Zúg március

Miért nem szerette a Kádár-rendszer március 15-ét? Hogyan formálta tüntetéssé az 1848-as megemlékezéseket az ellenzék? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2010. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelem már-már cinikus fintorral a berendezkedő kommunista rezsimnek ajándékozta 1848 és 1849 századik évfordulója megünneplésének lehetőségét. Rákosi Mátyás a forradalom és szabadságharc centenáriumán ki is jelentette, hogy március 15. egyetlen méltó örököse, sőt az akkori törekvések beteljesítője a bolsevik élcsapat. Három évvel később azonban nagyot fordult a világ: 1951 tavaszán a Minisztertanács kimondta: „március hó 15. napja rendes munkanap”. Ettől kezdve Sztálin születésnapja és a Tanácsköztársaság március 21-i kikiáltásának évfordulója vetett árnyékot arra a napra, amelyet a tribünökön Petőfi és Táncsics arcképével korábban még lelkesen ünnepelt a párt.
Március 15. ambivalens kezelésének gyakorlatát a Kádár-rendszer is folytatta. 1957 tavaszán Kádár kormánya felújította az 1951-es határozatot március 15. munkanapjellegéről. Mivel az 1956-os követelések között hangsúlyos helyen szerepelt március 15. és október 6. újból nemzeti ünneppé nyilvánítása, így a kérdés igencsak forró pontnak bizonyult a forradalom leverését követően. De a magyarországi kommunisták amúgy is értetlenül álltak a nemzeti kérdés előtt – mondja a közép-európai kultúr- és művelődéstörténeti könyveiről ismert Kiss Gy. Csaba (ELTE Bölcsészettudományi Kar). A nemzeti múlt mint legitimációs terület vagy felelevenítésre váró örökség meg sem jelent az MDP és az MSZMP ideológusainak szeme előtt, sőt – ellentétben a többi szovjet csatlós gyakorlatától – sem ki-, sem felhasználni nem kívánták a nemzet történelmét. Amint 1956 előtt nem sikerült március 15-ét beilleszteni a kommunista állam szellemiségébe, úgy a kádári évtizedekben sem hivatkoztak rá látványosan – mondja Kiss Gy. Csaba. Ennek fő oka nem más, világít rá a március megünneplésének történetéről könyvet is író Gyarmati György, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának főigazgatója, hogy az 1956-os forradalom idején a harcok és megmozdulások résztvevői tudatosan építettek a márciusi szimbolikára, így március 15. lappangón vagy nagyon is hangsúlyosan mindig október 23-ra emlékeztetett. Erről Kádárék is tudtak. „1956 októberében a márciusi eszmékkel azok léptek fel, akik a szocializmus és a népek békéje ellen törtek” – mondta Kállai Gyula 1958-ban. Ugyanekkor a szintén a párt baloldalához tartozó Komócsin Zoltán kijelentette: „Az 1956. októberi ellenforradalom 1848-as jelmezben vette kezdetét.”
A Kádár-rendszer fennállása első tíz évében semmit sem tett azért, hogy a többi ünnephez hasonlóan március 15-ét is beépítse saját rituáléjába, s a forradalom leverését követő tíz évben nem történt március 15-i „rendzavarás” sem. Az a nemzedék azonban, amelyik már ’56 után nőtt fel, máshogyan kezelte ezt a kérdést. A márciusi ifjakra való megemlékezés lehetőséget adott arra, hogy a Kádár-rendszer ellenzéke a pesti srácokat ünnepelje, Kádár Haynau szerepébe kerüljön, Batthyány kapcsán pedig Nagy Imrére gondoljanak. Kiss Gy. Csaba megemlíti, hogy 1968-ban született meg Utassy József Zúg március című verse is, amely ezt az életérzést szólaltatta meg. A párt, érezve március elhallgatásának további tarthatatlanságát, 1965-től kezdve a KISZ felügyelete alatt tartotta meg a forradalmi ifjúsági napok ünnepségsorozatát. A „három egymást követő tavasz” ahistorikus konstrukciója úgy nézett ki – magyarázza Gyarmati György –, hogy először volt 1848. március 15., majd 1919. március 21-én jött a proletárdiktatúra, végül Magyarország 1945. április 4-én „felszabadult”. Az új keletű ünneptriász feladata vélekedése szerint az volt, hogy kalodába zárja 1848 emlékét.
Hamarosan azonban megtört a jég. Míg 1970-ben harminc–negyven fő jelent meg a főváros kultikus helyein (Petőfi-szobor, Lánchíd, Batthyány-örökmécses), s a rá következő évben illegálisan felvonuló száz–százötven emberből ötöt letöltendő szabadságvesztésre ítéltek, addig 1972-ben és 1973-ban már egymástól függetlenül utcára tóduló több száz fős csoportokkal kellett számolni. A rendőri fellépés és a többek között a Nemzeti dal elénekléséért lefolytatott bírósági eljárások azonban megtették a hatásukat: az 1975 és 1985 közötti egy évtized márciusai ismét nagyobb „rendbontás” nélkül zajlottak le. Ennek jellemző oka volt, hogy a hetvenes évek elejétől a korábbi évek „renitenskedőit” március 15-én preventív jelleggel begyűjtötték a rendőrkapitányságokra, és gyakorivá váltak a „megelőző beszélgetések” is. 1974-ben azért még rendkívüli rendőrségi és operatív erőbedobással készült az MSZMP-kb március 15-ére, még a forradalmi rendőri ezredet és a főváros környéki kaszárnyák határőr- és honvédalakulatait is tartalékba helyezték, miközben utcára vezényelték a munkásőröket és az Ifjú Gárdát.
A nyolcvanas évek első felének nyugalmát a ’86-os „lánchídi csata” példátlan hatósági brutalitása követte. 1986. március 15-én este hatalmas fáklyás menet indult a várba a Táncsics-szoborhoz, de a Lánchidat a rendőrség mindkét oldalról lezárta, és az átjárón rekedt embereket a rendőrök brutálisan verni kezdték. A lánchídi csata politikai felelőse Berecz János agitprop titkár és Harangozó Szilveszter III-as főcsoportfőnök volt, a rendőrségi felelősség Vörösmarty Mihály ezredest, a forradalmi rendőri ezred akkori parancsnokát terheli. Az 1987-es március 15-ét a hatalom ismét teljes rendőri készültséggel várta, este több tüntető a szovjetek kivonulását követelte. A következő március azonban már teljes egészében az ellenzéké volt: 1988-ban a tízezer fős tömeg több helyszínen is megemlékezést tartott, ahol rendszerellenes beszédek hangzottak el. S ugyan a tekintélyét és önbizalmát vesztett MSZMP arra kérte az ellenzéki pártokat 1989-ben, hogy „senki se sajátítja ki március 15-ét”, az addig pontosan ezt tevő állampárttal senki sem akart többé közösen ünnepelni. A televízió szimbolikus elfoglalása és az „1848–1956” feliratú transzparensek a visszafordíthatatlan változást jelezték. Nemkülönben az, hogy 1989. március 15-én este ugyanaz a Sinkovits Imre szavalta el a Nemzeti dalt, aki 1956-ban a Parlament lépcsőjénél tette.
Március 15. Kádár-rendszer alatti helyzetével, pártállami és ellenzéki szerepével foglalkozik hétfőn az Ősök tere.
Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 20.05. Ismétlések: kedd 10.30; szerda 16.05; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.