A lélek és a szív mindig ugyanaz marad

Mintegy negyven éve van a színészi pályán. Eljátszotta a világirodalom nagy szerepeit, filmes munkái máig élnek a köztudatban. Szabó István Bizalom című filmjének sokszínű asszonyára, Rózsa János Csók, anyu!-jának alkoholista tanárnőjére vagy a Makra Sztanekjére ma is sokan emlékeznek. Bánsági Ildikó, az Új Színház tagja ma is a hazai vezető színészek közé tartozik.

Makrai Sonja
2010. 04. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Új Színházban nemrégiben mutatták be A királynő teste című drámát, amelyben I. Erzsébet angol királynőt alakítja. Álomszerep?
– Fiatalon mindig Stuart Máriát szerettem volna játszani. Nagyon vágytam rá, hogy egyszer ez a szerep megtalál, de sajnos nem történt meg. Egy idő után azonban elkezdett érdekelni Erzsébet alakja, hogy miért más, izgalmasabb, mint a szeretetre méltó Mária. Erzsébet a magánéletét, mindenét feláldozta az angol birodalomért, úgy küzdött érte, mint egy férfi. A darab kapcsán elutaztam Londonba, hogy lássam a Towert, megérezzem Erzsébet világát, beszívjam a szellemét. Schiller Stuart Máriájában a politikusi személy hangsúlyos, míg A királynő teste emellett az uralkodó belső drámájára is koncentrál. E darabban Stuart Mária és Erzsébet mellett van egy harmadik szereplő – talán az írónő maga –, aki a múltban kutakodik, és próbálja megérteni, megértetni a két nő jellemét.
– Sok középkorú színész kiszorul a színházi repertoárokból. Ön hogyan tudja megőrizni jelenlétét?
– Nyilvánvaló, hogy a koromnál fogva én sem játszhatok fiatal naivákat, ám a mi korosztályunknak is rengeteg mondanivalója van. Mély, bölcs dolgok vannak bennünk. Már nem is tudom, melyik színésznő mondta: azért fáznak az idős emberek, mert a szenvedély kialszik bennük. Úgy érzem, mi a szerelemről, az érzésekről a fiatalokhoz hasonlóan tudunk mesélni. De a félelmeket, gátlásokat, a felgyülemlett fájdalmakat is tudjuk láttatni, azokat az érzéseket, amelyekről egy idő után nem szívesen beszélnek a nők. Mégis, a színházak a nem igazán engednek teret ennek a generációnak, bár mintha mostanában ez változóban volna. Én szerencsés helyzetben vagyok, olyan szerepek jöttek szembe velem mostanában mind filmen, mind a színházban, amely a koromnak megfelelő és nagyon izgalmas. Akárha az Új színházas Erzsébetről szóló darabra vagy a Budapesti Kamaraszínházban bemutatott Nádas Péter-műre, a Találkozásra gondolok, de ott van a Para, a Pánik vagy az Átok című film is.
– Ami a filmeket illeti, pályája során együtt dolgozott Fehér Györggyel, Szabó Istvánnal, Rényi Tamással, még egy klasszikusnak számító korban. Mennyire látja másnak a jelenkori magyar filmezést?
– A Bizalom idejében méltósága volt egy forgatási napnak. A stáb minden tagja tiszteletben tartotta a színészek munkáját, tudták, hogy komoly dolog történik egy ilyen napon. Hagyták felkészülni az embert a forgatási jelenetre. Fehér György mindig azt mondta nekem, vonuljak félre, szakítsam meg a pillanatnyi kapcsolatot a külvilággal, és, ahogy ő fogalmazott, „turbózzak”. Az, ami akkor létezett, nagyon hiányzik. De hála istennek, ma is vannak kivételek, bizonyos rendezők megteremetik ezt a légkört, de az én meglátásom szerint nem ez a tendencia. Egy szinkron is teljesen más ritmusú volt még néhány évtizede: amikor Kern Andrással az Annie Hallt szinkronizáltuk, egy hónapig dolgoztunk, most már általában az idő miatt csak egy próba van, majd rögtön felvétel. A Szenvedélynél Fehér György egyik reggel mondta, hogy felvesszük a nagyjelenetet, amit végül csak éjszaka rögzítettünk. Azt a jelentet egyetlenegyszer vettük fel, de akkor, ott megszületett minden. Ma már kevés időnk van. Míg a Bizalom idejében sokkal több idő volt a közös gondolkodásra, addig manapság pont az idő hiánya miatt már nagyon sokat kell a színésznek saját magának is hozni, erősebbnek kell lennie, önálló alkotótársként kell megjelennie. Egyéni gondolatot, színt kell vinni egy filmbe, amellyel el lehet varázsolni a rendezőt, hogy már ne kelljen a figura kidolgozására külön erőt fordítani.
– Színházban és filmen egyaránt meghatározó személyiség. Melyiket tartja fontosabbnak?
– Egyik nélkül sem érzem magam teljesnek. Mindkettő más hozzáállást követel meg: a filmnél sokkal inkább befelé kell koncentrálni, hisz a lélek rezdülése is meglátszik az ember szemén egy snittnél. A színházban ez a belső mélység felhangosodik, bár van olyan kamaramunka, amely „filmes” hozzáállást követel meg a színésztől. Csak a szerepet megrajzoló ceruza változik, a lélek és a szív ugyanaz marad. Nagyon hiányzik, ha nem filmezek, de mostanában inkább a színházi szerepek kerültek előtérbe.
– Hírneve ellenére hiába is keresnénk a bulvárlapok címoldalán. Bántja?
– Inkább az fáj, hogy a velem egykorú színészek áttértek a celebpályára, címlapok zengedeznek arról, hogy méltatlan műsorokkal mennyit kaszálnak, míg mi a színházban negyedannyit sem keresünk. Ottfelejtettek minket valahol. Bár én szerencsésnek érzem magam, de látom a pályatársaimat, nem tudnak megélni, mert nincs munkájuk. Forgácsért kell eladniuk magukat, ha egyáltalán jön valami az életükben. A munka iránt érzett alázatunkat, ami régen a miénk volt, méltatlan aprópénzre kell váltani a mai világban, csak azért, hogy megéljünk. De én hittel teli vagyok, abban bízom, hogy újra becsülni fogják a valódi értéket.
– Nemrég kapta meg az Örökös Tagság-gyűrűt és a Páger Antal-gyűrűt. Mit nyújthat egy ilyen díj?
– Az ilyen elismerések adnak új lendületet. Különben mi maradna?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.