Folytatódik a BKV-sztrájk

Hiába ültek tárgyalóasztalhoz, a szakszervezetek és a BKV vezetése tegnap sem tudott megállapodni a kollektív szerződésről, ezért ma is folytatódik a sztrájk és az egyeztetés. Az érdekvédők arra számítanak, hogy még többen csatlakoznak a munkabeszüntetéshez, így még annyi járat sem lesz a fővárosban, mint tegnap. A sztrájk ideje alatt azok az autósok használhatják a buszsávot, akiknek gépkocsijában még legalább két utas foglal helyet – adta hírül közleményében az MSZP-s kormánybiztos.

Bákonyi Ádám
2010. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kártérítési lehetőségek. A Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület azt kéri a BKV-tól, hogy hosszabbítsa meg a sztrájk idejével a harmincnapos bérlet érvényességét, és felszólítja a Fővárosi Közgyűlést, vonja vissza a BKV jegy- és bérletáremelésről hozott döntését. Kiderült az is, hogy bár utasok nem, de a sztrájk miatt bevételkiesést elszenvedő cégek kérhetnek kártérítést a BKV-tól. A városházán közölték: nem tervezik a kormánytámogatás feltételeinek fellazítását.


Tegnap, a határozatlan idejű BKV-sztrájk első napján gyakorlatilag szünetelt a buszközlekedés, és bár teljes vonalon, de kiszámíthatatlanul, késésekkel közlekedtek a metró-, a HÉV-, a villamos és a trolijáratok. A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete mindeközben elnézést kért a budapestiektől a BKV-sztrájk okozta kényelmetlenségekért. Apáthy István elnök szerint azért kényszerültek erre a lépésre, mert a dolgozók az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb bércsökkenését szenvedik el a megszűnő kollektív szerződés miatt.
Az érdekvédők és a cégvezetés mindemellett nem csak a kollektív szerződés miatt harcolt egymással. A szakszervezetek feljelentést tettek a rendőrségen ismeretlen tettes ellen közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése, valamint közüzem megzavarása és veszélyeztetése gyanújával. Bírósághoz fordulnak továbbá sztrájktörés miatt is, mivel szerintük a BKV-nak nincs joga más szolgáltatóktól sofőröket alkalmazni.
A BKV-nál lapunknak azt jelezték: szó sincs sztrájktörésről, szerintük ők a törvényes kereteken belül csak az alvállalkozókra és a társszolgáltatókra számíthatnak.
– A MÁV-Start Zrt. üzemkezdettől több vonatot közlekedtet egyes elővárosi vonalakon, illetve több vasútállomáson is megállít egyes szerelvényeket, a Volánbusz pedig negyven többletjárművet közlekedtet, hogy minél kevesebbet érezzenek az utasok a BKV-sztrájk okozta kellemetlenségekből – mondták.
Mihálszky Gábor vezérigazgató-helyettes szerint a lapunkban tegnap közzétett, a sztrájk idején is közlekedő viszonylatok listája lényegében nem változik. – Két buszt, a 122-est és a 95-öst „levettük”, mert nem volt rá igény, ellenben a 85-ös busz mától teljes vonalon jár a kettes és a hármas metró zuglói, illetve kőbányai végállomásai között. Hétfőn még 34 autóbuszt „eltulajdonított” a cégvezetés, azaz leváltottuk a sofőröket, a járműveket pedig a hármas metró végállomásához közeli telephelyünkre irányítottuk, ezek bármikor bevethetők – mondta. Hozzátette: statisztikáik szerint a BKV-dolgozók egyre megosztottabbak a sztrájk ügyében. Úgy vélik, a munkabeszüntetésre nem hajlandó dolgozók körében feltűnően megnőtt a szabadságra menők és a betegállományt jelentők száma.
Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV Zrt. kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta: jottányit sem enged a cégvezetés az elmúlt napokban már ismertetett, szerintük a dolgozóknak pluszpénzeket juttató ajánlatból. Számításuk szerint míg a jelenlegi vita alig több mint félmillióról szól, addig a menedzsment 1,6 milliárd forintot juttatna munkavállalóinak, ha a cég gazdaságilag „rendben lesz”.
– A BKV-t rendbe tettem – ezt korábban Horváth Csaba (MSZP) volt főpolgármester-helyettes jelentette ki a Fővárosi Közgyűlés ülésén, sikertörténetként jellemezve saját tevékenységét. Később ezt lapunknak úgy pontosította, szerinte ő csak jogilag tette rendbe a céget. Budapesti kormánybiztosként tegnap közleményben jelentette ki: „Sztrájk nélkül is rendezhető a szakszervezetek és a menedzsment vitája.”
– A budapesti közlekedés megbénítására nincsenek észérvek, hiszen mára megteremtődött az esély a BKV helyzetének stabilizálására, amelynek következtében a dolgozók munkafeltételei és anyagi helyzete folyamatosan javulhat. A közlekedési vállalat nem azért kapott több mint 22 milliárd forintot az adófizetők pénzéből, hogy a megállókban hagyja az utasokat – mondta a szocialista politikus. Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármester a sztrájkkal összefüggésben „pulykapénzről” beszélt, és szerinte „a sztrájk a budapestiek legfontosabb gondja és problémája”. Utalt a Bajnai Gordon kormányfővel aláírt szándéknyilatkozatára, s a következő évek költségvetéseit terhelő tízmilliárdos járműcserét ígért. Ugyanakkor párttársa, Lakos Imre tegnap bejelentette: lemond közlekedési tanácsnoki pozíciójáról, mert az „nem bizonyult többnek egy tartalom nélküli politikai alkunál”.
Cser-Palkovics András, a Fidesz helyettes szóvivője leszögezte: valószínűleg nem lenne szükség sztrájkra a közösségi közlekedési cégeknél, ha ezek a vállalatok nem szocialista kifizetőhelyként működtek volna az elmúlt években.
Információink szerint a szolidaritási sztrájkot vállaló Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) ma jelenti be az akció kezdetének időpontját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.