Szlovák kamionok a magyar közutakon

Szlovák teherfuvarozókkal telhetnek meg a határ mentén a magyar közutak, de az sem kizárt, hogy megsokasodik a Magyarországon áthaladó cseh, német és lengyel kamionok száma. Hazánk utoljára maradt a régióban a megtett úttal arányos autópályadíj-fizetés bevezetése ügyében, s ebben a választási ciklusban már nem is lehet számítani döntésre.

Neszméri Sándor
2010. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műholdas követési rendszer adó-vevő készülékének felszerelése miatt 15-20 órás várakozásra kényszerültek Szlovákia szinte minden határátkelőjén a sofőrök az év első napjaiban, s a szakértők még a jövő hétre is hasonló helyzetet jósolnak. A fuvarozók szerint rosszul készítették elő a rendszer bevezetését, de azt is kifogásolják, hogy követhetetlen számukra, mikor, miért és mennyit kell fizetniük. A szlovák kormány döntése szerint több mint kétezer kilométernyi közút esik az úthasználatidíj-kötelezettség alá, ebből azonban alig négyszáz kilométernyi az autósztráda vagy autóút, a többi első osztályú közút – egyebek között a Pozsony–Dunaszerdahely–Komárom és a Nyitra–Érsekújvár–Párkány szakasz is ilyen –, amelyeket azonban a közlekedési tárca semmilyen módon nem jelölt meg. A szlovákiai fuvarozók ezenkívül sérelmezik, hogy több belföldi, városközi út is fizetős az új rendszer bevezetése óta, 30-40 kilométernyi szakaszok, amelyeken csak tíz kilométerenként vannak ellenőrzőkapuk. Előfordulhat tehát, hogy egy-egy fuvarozó csak négy-öt kilométert tesz meg ilyen útszakaszon, de mégis legalább tíz kilométerért kell fizetnie. A szlovákiai fuvarozó kisvállalkozók ezért tervezik, hogy a határok mentén a szomszédos országok közútjait használják majd, a dél-szlovákiaiak tehát a magyar közutakon tennék meg a határ menti szlovákiai települések közti távolságot.
A külföldi cégek számára még kiszámíthatatlanabb a rendszer: az úthasználati díj beszedését végző SkyToll konzorcium honlapján ugyanis olyan kalkulátor működik, amely – a konzorcium szóvivőjének megfogalmazása szerint – csak informatív jellegű tájékoztatást nyújt a felhasználóknak, vagyis nem pontosak a városok közti távolságok, de olyannal is találkoztak már a fuvarozók, hogy rövidebb, 20-25 kilométeres távolságokra magasabb díjat mutatott a gép, mint a hosszabb, 40-50 kilométeres szakaszokra. Mindemellett a SkyToll által felszerelt adó-vevő készülékek nem rögzítik a távolságokat, ezért a fuvarozócégek és vállalkozók le sem tudják utólag ellenőrizni, hogy a valósan megtett kilométerek után számlázzák-e ki nekik az úthasználati díjat. A szlovák sajtó mindezek alapján Szlovákia lejáratásának nevezi az úthasználati díj bevezetését, s arról tájékoztatnak, hogy a határon fagyoskodó cseh, lengyel és német sofőrök, illetve cégtulajdonosok azt tervezik, a délkelet-európai szállításaikra az Ausztrián és Magyarországon keresztül vezető utakat használják.
Az éremnek másik oldala is van. A díjfizetéses rendszer üzemeltetője bejelentette, hogy több mint negyedmillió, 251 ezer euró bevételt könyvelt el a szlovák állam az e-útdíj rendszer első teljes munkanapi, hétfői üzemeltetése nyomán. Hétfő éjfélig 66 453 tehergépkocsit jegyeztettek be a rendszerbe, ami hivatalosan január elsején kezdett el működni. Az e-útdíj magyarországi bevezetését támogató szakértők szerint hazánk éves szinten 50-100 milliárd forint bevételtől esik el mindaddig, amíg nem fizettetjük meg a nemzetközi fuvarozókkal a tranzit valódi árát.
A használatarányos díjfizetési rendszernek nemcsak financiális következményei vannak, de a nemzetközi fuvarozók útvonalválasztását, ezen keresztül pedig az ország közúti hálózatának állapotát és a környezetterhelést is befolyásolja a rendszer bevezetése. Ebből a szempontból hazánk kifejezetten hátrányba került, a visegrádi országok közül egyedül nálunk nem működik ilyen rendszer. Ennek bevezetésére ebben a választási ciklusban nincs is lehetőség – mondta el lapunk kérdésére Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője. A szakember elmondta, hogy az elmúlt évben némileg visszaesett az autópályák terhelése, a díjbevétel 1-3 százalékkal kisebb lett. Ráadásul a teljes forgalmon belül csökkent a belföldi, s nőtt az átmenő fuvarozói aktivitás. Még egy érdekes fejleményre hívta fel a figyelmet a szóvivő: miközben csökkent a legnagyobb, 12 tonna feletti kategória forgalma, nőtt a 3,5-12 tonna közötti, kisebb haszonjárműveké.
Magyarországon legkorábban 2013-tól vezethető be a 3,5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó használatarányos útdíj, amelynek mértéke csak többéves átmeneti időszakkal érné el a nemzetközi átlagot – közölte a díjszedési rendszer reformján dolgozó Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK). A szervezet hangsúlyozta, hogy az új rendszer bevezetésétől a szállítmányozási tevékenység racionalizálását, a környezetbarát járművek fokozatos elterjedését, valamint az üresjáratok, illetve a részben terhelt fuvarozás csökkenését várja. A KKK arra is számít, hogy javul a magyarországi, de különösen a helyi, regionális termelők versenyelőnye, hiszen a közelben előállított áruk költsége csökken a távolabbról érkezőkkel szemben. A használattal arányos útdíj bevezetésének célja nem a fuvarozók terheinek növelése, hanem az időtartamhoz kötött, matricás díjak méltánytalanságainak megszüntetése. A megtett úttal arányos díjakkal megszűnik a nagy távolságokra közlekedő szállítók előnye, s mindenki számára érzékelhető lesz az áruszállítás valós költsége.

Blokáddal tiltakoztak. Kamionokkal és teherautókkal szállták meg tegnap a fuvarozók a szlovák főváros egyik legfontosabb útvonalát, valamint a Pozsonyt körülölelő sztrádagyűrűt. A túl magas útdíj, a hibás rendszer és a rossz minőségű utakra kivetett sarc miatt tiltakozó Szlovákiai Fuvarozók Szövetsége az alábbi követeléseket terjesztette elő: csökkentsék az útadót és az üzemanyagok forgalmi adóját és állítsák le az elektronikus útdíj beszedését addig, amíg nem készül el az érintett útszakaszok jegyzéke, s azok nem lesznek megfelelő módon megjelölve. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.