A műholdas követési rendszer adó-vevő készülékének felszerelése miatt 15-20 órás várakozásra kényszerültek Szlovákia szinte minden határátkelőjén a sofőrök az év első napjaiban, s a szakértők még a jövő hétre is hasonló helyzetet jósolnak. A fuvarozók szerint rosszul készítették elő a rendszer bevezetését, de azt is kifogásolják, hogy követhetetlen számukra, mikor, miért és mennyit kell fizetniük. A szlovák kormány döntése szerint több mint kétezer kilométernyi közút esik az úthasználatidíj-kötelezettség alá, ebből azonban alig négyszáz kilométernyi az autósztráda vagy autóút, a többi első osztályú közút – egyebek között a Pozsony–Dunaszerdahely–Komárom és a Nyitra–Érsekújvár–Párkány szakasz is ilyen –, amelyeket azonban a közlekedési tárca semmilyen módon nem jelölt meg. A szlovákiai fuvarozók ezenkívül sérelmezik, hogy több belföldi, városközi út is fizetős az új rendszer bevezetése óta, 30-40 kilométernyi szakaszok, amelyeken csak tíz kilométerenként vannak ellenőrzőkapuk. Előfordulhat tehát, hogy egy-egy fuvarozó csak négy-öt kilométert tesz meg ilyen útszakaszon, de mégis legalább tíz kilométerért kell fizetnie. A szlovákiai fuvarozó kisvállalkozók ezért tervezik, hogy a határok mentén a szomszédos országok közútjait használják majd, a dél-szlovákiaiak tehát a magyar közutakon tennék meg a határ menti szlovákiai települések közti távolságot.
A külföldi cégek számára még kiszámíthatatlanabb a rendszer: az úthasználati díj beszedését végző SkyToll konzorcium honlapján ugyanis olyan kalkulátor működik, amely – a konzorcium szóvivőjének megfogalmazása szerint – csak informatív jellegű tájékoztatást nyújt a felhasználóknak, vagyis nem pontosak a városok közti távolságok, de olyannal is találkoztak már a fuvarozók, hogy rövidebb, 20-25 kilométeres távolságokra magasabb díjat mutatott a gép, mint a hosszabb, 40-50 kilométeres szakaszokra. Mindemellett a SkyToll által felszerelt adó-vevő készülékek nem rögzítik a távolságokat, ezért a fuvarozócégek és vállalkozók le sem tudják utólag ellenőrizni, hogy a valósan megtett kilométerek után számlázzák-e ki nekik az úthasználati díjat. A szlovák sajtó mindezek alapján Szlovákia lejáratásának nevezi az úthasználati díj bevezetését, s arról tájékoztatnak, hogy a határon fagyoskodó cseh, lengyel és német sofőrök, illetve cégtulajdonosok azt tervezik, a délkelet-európai szállításaikra az Ausztrián és Magyarországon keresztül vezető utakat használják.
Az éremnek másik oldala is van. A díjfizetéses rendszer üzemeltetője bejelentette, hogy több mint negyedmillió, 251 ezer euró bevételt könyvelt el a szlovák állam az e-útdíj rendszer első teljes munkanapi, hétfői üzemeltetése nyomán. Hétfő éjfélig 66 453 tehergépkocsit jegyeztettek be a rendszerbe, ami hivatalosan január elsején kezdett el működni. Az e-útdíj magyarországi bevezetését támogató szakértők szerint hazánk éves szinten 50-100 milliárd forint bevételtől esik el mindaddig, amíg nem fizettetjük meg a nemzetközi fuvarozókkal a tranzit valódi árát.
A használatarányos díjfizetési rendszernek nemcsak financiális következményei vannak, de a nemzetközi fuvarozók útvonalválasztását, ezen keresztül pedig az ország közúti hálózatának állapotát és a környezetterhelést is befolyásolja a rendszer bevezetése. Ebből a szempontból hazánk kifejezetten hátrányba került, a visegrádi országok közül egyedül nálunk nem működik ilyen rendszer. Ennek bevezetésére ebben a választási ciklusban nincs is lehetőség – mondta el lapunk kérdésére Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője. A szakember elmondta, hogy az elmúlt évben némileg visszaesett az autópályák terhelése, a díjbevétel 1-3 százalékkal kisebb lett. Ráadásul a teljes forgalmon belül csökkent a belföldi, s nőtt az átmenő fuvarozói aktivitás. Még egy érdekes fejleményre hívta fel a figyelmet a szóvivő: miközben csökkent a legnagyobb, 12 tonna feletti kategória forgalma, nőtt a 3,5-12 tonna közötti, kisebb haszonjárműveké.
Magyarországon legkorábban 2013-tól vezethető be a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó használatarányos útdíj, amelynek mértéke csak többéves átmeneti időszakkal érné el a nemzetközi átlagot – közölte a díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). A szervezet hangsúlyozta, hogy az új rendszer bevezetésétől a szállítmányozási tevékenység racionalizálását, a környezetbarát járművek fokozatos elterjedését, valamint az üresjáratok, illetve a részben terhelt fuvarozás csökkenését várja. A KKK arra is számít, hogy javul a magyarországi, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnye, hiszen a közelben előállított áruk költsége csökken a távolabbról érkezőkkel szemben. A használattal arányos útdíj bevezetésének célja nem a fuvarozók terheinek növelése, hanem az időtartamhoz kötött, matricás díjak méltánytalanságainak megszüntetése. A megtett úttal arányos díjakkal megszűnik a nagy távolságokra közlekedő szállítók előnye, s mindenki számára érzékelhető lesz az áruszállítás valós költsége.
Blokáddal tiltakoztak. Kamionokkal és teherautókkal szállták meg tegnap a fuvarozók a szlovák főváros egyik legfontosabb útvonalát, valamint a Pozsonyt körülölelő sztrádagyűrűt. A túl magas útdíj, a hibás rendszer és a rossz minőségű utakra kivetett sarc miatt tiltakozó Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége az alábbi követeléseket terjesztette elő: csökkentsék az útadót és az üzemanyagok forgalmi adóját és állítsák le az elektronikus útdíj beszedését addig, amíg nem készül el az érintett útszakaszok jegyzéke, s azok nem lesznek megfelelő módon megjelölve. (MTI)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség