Teljes lehet a káosz Budapesten a sztrájk miatt

Bár a szakszervezetek tegnap este tíz óráig még várták a BKV megegyezést jelentő ajánlatát, lapzárta előtt Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője azt mondta: gyakorlatilag elkerülhetetlen a munkabeszüntetés. Az előrejelzések szerint mától soha nem látott káosz várható a fővárosban, senki nem tudhatja, milyen járművek közlekednek majd.

Bákonyi Ádám
2010. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma nulla órától határozatlan idejű sztrájkba kezdett tizennégy BKV-s érdekképviselet, és mivel az akció alatti elégséges szolgáltatások mértékéről sem sikerült megállapodni, káosz várható a fővárosi tömegközlekedésben. Az előzetes bejelentések szerint a buszvezetők száz százaléka nem veszi fel a munkát, valószínűleg csak az alvállalkozók által működtetett buszjáratok közlekednek. Közel teljes sztrájkra számítanak a villamosvonalakon is, a trolibusz, a HÉV és a metró esetében pedig részleges lesz a munkabeszüntetés.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) ugyancsak határozatlan idejű szolidaritási sztrájkot hirdetett. Az akció időpontját később jelentik be, mivel az elégséges szolgáltatásokról még egyeztetni kell a MÁV-val. Az viszont biztos, hogy a sztrájk elsősorban a Budapest környéki vasúti közlekedésre koncentrál, de hatással lesz az ország egész vasúti közlekedésére. – Magyarországon súlyos munkaügyi konfliktusok alakultak ki az utóbbi hetekben, az állami vezetők támadásokat indítanak a szakszervezetek, a munkavállalók ellen – indokolta a döntést Gaskó István. A VDSZSZ elnöke hangsúlyozta, elfogadhatatlan, hogy a BKV kollektív szerződés nélkül foglalkoztassa a dolgozókat. A BKV-dolgozók sztrájkját egyébként ritkán tapasztalt támogatás övezi: szolidaritási nyilatkozatot adott ki többek között az Autonóm Szakszervezetek, a Munkástanácsok, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete, a Magyarok Szövetsége, a Magyar Egyesült Baloldal. – A végsőkig elmentünk – közölte Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója, aki szerint semmi sem mehet tovább úgy, mint eddig, és ezt a szakszervezeteknek is meg kell érteniük. Leszögezte: a különféle százalékos juttatások, a félmillió forintos vita helyett a cég 1,6 milliárdos pluszt ad a bértárgyalásokon, ha azt a gazdasági lehetőségek engedik, ám vázolta: jelenleg 70 milliárdos a tényleges adósság, és 30 milliárdos a hiány.
A sztrájk hírére az oktatási tárca közölte, hogy az iskolaigazgatók rendkívüli tanítási szünetet rendelhetnek el, ha úgy ítélik meg, hogy az iskolában a hiányzók magas száma miatt nem tarthatók meg az órák. Budapesten Tiba Zsolt főjegyző nem rendelt el külön tanítási szünetet, mint mondta, az igazgatók ugyan dönthetnek így, de az elmaradt órákat pótolni kell.

Sztrájk Ferihegyen is.
Miután eredménytelenül zárultak a dolgozók és a Malév GH vezetése közötti tárgyalások, tegnap 20 órakor sztrájk kezdődött a Ferihegyi repülőtéren. A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet nem tudja elfogadni, hogy az eddigi ínséges évek után tovább csökkenjen a Malév dolgozóinak reálkeresete, ezért határozatlan ideig tartó munkabeszüntetésbe kezdett. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.