Az egérfogó rugója

Fáy Zoltán
2010. 04. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig minden alkalommal bátor és fontos döntés született az 1972-ben alapított Templeton-díj jelöltjeivel kapcsolatban, akár Teréz anyát, Szolzsenyicint, Weizsäckert vagy éppen a magyar Jáki Szaniszlót tüntették ki az élet spirituális vonatkozásainak felmutatásáért. Az idei díjazott, Francisco José Ayala személye is szimbolikus üzenetet hordoz. A spanyol származású tudós munkásságát azért tartották alkalmasnak a „vallási Nobel-díjjal” való kitüntetésre, mert csaknem egész munkássága a vallás és tudomány vegyítése elleni küzdelem volt.
A díjat a 2008-ban elhunyt presbiteriánus Sir John Templeton alapította, akinek meggyőződése volt, hogy a vallás és a tudomány nem állítható szembe egymással. Ennek a gondolatnak a népszerűsítésére hozta létre a tehetős üzletember a díjat, amely igen jelentős anyagi elismeréssel, mintegy 1,1 millió euróval jár. A döntést kilenc tagból álló, nemzetközi kuratórium hozza meg, amelynek tagjai évente egy és kizárólag élő személyt jelölhetnek az elismerésre. 2009-ben Bernard d’Espagnat francia kvantumfizikust tüntették ki, aki műveiben többek között azt bizonyította, hogy az elemi részecskék viselkedése az empirikusan megismerhető világon túli valóság létezésére mutat, amelyhez a művészet és a spiritualitás vihet közelebb.
Bernard d’Espagnat egyébként – szemben például a 2008-as díjazottal, Michal Heller kozmológussal, pappal – katolikus családban született, de eltávolodott hitétől, és nem gyakorolja vallását. A 2010-es, a díj történetében a harminchetedik jelölt, Francisco José Ayala vallásos, bár a hatvanas években elhagyta a dominikánus rendet, és megnősült. A díj odaítélésénél tehát nem szempont a tételes valláshoz való csatlakozás; és az elismerést magyarázó, gyakran idézett vallási Nobel-díj kifejezés is csak metafora. A díj révén a figyelem középpontjába kerülő kitüntetettek szakmai pályája fontos, az egész társadalom számára megfogalmazott üzenetet hordoz. Ayala Madridban született, ott tanult biológiát és teológiát, és ott szentelték pappá, de 1961-ben New Yorkba települt, majd a Kaliforniai Egyetemen kezdett tanítani, ahol mind a mai napig dolgozik. Ezernél több tudományos tanulmányt és húsz könyvet jelentetett meg. DNS-kutatással, a gének szabályozórendszerével, a molekuláris órával és a paraziták fejlődésével foglalkozik; mindezeken túl pedig a vallás, a metafizika és a filozófia kapcsolatait keresi. Határozottan fellépett az amerikai vallási fundamentalizmus számos jelenségével szemben, így a kreacionizmust és az intelligens tervezést egyaránt bírálta, ami miatt 1981-ben eljárást indítottak egyetemi tevékenységével kapcsolatban.
Az amerikai kreacionizmusnak nagy, a XIX. századra visszanyúló hagyománya van, bár a sokféle árnyalatú nézetet egybefogó teremtéskutató társaság, a Creation Research Society története mindössze 47 esztendőt ölel fel. A teremtéskutatók főként az evolúció elméletével állnak hadilábon. A Szentírást sajátos módon alapul vevő kreacionizmus mellett létezik iszlám és védikus kreacionizmus is, igaz, lényegesen kisebb társadalmi befolyással, mint nyugati társuk. A keresztény kreacionisták szó szerint értelmezik a Genezis teremtéstörténetét, s így elutasítják a már az ókorban is meglévő és azóta folyamatosan fejlődő hermeneutikai hagyományt. Másrészt nem csupán biológiai, hanem kozmológiai következtetésekre is jutottak a Teremtés könyve alapján. Vagyis az evolúció mellett sok kreacionista az ősrobbanást is tarthatatlannak gondolja (ez a fiatalföld-kreacionizmus), mások elfogadják, hogy a föld története több milliárd év, viszont az evolúciót sorozatos és közvetlen isteni beavatkozásnak tartják.
Az intelligens tervezés elmélete ezek közül leginkább az idős föld elméletéhez áll közel. Szellemtörténetileg a teleológiai istenérv modern változatának tűnik, amely Platóntól eredeztethető, de leglogikusabb formáját Aquinói Szent Tamásnál kapta meg. Az elméletek mellett érdemes megvizsgálni a mozgalom központjának számító Discovery Institute működését, különös tekintettel az ékstratégiát tárgyaló, véletlenül kiszivárgott dokumentumra. Ez a munka leginkább egy XVIII. századi titkos társaság forgatókönyv-tervezetére emlékeztet, amely alapján az intézet tagjai az intelligent designt s vele együtt a teista meggyőződést kívánják népszerűsíteni a társadalom minden részében, különösen az oktatásban. Bár a Discovery Institute végső célja a Biblia igazságának és Jézusnak a bemutatása, a katolicizmuson belül mégis kevéssé talált követőkre az intelligens tervezés elmélete. Legalábbis Rómában. Tavaly novemberben a Pápai Tudományos Akadémia és a Vatikáni Csillagvizsgáló meghívására például az élet keletkezéséről és az evolúcióról tartottak konferenciát a Vatikánban, egy évvel korábban pedig A világegyetem és az élet evolúciójának tudományos megközelítései című konferencián XVI. Benedek is beszédet mondott.
A helyi egyházakban persze sok ettől eltérő hang is hallható, ami, figyelembe véve, hogy a teológusok nem biológusok, nem is meglepő. Hiszen az intelligens tervezés elmélete számos érdekes argumentációval szolgálhat. Az egyszerűsíthetetlen komplexitás elmélete szerint például a biológiai organizmusok egyetlen elemét sem lehet kiemelni a rendszerből a teljes összeomlás nélkül, ezért lehetetlen, hogy egy-egy elem hosszú fejlődés útján jelenjen meg. Az elmélet hívei szerint olyan ez, mint az egérfogó, amelyikből a szerkezet működőképességének megtartásával lehetetlen kiszerelni a rugót, az egeret agyoncsapó fémkeretet vagy az aljzatot. Az intelligens tervezés kritikusai ezzel szemben úgy vélik, hogy a rendszerben jelenleg is meglévő és szükséges elemek nem voltak mindig nélkülözhetetlenek, hanem van olyan, amelyik korábban csupán előnyös volt, és a fejlődés révén vált nélkülözhetetlenné.
A Templeton-díjjal kitüntetett Francisco José Ayala arra hívta fel a figyelmet, hogy e tökéletesnek gondolt rendszerekben sok hiba van, sok szervezet nagyon is tökéletlen, és ezt nem lehet csak az evolúcióval vagy csak az intelligens tervezéssel megmagyarázni. Ayala szerint a helyesen értelmezett tudomány és vallás között nem állhat ellentmondás, mert mindkettő az emberi megismerés teljesebbé tételét segíti, de mindkettő más témával foglalkozik. Picasso híres festményét, a Guernicát elemezheti a tudomány például a festési technika vagy a különféle perspektívák szempontjából – véli Ayala –, de csak a spirituális látás és befogadás tudja érzékelni azt a borzalmat, amelyről a művész üzen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.