Klasszikusok, néprádió, kertmozi

A magyar és az egyetemes művészet különböző rétegeihez kötődik Regős István művészete, a belga Ensor, René Magritte, a drámaíró lengyel Mrozek éppen úgy hatott rá, mint a magyar reformkor szellemisége, a népi, vásári művészet elemei éppen úgy inspirálják, mint a művészettől látszólag távol álló vizuális megnyilvánulások, a tudományos ábrázolások, a szemléltetőeszközök.

P. Szabó Ernő
2010. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszerre állít és kérdez a Munkácsy-díjas festőművész, ahogyan a 20’21 Galériában kiállított új művei jelzik, párhuzamosan alkalmazza a látszólag hűvös, tárgyszerű ábrázolás és a groteszk, az irónia eszközeit. Műveinek nézője is szüntelen arra kényszerül ennek következtében, hogy megismerve a dolgok egyik oldalát, a másikra is kíváncsi legyen, hogy a vizuális és verbális közhelyek, a történelemről, a hétköznapokról való gondolkodás bevett fordulatai helyett a dolgokat a maguk teljességében szemlélve alakítsa ki értékítéleteit.
A Regős-művek tematikai újszerűsége is szorosan kötődik e megközelítési módhoz. Nótaszó című festményén régi tranzisztoros rádió jelenik meg, tetején antennaként alumínium kés és kanál, a konyhaasztalt borító sakktáblás viaszkosvászon terítő mögött a falon pedig a munkástársadalom számára is befogadhatóvá stilizált népi hímzés jelenik meg tapétaként. Ilyen lett volna a hatvanas-hetvenes évtized? Vagy ilyenné vált emlékezetünkben a róla megőrzött kép? – miközben e kérdéseket felteszi a mű nézője, egyszerre gondolkodik el a történelemről és azokról a vizuális-gondolkodási sémákról, amelyek segítségével a világot érzékeli.
Regős István műveinek többségére a tiszta festészet jellemző, korábbi tárgykollázsainak egyik központi motívuma, a rádió azonban most is főszereplő marad, ha úgy tetszik, értéke megemelkedik, Joseph Haydn büsztje és egy Mondrian-kép társaságában szerepel a Klasszikusok című festményen. Jól érzékelteti ez a kép, milyen sajátos módon emel ki egy-egy motívumot Regős, változtatja meg dimenzióit, helyezi új környezetbe. Az Ipari táj I.–II., az Eklektika stilizált épületei mintha csak egy gyermekjáték részei lennének, míg a modellelemek valóságos építményként jelennek meg az erőműveken, a vasúti őrház és alagút együttesét csak a föléjük belógó karácsonyfadíszeket látva sorolja be a néző a makettek közé. Különösen izgalmas, ahogyan a legújabb festményeken Regős a fényekkel játszik, megszabadítva segítségükkel a kép motívumait a nehézkedés törvényei alól, a néző képzeletét pedig elindítva a tér és az idő távoli dimenziói felé. Vagy nincs is olyan távoli, ahol járunk? Talán csak a kertmozi tűnik el lassan az életünkből, a sötét ablakú autóbusz a Gellért-hegy tövében, vagy az Új híd Káposztásmegyer és Budakalász között éppenséggel azt a szép új világot vizionálja, amelyben élünk.
(Regős István új festményei, 20’21 Galéria, január 16-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.