Visszatérő gond télen az utak kátyúsodása. Erre hívták fel a figyelmet a minap az utak katasztrofális állapota miatt demonstráló jászsági fuvarozók. Nem értik, hogy az üzemanyag árába foglalt útfelújítási alapot, valamint a magánfuvarozókat sújtó, a vállalkozók által horribilisnek minősített bírságokat mire fordítják. Transzparenseiken a Magyar Közút Zrt.-t a BKV-hoz hasonlították.
– A kis tehergépkocsival, az 1,2–1,5 tonnás járművekkel rendelkező vállalkozókat, valamint az utánfutóval közlekedő magánszemélyeket a rendőrség túlterhelési súlyvizsgálatnak alávetve bírságolja meg, nemegyszer 250–500 ezer forintra – méltatlankodott Pócs János kistermelő. A büntetéseket az egykori Közúti- és Postaügyi Minisztérium és a Belügyminisztérium (KPM–BM) együttes rendelete alapján szabják ki. A vállalkozók azonban hangoztatták, hogy járműveik még kis túlsúllyal sem közelítik meg az utak burkolatát leamortizáló kamionok tömegét.
Lapunk munkatársának több közigazgatási bírság kiszabásáról szóló határozatot is mutattak. Pócs János cégét félmillió forintra büntette meg a hevesi rendőrkapitányság közúti közlekedésben elkövetett jogsértés miatt. Ennek befizetésére tíz nap állt a rendelkezésére. Hasonlót lobogtatott Móczár Barnabás is, akire a rendőrség kétszázezer forintos bírságot szabott ki.
A rendőrségtől kapott határozatok szerint a befizetett összegek a Magyar Államkincstárnál vezetett előirányzat-felhasználási keret számlájára kerülnek, s azt közutak karbantartására fordítják. Számtalanszor halljuk, hogy az üzemanyag ára az útfejlesztésekre fordítandó költséget is tartalmazza. – Ránk minimális súlytöbbletért is irreális mértékű büntetéseket szabnak ki. Ezzel szemben azt tapasztaljuk, a kötelező biztosítások már a kavicsfelverődést sem fizetik, a kátyúk pedig tönkreteszik a járműveket és számos balesetet okoznak – panaszolták a demonstráció szervezői. Joggal várjuk el, hogy ne csak a büntetés és kár elszenvedése legyen a részünk – fogalmaztak a sofőrök. Arra is választ várnak: hová lesz a pénzük?
– Az üzemanyag árába foglalt alapról és a büntetésekből az útpénztárba befolyó összegek felhasználásról a közlekedési minisztérium dönt, mi csak javaslatot teszünk, a tárca mely utakat újítsa fel – mondta Pécsi Norbert, a Magyar Közút kommunikációs osztályán. (Kérdéseinkre a minisztérium későbbre ígért választ.) Hozzátette: tény hogy a közutak átlagéletkora nagyon magas, de a burkolatokat folyamatosan kátyúzzák, amihez uniós forrásokat is felhasználnak, tavaly így 1300 kilométernyi felületet újítottak fel. A múlt év végén becslések szerint csak a fővárosban az úthibák száma elérhette akár az ezret is, ám valószínű, hogy ennél jóval több kátyú nehezíti az autósok életét, mert a Fővárosi Közterület-fenntartó a mellékutcákat nem ellenőrzi.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség