvégzésére – mondta Géczi Tibor.
A vidéket is érdekli, mi történik a BKV-nál, hiszen a kollégák megélhetéséről és a szakma jövőjéről van szó – felelte érdeklődésünkre Göbölös András, a Körös Volán Zrt. műszaki igazgatója, aki rámutatott, olyan reggeli kiállási problémák, mint amilyenek mostanság a fővárosban előfordulnak, náluk nem jellemzőek. Járműparkjuk a fiatalabbak közé tartozik az ország ilyen profilú társaságaival összehasonlítva, de ők is üzemeltetnek 10 éves kort meghaladó Ikarusokat. Göbölös szerint a legnagyobb gond a 2000 előtt gyártott Ikarusokkal van. A műszaki igazgató elmondta, hogy a Körös Volán vezetése nem tapasztal sztrájkhangulatot. A javítás miatt naponta találkoznak a sofőrökkel és a szakszervezetisekkel, de a munka lassítása vagy a munkabeszüntetés nem beszédtéma közöttük.
Pécsett még az előző városvezetés idején – 2008 őszén – történt meg a helyi tömegközlekedési cég, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) részbeni magánosítása. A többlépcsős privatizáció következtében a társaságban 49 százalékos részesedést szerzett a Mecsekbusz Kft., a fennmaradó 51 százalékot jelenleg is a város birtokolja. (A Mecsekbusz a Gibraltáron bejegyzett Barack International Limited által birtokolt Hungarian Bus Zrt. többségi tulajdonában van.) A magánosítás indoka között szerepelt, hogy a befektető megújítja a vállalat buszparkját – ez azonban az előzetesen vállalt, 2009. december 31-i határidőig nem valósult meg. Az elmúlt esztendőben egy másik tranzakciót viszont megvalósítottak, a társaság tulajdonában lévő buszokat a PK Busrent Kft.-nek adták el. Ebben a cégben a PK Zrt. csupán a kisebbik részt birtokolja, a többségi tulajdonos az LL Bus Kft. (Ez utóbbi cégnek a máltai LIMATEC International Holding Ltd. a fő birtokosa.)
A tranzakció napvilágra kerülése után az új, immáron jobboldali városvezetés feljelentést tett 2009 közepén – az ügyben jelenleg folyik a rendőrségi nyomozás. A helyi tömegközlekedést biztosító 171 gépjármű átlagéletkora 12,5 év.
A debreceni járműpark száz szóló- és negyven csuklós buszból áll, s alig félévesek. Így ott jelentősebb műszaki problémák nincsenek, napi 135 buszt tudnak járatba állítani. – Kisebb hibák a buszok kijelzőinél időnként előfordulnak, ám ezeket a járművek műszaki állapotáért felelős Inter Tan-ker Zrt. azonnal javíttatja – tájékoztatott Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója. Nagy Attila elmondta, a debreceni buszpark tavaly július 1-jén teljesen kicserélődött annak köszönhetően, hogy a DKV Zrt. és az Inter Tan-ker Zrt. által létrehozott konzorcium megnyerte a tömegközlekedés üzemeltetésére kiírt önkormányzati pályázatot, és a sokat futott Volán-buszok helyett azonnal új, az Euro 5 normának megfelelő alacsony padlós buszokat állított forgalomba. A rendelkezésre álló 140 busz a feladatok ellátáshoz elegendő, új járművek beszerzését rövid távon nem tervezik, sőt azzal számolnak, hogy két éven belül néhány tucat busz felszabadul. – Addigra megépül a város második villamosvonala, ami a centrumot köti össze az északi városrésszel, s így több buszvonal is feleslegessé válik.
A Kisalföld Volán Zrt. 433 autóbusszal és csaknem 2 ezer munkatársával látja el tevékenységét: a megyén belüli helyközi, valamint a megyén kívüli távolsági utaztatásokat a menetrendszerű járatokkal. Emellett a 140 ezer lélekszámú Győr, valamint Sopron és Mosonmagyaróvár helyi autóbusz-közlekedését is a Kisalföld Volán Zrt. végzi. A városi tömegközlekedésben 148 járművük dolgozik. Hideg János, a cég műszaki igazgatója lapunknak elmondta, hogy a járműpark átlagéletkora 10,2 év, ami sajnos évről évre emelkedik, miután nem tudnak annyi buszt beszerezni, mint amennyit kellene. – Ennek ellenére a szolgáltatásban nincs fennakadás. Naponta a járművek 8,3 százaléka fordul meg a szerelőműhelyben, de ezek többsége előre tervezett megelőző karbantartás. A váratlan meghibásodások száma kevés, a legtöbb esetben így is csak a feladata ellátása után javítják meg a buszokat – jegyezte meg Hidas István, aki hozzátette: elenyésző azoknak a járműveknek a száma, amelyek a forgalomban ragadnak, és be kell őket vontatni a műhelybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.