Az őskori csiga bemutatása

L Á T  - H A T Á SCsíkszentmihályi Róbert szobrász, éremművész, akinek köztéri alkotásai megtalálhatók idehaza és külföldön, s akinek műveit nemzetközi és itthoni közgyűjtemények őrzik, 2010-ben hetvenéves. Ebből az alkalomból nyílt meg a MűvészetMalomban az 1964 óta Szentendrén élő és alkotó érdemes és kiváló művész életmű-kiállítása.

P. Szabó Ernő
2010. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhat éves volt 1956 októberében, azt, ami a forradalom napjaiban történt, máig élete nagy, „eligazító” élményének érzi. Négy évvel ezelőtt a budapesti Műegyetem Duna felőli oldalán felállították 1956-os emlékművét, amelynek hófehér mészkő tömbjei a lelkes, tiszta fiatalok csoportját idézi meg. A tömegből egy alak emelkedik ki, egy női figura, amelyet profán szabadságistennőnek tekinthetünk, jelentőségét az is érzékelteti, hogy méretben is a többi alak fölé nő. A tömeg feje fölé egy másik forma, a forradalom zászlaja emelkedik, alatta pedig alul alig megfaragott sziklából tűnnek elő a jelképszerű, leegyszerűsítve megjelenített figurák.
Szép, méltóságteljes emlékművet tervezett, a forradalomhoz, saját ifjúkori eszményeihez méltó alkotást. Az már más kérdés, hogy a mészkövet Törökországból kellett hozatni, s még a szállítással együtt is olcsóbb volt, mint ha Süttőről rendelték volna, s hogy már javában dolgozott a faragáson hat-nyolc ember, de a közbeszerzési eljárást még nem írták ki, sőt az anyag, a kivitelezés költségeit is saját tiszteletdíjából kellett megelőlegeznie. Magyar szobrászat az ezredfordulón? Vagy inkább magyar szobrász a huszadik század második felében? Erre is, arra is jó példa az emlékmű története, ahogyan Csíkszentmihályi Róbert kiállítása is a szentendrei MűvészetMalomban, ahol az épület három szintjén elhelyezkedő kiállítótermek mellett az udvar tágas tere is a művész rendelkezésére állt, hogy műveit elhelyezze, valamint a Szamárhegy oldalába mélyen benyúló pince is, ahol köztéri műveinek fotói kaptak helyet.
Utóbbiak tanulsága szerint pályája eleje óta a gyakran foglalkoztatott szobrászok közé tartozott, pályázatok nyerteseként emlékművek, díszítőszobrok sorát készítette a közterekre, egy-egy kompromisszumtól eltekintve sikeresen realizálva azt az elképzelését, hogy a szakembernek nem a politikát, hanem a szakmát kell szolgálnia. Sőt a köztéri művek egy része, magas, karcsú, fatörzsszerű formáival szervesen illeszkedik a kisplasztikákhoz is: a természetet idézik, vagy a zene világát, amely a kezdettől fogva meghatározó volt a szobrász számára. Az volt az itáliai művészet világa is, hiszen olasz édesanyától született, s amikor malenkij robotra hurcolták édesapját, anyjával a fiumei nagyszülőkhöz menekültek, ott éltek 1945–48 között. Családlátogatásra kapott 1963-ban nyugati útlevelet, így fedezhette föl két hónapos útja során Olaszországban a többi között a tényt, hogy köztéri mű és a kisplasztika közötti szerves illeszkedés ott, ahol nincs diktatúra, magától értetődő dolog.
A csiga bemutatása – 1970-ben ezzel a művel vált ismertté szakmai körökben. A középkori oszlopfejek vagy épp a reneszánsz, manierista grották faragványait idézi a szobor emberalakja, amely egy évmilliókkal ezelőtt megkövesedett csigát „mutat be”, valódi talált tárgyat tehát, így a mű talán tetszett volna még Marcel Duchamp-nak is. Csíkszentmihályi számára azonban nem ő, hanem például Medgyessy Ferenc, Borsos Miklós volt a választott mester, sosem az önmagukban vett, hanem az anyagból kibontható ideák vonzották. Így születtek meg a magas, karcsú, fatörzset, emberalakot egyszerre idéző művek, az idő múlására utaló törött óraszerkezetek, az emberi viszonylatokat bemutató páros szobrok, majd annak az állati figurákban emberi tulajdonságokat, jellemeket kifejező Bestiáriumnak a darabjai, amelybe még a kilencvenes évek elején kezdett, s amelyet egészen a legutóbbi évekig folytatott, s amelyhez szervesen kötődik legutóbbi, a középkori haláltánc-ábrázolásokra utaló, Mind elmegyünk című sokalakos plasztikája is.
És közben érmek százai is születtek. Olyan mestermű szinte mindegyik, mintha csak alkotójuk a reneszánsz éremművészet hagyományainak folytatója lenne, vagy azt az igazságot akarná példázni, amelyet a falon olvasható Borsos-idézet: „Tudnivaló, hogy a szellem kis helyen is elfér, sőt, mintha jobban érezné magát, mint nagy méretekben.” De egyáltalán nem baj, hogy születésnapi kiállításához Csíkszentmihályi Róbert tágas teret kapott: van mivel megtöltenie.
(Csíkszentmihályi Róbert gyűjteményes kiállítása. Szentendre, MűvészetMalom, május 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.