Továbbra is rejtély, hogy mi indokolja a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) a postapiac jövőbeni működésére vonatkozó hatástanulmányára és koncepció megalkotására meghirdetetett tenderkiírását, amely a minap jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. Bár több ízben kerestük a szaktárcát, lapzártáig nem kaptunk választ az alábbi kérdésekre: Mennyit szánnak a stratégia kidolgoztatására? Miért nem saját szakemberekkel dolgozzák ki azt, különös tekintettel a posta nemzetstratégiai jelentőségére? Az elmúlt években milyen postai stratégiákra adtak megrendelést, mekkora összegért? Mi lett ezekkel? Miért a választások előtt látják fontosnak a stratégia megalkotását, különösen akkor, ha korábban már készült hasonló?
A KHEM a távirati irodának korábban azzal indokolta a lépést, hogy az uniós előírások szerint 2012 végéig kell teljesen liberalizálni a postai piacot, az elfogadott stratégia alapján pedig 2011-ben megkezdődhet a kapcsolódó jogszabályok előkészítése. Lapunk ugyanakkor szakmai berkekből úgy értesült, hogy néhány éve a német Roland Berger tanácsadó társaság már készített egy postastratégiát, aminek költségei több tíz millió forintra tehetők. Ebből kiindulva – erősítették meg feltételezésünket forrásaink – a mostani kiírás kapcsán is több tíz, esetleg száz milliós tarifa valószínűsíthető. A kiadás szükségességét a korábbi szakanyag léte mellett ugyanakkor az is kérdésessé teszi, hogy az intézkedések a parlamenti választások után felálló új kabinet feladatai lesznek.
– A józan gondolkodásba nem fér bele egy ilyen költekezés különös tekintettel a várható kormányváltásra, ezért célszerű volna visszavonni a kiírást – nyilatkozta lapunknak Nyitrai Zsolt. A Fidesz szakpolitikusa hangsúlyozta: nem ez az egyetlen ilyen eset a kormányváltást megelőző néhány hónapban, nemrégiben ugyanis a Miniszterelnöki Hivatal Infokommunikációs Államtitkársága írt ki harmincmillió forintos közbeszerzést a szakterület helyzetének feltérképezésére, ami egyben arra enged következtetni, hogy a kabinetnek fogalma sincs, mi történt az elmúlt nyolc évben.
Korábban Kalmár István, a Magyar Posta Zrt. egykori elnök-vezérigazgatója is értetlenségének adott hangot a kiírás kapcsán. Szavai szerint komoly veszélyeket hordozhat magában, hogy a tárca egy külső céget akar megbízni stratégiaalkotással. Mint hangsúlyozta, a társaság éves szinten több mint hatezermilliárd forintos forgalmat bonyolít – ez fele az éves költségvetésnek és negyede a GDP-nek –, ráadásul sok millió ember személyes adataival dolgozik, így nemzetbiztonsági szempontból sem közömbös, hogy ki és milyen ötletekkel áll elő.

Retró játékok, amiket csak a mai felnőttek ismernek fel