Nem elég zöld Budapest

Budapest egyelőre nem esélyes az Európai Unió zöld fővárosa címre. Szakértők szerint azonban környezettudatos városfejlesztés mellett, a település jó adottságait kihasználva akár fél évtized alatt mi is Stockholm útjára léphetünk.

Győr Ágnes
2010. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeméthegyek. A budapestiek többsége szakszerűen használja a tartályokat, ennek ellenére a szelektív szigetek mellé lerakott, nem oda való hulladék elszállítása 2007-ben 370 millió, míg 2008-ban már 718 millió forintjába került a fővárosnak – tájékoztatta lapunkat Horváth László, az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. helyettes szóvivője.


Február 1-jén jár le a jelentkezési határidő, Budapest azonban nem pályázik a 2012-es, 2013-as Európa zöld fővárosa díjra. Bár szakértők szerint kitűnő természeti adottságai vannak a fővárosunknak, egyelőre nem rúghatunk labdába olyan települések mellett mint Stockholm vagy Hamburg. Mint ismeretes, az Európai Bizottság döntése alapján idén az előbbi, míg jövőre az utóbbi viselheti az elismerő címet. A skandináv és német településeket mintegy 30 ország 30 városa közül választotta ki a zsűri, s a díj odaítélésekor nyolc kategóriában mérték össze a pályázókat: a levegő tisztáságát, a víz-, a szennyvíz- és a szemétkezelést, a szén-dioxid-kibocsátást, az épületek környezetbarát jellegét vizsgálták. De a pályázók környezetvédelmi és közlekedési politikáját is számításba vették.
A svédeket mindig is foglalkoztatta a környezetük, s ha ezt nem veszik figyelembe a várost építő politikusok, nem választjuk újra őket – nyilatkozta Ulla Hamilton, az észak Velencéjeként is ismert település alpolgármestere a Deutschewelle-nek. Stockholmban 1990 óta 25 százalékkal csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást, 2006-ban bevezették a forgalmidugó-adót, amely 20 százalékkal mérsékelte a városból ki- és bejövő autóforgalmat, s ezzel együtt felfejlesztették a tömegközlekedési hálózatot. Stockholmban a buszok, de még a szemeteskocsik többsége is biogázzal vagy bioetanollal fut, ráadásul a városatyák azt az ambiciózus célt tűzték ki, hogy 2050-re valamennyi fosszilis energiahordozótól megszabadulnak.
Budapest jelenleg európai öszszehasonlításban a középmezőny alsó szegletébe tartozik. Talán 5-6 év múlva már eséllyel pályázhatnánk, ehhez azonban már most el kellene kezdenünk következetesebben orvosolni a gyengeségeinket és értékelni azokat a természeti, valamint építészeti és kulturális adottságokat, amelyek egyedivé teszik a várost – mondta el lapunknak Beliczay Erzsébet, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese. A várostervezés és energiaügyek szakértője szerint súlyos gondok vannak Budapest levegőjének tisztaságával, és rosszul gazdálkodunk a rendelkezésre álló zöld területekkel is. Habár a 2004–2008-as Nemzeti környezetvédelmi programban célként szerepelt, hogy 16 százalékkal növekedjen az egy főre jutó települési zöld terület aránya a fővárosban, ez az elmúlt időben körülbelül 2 és fél százalékkal csökkent, és egyre fogy. Túl sok sportpályából, vízpartból lesz bevásárlóközpont, lakópark. Óriási különbség van ráadásul az egyes kerületek közt. A hatodik, hetedik kerületben például átlagban kevesebb, mint fél négyzetméternyi nyilvános zöld terület jut egy lakóra, miközben a szakma legalább
21-30 négyzetmétert javasol. Régóta gondot jelent az is, hogy Budapest levegőjében magas a finompor koncentrációja. Ezek a rákkeltő, nagyon apró részecskék (PM10, PM 2,5) elsősorban a gázolajüzemű gépjárművek kipufogócsövén keresztül jutnak a levegőbe. Noha egy uniós jogszabály szerint egy évben legfeljebb 34-35 napon léphetné át a PM10 koncentrációja a kijelölt határértéket, a fővárosban előfordul, hogy 100-150 napig is határérték feletti mennyiséget mérnek.
A város levegőjét azonban nemcsak a közlekedés, hanem a gondatlanul végzett építkezések is rontják. Mint ismeretes, 2008 végén a Zrínyi Miklós volt nemzetvédelmi egyetemen egyik épületének a bontása közben kiderült, hogy rákkeltő azbeszt is kerülhetett onnan a levegőbe. A recesszió miatt abbamaradt az építkezés, így a veszélyes anyag hónapokig szabadon szállt a levegőben, az ott hagyott építkezési törmelék pedig a mai napig rontja a város képét és levegőjét. – A közigazgatás feladata lett volna sokkal körültekintőbben meghatározni a művelet feltételeit – véli az elnökhelyettes, aki szerint hasonló eset nem történhetett volna meg Németországban vagy Skandináviában. Azokban az országokban ugyanis szigorúbb a szabályozás, és az építkezési hulladékok 80 százalékát újrahasznosítják – tette hozzá.
A lakókban megvan a szándék, hogy zöldebbé tegyék a környezetüket, a politikai vezetők ugyanakkor nem elkötelezettek az ügy iránt – mondta el Illés Zoltán, a Fidesz környezetvédelmi szakpolitikusa. Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának korábbi alelnöke szerint 100 olyan intézkedésből, amely zöldebbé tehetné a fővárost legalább 40 nem igényelne különösebb anyagi ráfordítást, s politikai érdekek megsértése nélkül is megvalósítható lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.