Csongrád megyében 410 busszal látja el a tömegközlekedést a Tisza Volán Zrt., ebből 130 jármű közlekedik Szegeden. A buszok átlagéletkora valamivel tíz év alatti, bár az optimális állapot a nyolc év lenne – közölte lapunkkal a közlekedési társaság műszaki igazgatója. Mint Molnár József elmondta, nagyobb számban csak akkor álltak le a buszok, amikor körülbelül két héttel ezelőtt egy hétfői napon mínusz 15 és 20 fok közé süllyedt a hőmérséklet. Ilyen mértékű lehűlés esetén a járművek fékrendszerében lévő pára megfagy, a busz pedig addig nem indul el, amíg a jeget el nem távolítják.
– Kaposvárott egyedül a kátyúk okoznak gondot a város alacsony padlós autóbuszai számára, mivel a hó és a latyak alatt eltűnnek a más évszakban még észlelhető veszélyes úthibák. Ennek ellenére a városban az elmúlt napok legkritikusabb időszakában sem történt járatkimaradás – tájékoztatta tudósítónkat Csapó József, a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója. Dacolnak a havas és csúszós utakkal az átlagosan tizenhét éves Ikarusok is, ám a közelmúltban egy olyan nap sem volt, hogy a harminchárom vonalon közlekedő, ezernél is több járatból akár egy is kimaradt volna. A kaposváriak egyébként most tesztelik a város önkormányzata támogatásával múlt nyáron vásárolt, különösen nagy befogadóképességű kilenc autóbuszt.
A Miskolci Városi Közlekedési (MVK) Zrt. egyetlen autóbusza sem romlott el az elmúlt hetek során, pedig a 170 ezer lelkes borsodi megyeszékhely 37 buszos járatvonalán 150 személyszállító eszköz közlekedik naponta a rendelkezésre álló 182-ből – tájékoztatta lapunkat Géczi Tibor, a társaság fődiszpécsere. Az autóbuszok és villamosok átlagéletkora 12 év, a járműpark pedig szinte folyamatosan fiatalodik. – Cégünk a BKV-s „elöljárók” fizetésének tizedét kereső felső vezetése ugyanis komoly figyelmet fordít az új buszok beszerzésére, a karbantartási feladatok maradéktalan elvégzésére – mondta Géczi Tibor.
A vidéket is érdekli, mi történik a BKV-nál, hiszen a kollégák megélhetéséről és a szakma jövőjéről van szó – felelte érdeklődésünkre Göbölös András, a Körös Volán Zrt. műszaki igazgatója, aki rámutatott, olyan reggeli kiállási problémák, mint amilyenek mostanság a fővárosban előfordulnak, náluk nem jellemzőek. Járműparkjuk a fiatalabbak közé tartozik az ország ilyen profilú társaságaival összehasonlítva, de ők is üzemeltetnek 10 éves kort meghaladó Ikarusokat. Göbölös szerint a legnagyobb gond a 2000 előtt gyártott Ikarusokkal van. A műszaki igazgató elmondta, hogy a Körös Volán vezetése nem tapasztal sztrájkhangulatot. A javítás miatt naponta találkoznak a sofőrökkel és a szakszervezetisekkel, de a munka lassítása vagy a munkabeszüntetés nem beszédtéma közöttük.
Pécsett még az előző városvezetés idején – 2008 őszén – történt meg a helyi tömegközlekedési cég, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) részbeni magánosítása. A többlépcsős privatizáció következtében a társaságban 49 százalékos részesedést szerzett a Mecsekbusz Kft., a fennmaradó 51 százalékot jelenleg is a város birtokolja. (A Mecsekbusz a Gibraltáron bejegyzett Barack International Limited által birtokolt Hungarian Bus Zrt. többségi tulajdonában van.) A magánosítás indoka között szerepelt, hogy a befektető megújítja a vállalat buszparkját – ez azonban az előzetesen vállalt, 2009. december 31-i határidőig nem valósult meg. Az elmúlt esztendőben egy másik tranzakciót viszont megvalósítottak, a társaság tulajdonában lévő buszokat a PK Busrent Kft.-nek adták el. Ebben a cégben a PK Zrt. csupán a kisebbik részt birtokolja, a többségi tulajdonos az LL Bus Kft. (Ez utóbbi cégnek a máltai LIMATEC International Holding Ltd. a fő birtokosa.)
A tranzakció napvilágra kerülése után az új, immáron jobboldali városvezetés feljelentést tett 2009 közepén – az ügyben jelenleg folyik a rendőrségi nyomozás. A helyi tömegközlekedést biztosító 171 gépjármű átlagéletkora 12,5 év.
A debreceni járműpark száz szóló- és negyven csuklós buszból áll, s alig félévesek. Így ott jelentősebb műszaki problémák nincsenek, napi 135 buszt tudnak járatba állítani. – Kisebb hibák a buszok kijelzőinél időnként előfordulnak, ám ezeket a járművek műszaki állapotáért felelős Inter Tan-ker Zrt. azonnal javíttatja – tájékoztatott Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója. Nagy Attila elmondta, a debreceni buszpark tavaly július 1-jén teljesen kicserélődött annak köszönhetően, hogy a DKV Zrt. és az Inter Tan-ker Zrt. által létrehozott konzorcium megnyerte a tömegközlekedés üzemeltetésére kiírt önkormányzati pályázatot, és a sokat futott Volán-buszok helyett azonnal új, az Euro 5 normának megfelelő alacsony padlós buszokat állított forgalomba. A rendelkezésre álló 140 busz a feladatok ellátáshoz elegendő, új járművek beszerzését rövid távon nem tervezik, sőt azzal számolnak, hogy két éven belül néhány tucat busz felszabadul. – Addigra megépül a város második villamosvonala, ami a centrumot köti össze az északi városrésszel, s így több buszvonal is feleslegessé válik.
A Kisalföld Volán Zrt. 433 autóbusszal és csaknem 2 ezer munkatársával látja el tevékenységét: a megyén belüli helyközi, valamint a megyén kívüli távolsági utaztatásokat a menetrendszerű járatokkal. Emellett a 140 ezer lélekszámú Győr, valamint Sopron és Mosonmagyaróvár helyi autóbusz-közlekedését is a Kisalföld Volán Zrt. végzi. A városi tömegközlekedésben 148 járművük dolgozik. Hideg János, a cég műszaki igazgatója lapunknak elmondta, hogy a járműpark átlagéletkora 10,2 év, ami sajnos évről évre emelkedik, miután nem tudnak annyi buszt beszerezni, mint amennyit kellene. – Ennek ellenére a szolgáltatásban nincs fennakadás. Naponta a járművek 8,3 százaléka fordul meg a szerelőműhelyben, de ezek többsége előre tervezett megelőző karbantartás. A váratlan meghibásodások száma kevés, a legtöbb esetben így is csak a feladata ellátása után javítják meg a buszokat – jegyezte meg Hidas István, aki hozzátette: elenyésző azoknak a járműveknek a száma, amelyek a forgalomban ragadnak, és be kell őket vontatni a műhelybe.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség