Nem győznek panaszkodni a banki ügyfelek

Óriási az elégedetlenség a banki ügyfelek körében. A pénzügyi felügyelethez érkező panaszok száma 2008 és 2009 szeptembere között megháromszorozódott. A többségnél a törlesztőrészletek hirtelen drágulása volt az utolsó csepp a pohárban. Méretéhez képest az AXA Banknak van a legtöbb elégedetlen ügyfele. – A magatartási kódexet bojkottáló pénzintézetet megleckézteti a felügyelet – állítják a szakértők.

Csécsi László
2010. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több megtakarítás. Tavaly jelentősen megnőtt hazánkban a banki megtakarítások aránya. Magyarországon a lakosság 17 százaléka gondolja úgy, hogy a következő egy évben félre tud tenni. A többi kelet- és közép-európai országban 2009-ben jelentősen csökkent azok aránya, akik hajlandóságot éreznek a megtakarításra, és lehetőségük volt arra, hogy félretegyenek – állapítja meg a GfK 14 kelet- és közép-európai országban nemrégiben végzett felmérése. Minden vizsgált országra jellemző, hogy a lakosság tartalékol a nehezebb időszakokra, a gyerekek támogatására és egyre inkább a nyugdíjasévekre. A banki termékek közül még mindig a folyószámla a legnépszerűbb, viszont jelentősen lecsökkent az értékpapír, mint befektetési forma népszerűsége. – Általában véve elmondható, hogy a régiónkban a rendelkezésre álló pénzösszegeket inkább elköltjük, mint félretesszük vagy befektetjük. Ezzel szemben Magyarországon éppen 2009-ben ugrott meg a banki megtakarítások aránya a pénzintézetek intenzív reklámkampányainak, a vonzó betéti kamatokat kínáló akcióknak köszönhetően – mondta el Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.


Rengeteg panasz érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) az utóbbi hónapokban a bankok és a pénzügyi vállalkozások miatt. Tavaly július eleje és szeptember vége között például 68,2 százalékkal többen fordultak a felügyelethez, mint egy évvel korábban. Lénárd Mariann, a Banki Hitelek Károsultjainak Egyesülete elnöke szintén azt tapasztalta, hogy a segítséget kérő ügyfelek száma 2009-ben a többszörösére emelkedett. A pénzpiaci szektorral, a hitelezéssel kapcsolatos panaszok száma a harmadik negyedévben megháromszorozódott, ez idő alatt 1747 alkalommal nehezményezték az ügyfelek a bankok eljárásait. A pénzügyi vállalkozásokkal szintén sok baj volt, a 496 megkeresés közel a négyszerese az egy évvel korábbi panaszáradatnak. Az ügyfelek leggyakrabban a növekvő törlesztőrészleteket nehezményezték, a megkeresések kétharmada a hitelezéshez kapcsolódott.
Bajnai Gordon miniszterelnök tegnap a felügyeletnél járt, ahol nemrégiben egy új ügyfélszolgálati irodát alakítottak ki a panaszosok számára. A miniszterelnök szerint felmerült a gyanú, hogy a bankok az ügyfelek rovására akarják csökkenteni a saját, a válságból fakadó veszteségüket.
A legtöbb panasz július eleje és szeptember vége között az OTP-t érte, a legnagyobb pénzintézet tevékenységét 404 alkalommal kifogásolták az ügyfelek. A második helyen a Raiffeisen Bank áll a listán, míg a dobogó harmadik helyét az Erste Bank foglalja el. Ugyanakkor ez az összehasonlítás ebben a formában nem áll meg, hiszen az OTP-nek jóval több ügyfele van, mint a többi pénzintézetnek. Amennyiben a piaci részesedést is figyelembe vesszük, az AXA Bank áll a legrosszabbul. Ráadásul nem ez az első eset, hogy a banki magatartási kódexet bojkottáló pénzintézet a szégyenlista csúcsán áll. Az AXA tavaly január óta mondhatja magának ezt a kétes dicsőséget. Legtöbb ügyfelük a hitelek törlesztőrészleteinek emelkedése miatt emelt panaszt a PSZÁF-nál.
Binder István, a pénzügyi felügyelet szóvivője lapunknak elmondta: a PSZÁF közérdekű kereseteket, próbapereket indít majd azon pénzintézetek ellen, amelyek sok embernek okoztak kárt. A szóvivő konkrétumokat azonban nem mondott a perek célpontjairól, mert jelenleg is tartanak a vizsgálatok a bankoknál. Ugyanakkor lapunknak nyilatkozó szakértők szerint nem elképzelhetetlen, hogy a felügyelet megleckézteti a banki magatartási kódexet elutasító, ám nagyarányú ügyfélpanaszra okot adó AXA Bankot.

Óriási tartozások. A legnagyobb amerikai és európai bankok behajthatatlan kintlévőségei több mint ezermilliárd dollárra duzzadtak 2007 eleje óta. Ezek az év végére 2,8 ezermilliárd dollárra nőnek majd, kétharmad részben behajthatatlan követelések, egyharmad részben értékpapírok formájában – közölte a távirati iroda a Nemzetközi Valutaalap nyomán. Az amerikai bankoknál ezermilliárd dollár, az európai bankoknál pedig 1,6 ezermilliárd dollár a behajthatatlan kintlévőségek összege.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.