Újabb sarc az autósoknak

A műszaki vizsga alkalmával eredetiségvizsgát is kell végezni a 2006 előtt forgalomba helyezett autóknál. Az előírás vonatkozik arra az esetre is, ha az autót az első tulajdonosa használja. A 17-20 ezer forintos pluszköltséget a szervizszövetség közönséges pénzbehajtásnak tartja, míg a Nemzeti Közlekedési Hatóság az elektronikus adatbázis feltöltésével indokolja az előírás szükségességét.

Bodacz Péter
2010. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a műszaki vizsga és a környezetvédelmi felülvizsgálat január elsejével hatályos összevonása az autósok számára némileg gyorsabb és összességében olcsóbb ügyintézést jelent, a vonatkozó előírások változásának van árnyoldala is, nevezetesen a gépjárművek eredetiségének igazolását illetően. Azoknak, akik 2006 előtt vették jelenlegi autójukat, a soron következő műszaki vizsga alkalmával kötelező a típustól függően 17-20 ezer forintos eredetiségvizsgálatot elvégeztetni. Ez igaz azokra is, akik újonnan, szalonból vették az autót. Az első ránézésre érthetetlen szabályzat az érintett gépjármű-tulajdonosokban azt az érzést keltheti, hogy mindössze egy újabb hatósági pénzbegyűjtés állhat a háttérben, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) korábbi közlése szerint azonban arról van szó, hogy a 2006 előtti, könnyen hamisítható forgalmi engedélyek helyett elektronikus úton kívánják nyilvántartani az eredetiséggel kapcsolatos adatokat is. Ezen túlmenően szerettük volna megtudni az NKH-tól azt is, hogy milyen alapon kételkednek a 2006 előtt újonnan vásárolt gépjárművek eredetiségében, illetve hogy a digitális adatbázis létrehozásának miért ez az egyetlen módja, ám lapzártánkig nem kaptunk választ írásos megkeresésünkre.
– Pusztán állami pénzbehajtásról van szó, az adatbázis ilyen módú bővítését semmi nem indokolja. Az érintett autósok a vizsgahelyen értesülnek arról, hogy komoly pluszösszeget kénytelenek fizetni, amelyre aligha adható normális magyarázat – vélekedik az EME Európai Autószervizek Magyarországi Szövetségének elnöke. Gyöngyösi András szerint az NKH-nak már jelenleg is hatalmas adatbázis áll a rendelkezésére a hazai gépjárműállományt illetően, így érthetetlennek tartja a szerv ez irányú érvelését. A szakember rámutatott: az eredetiségvizsga az elmúlt évek alatt elérte célját, alig néhány százra esett vissza a nem lízingcsalás miatt történő lopások száma éves szinten, az első tulajdonosok birtokában lévő gépjárművek esetében pedig értelemszerűen minden alapot nélkülöz az eredetiség megkérdőjelezése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.