Az állammal is üzletelnek Szanyi Tiborék

Számos állami cégtől, intézménytől kap jól fizető megbízást Szanyi Tibor családi cége, amely többek között az unió hivatalos kiadójának és az IMF-nek is a magyarországi ügynökségeként tevékenykedik. Az MSZP képviselőjelöltje hosszú szünet után tavaly tulajdonosként tért vissza a vállalkozásba, ami arra utal: felkészült a képviselőség elvesztésére.

2010. 04. 28. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszatért családi cégének élére Szanyi Tibor. A cégbírósági adatbázis tanúsága szerint a szocialista politikus 1991-ben alapította az Euro Info Service Kft. jogelődjét, amelynek 2002-ig többségi tulajdonosa volt, majd hat évig névleg kivonult a társaságból. 2008 nyarán, az MSZP népszavazási bukása után ügyvezetőként visszatért a cégbe, tavaly december 1-jén pedig átvette nővérétől a tulajdonosi jogokat.
Az Euro Info Service Kft. az Európai Unió és számos euroatlanti szervezet kiadóhivatalának magyarországi ügynökségeként működik. Így például ők terjesztik idehaza az unió hivatalos kiadójának, az OECD-nek, a Világbanknak, a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) és az Eurostatnak a kiadványait. Honlapjukon Szanyiék azzal büszkélkednek: a cég az összes, EU-val foglalkozó állami és magánintézménnyel, kamarákkal, szakmai szervezetekkel, oktatási intézményekkel, civil szervezetekkel, pénzügyi intézettel is kapcsolatban áll. Partnereik között találjuk a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalt, a Pénzügyminisztérium szakkönyvtárát, a Világgazdasági Kutató Intézetet, a Magyar Postát vagy az Agrárgazdasági Kutató Intézetet. Hogy mindezért évente mennyi pénzt tesz zsebre Szanyi cége, nem sikerült kiderítenünk, ugyanis megkeresésünkkor az Euro Info Service Kft. egyik illetékese nemes egyszerűséggel lecsapta a telefont.
2004-ben nagy botrányt kavart, amikor az Euro Info négymillió forintos megbízást nyert el a földművelésügyi minisztérium egyik pályázatán úgy, hogy akkor Szanyi Tibor volt a tárca politikai államtitkára. Ráadásul Szanyi alá tartozott az a vidékpolitikát érintő kommunikációs program is, amelynek örve alatt az ominózus közbeszerzési eljárást kiírták. Szanyi akkor azt állította: nem vet fel etikai kérdéseket az ügy, mivel nyilvános közbeszerzési pályázaton nyert a vállalkozás, amelyben akkor ő nem vállalt szerepet, csak a nővére. A négymillió forintért a társaságnak kétezer darab, uniós ismereteket tartalmazó CD-t kellett készítenie. A döntőbizottság élén egyébként a minisztérium kommunikációs osztályának akkori helyettes vezetője, Meruk József állt, aki azzal szerzett kétes hírnevet magának, hogy Pokorni Zoltán édesapjának besúgói múltját megszellőztette.
Ugyancsak 2004-ben pattant ki egy másik Szanyihoz kapcsolódó botrány. Kiderült, hogy a Horn-kormány idején az Európai Unió egy időre felfüggesztette a PHARE-támogatások folyósítását a Külügyminisztérium pályázatain rendszeresen befutóként szereplő Euro Info Service számára, mivel az illetékes főigazgatóság pénzügyi szabálytalanságokat tárt fel a cégnél. Ezt Szanyi Tibor, a cég akkori tulajdonosa is elismerte, ám a földművelésügyi államtitkár leszögezte: a szankciókat később viszszavonták, mivel azok alaptalannak bizonyultak. Az unió azt nehezményezte, hogy a politikus saját devizaszámláján pihentetett uniós pénzeket.
Brüsszelben kifogásolták, hogy a Euro Info „túl sok” pályázaton nyert. A botrány utóéletéhez tartozik, hogy még Kuncze Gábor akkori SZDSZ-elnök is etikátlannak nevezte Szanyi volt cégének szerződését, a Fidesz és az MDF pedig lemondásra szólította fel az államtitkárt.
Szanyi Tibor a napokban azzal keltett megütközést, hogy miközben riválisait vádolta meg átszavazók toborzásával, aközben egy hangfelvétel alapján pont az bizonyosodott be, hogy ő akart magának átszavazókat szervezni a főváros XIII. kerületébe. Szanyi nem járt sikerrel, ugyanis fideszes ellenfele, Szalay Péter csaknem másfél százalékkal megelőzte őt az országgyűlési választás első fordulójában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.