Civil obstrukció

Ugró Miklós
2010. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre többet hallani arról, hogy egyesek megtalálni vélték a bölcsek kövét, amelynek használata egy csapásra rendbe tenné a fejletlen magyar demokráciát. Ősi csodaszerről van szó, sikeresen használták már nemcsak a népi, hanem a feudális demokrácia nyavalyáira is. Aki még nem tudná, annak eláruljuk, a képviselők visszahívhatóságától várják egyesek csenevész demokráciánk talpra állítását. Le kell hűtenünk a felhevült várakozásokat: a képviselők visszahívhatóságának a polgári demokráciához nincs köze, abban semmi keresnivalója nincs.
Már a XIX. században ismert volt ez az intézmény, így a magyar demokratikus hagyomány részeként illenék tisztelnünk, amiben kétségkívül van igazság, csak éppen a mai viszonyokra nem adaptálható. Ugyanis a képviselőt nem a választók, hanem a jelölő- és küldőszervezet hívhatta vissza, ha elégedetlen volt szereplésével. Nehéz demokratikus hagyományokról beszélni, amikor a lakosság 6–10 százaléka bírt szavazati joggal, és nyílt szavazással döntöttek a követ kilétéről, bár tudjuk, nem kevesen vannak, akik ezeket a viszonyokat gondolnák ma is ideálisnak.
Az a rendkívül demokratikusnak tűnő elv, hogy a választók hívhatják vissza alkalmatlanná, illetve méltatlanná vált képviselőjüket, a sztálini törvényalkotás vívmánya. A magyar gyakorlatba (pontosabban: elméletbe) az 1966-os választójogi törvénynyel került be, amikor a listás választások helyett bevezették az egyéni választókerületek rendszerét és elméletileg lehetővé tették a kettős jelölést. Természetesen, miként a képviselő állításáról, a visszahívásáról is csak akkor dönthet a választó, ha azt a Hazafias Népfront, valójában a párt jóváhagyta.
Az újabb, 1983-as választási törvény adott lehetőséget egyes személyeknek, hogy kezdeményezhessék a képviselők visszahívását. Ha a választópolgárok tíz százaléka támogatta a kezdeményezést, 30 napon belül szavazást kellett kiírni a visszahívásról. A szavazás érvényesnek bizonyult, ha azon a jogosultak több mint a fele részt vett, és a voksok több mint a fele „igen” volt. A törvényalkotók bizonyosak voltak benne, hogy a párt és a népfront elhatározása nélkül, szándéka ellenére egyetlen képviselőt sem fognak visszahívni. Tévedtek. 1989-ben a népnek sikerült leváltania olyan kiválóságokat, mint Cservenkáné, Korom Mihály, Várkonyi Péter vagy Apró Antal. Olyanok kerültek a helyükre, mint Roszik Gábor, Debreczeni József, Tamás Gáspár Miklós stb. (Jó csere volt!)
Ám attól, hogy egy antidemokratikus rendszer hipokrita törvényét kihasználva sikerült néhány hírhedt despotát megbuktatni, a visszahívás intézménye még nem feltétlenül illeszthető egy demokratikus állam jogrendjébe. Hiszen a listáról mandátumot nyert törvényhozókat eleve nem hívhatná vissza a lakosság, viszont az egyéni körzetekben mindenki, aki 75 százaléknál kisebb arányban nyert, azonnal visszahívható lenne. Csak apparátus és szervezőkészség kell hozzá, és egy-egy körzetben folyamatosan visszahívás közben lennének a képviselők, amely állapot kizárólag némely szélsőségesek szerint szolgálná a köz javát. Hozzátéve: a függetleneket leszámítva (olyanok meg legfeljebb mutatóban akadnak) a képviselőket a pártjuk, s nem a saját programjuk alapján választják, ezért az ígéreteiket is bajos számon kérni rajtuk. Végezetül a demokrácia és persze az elemi tisztesség alapelveit szem előtt tartva, egy képviselő visszahívására csak az lehet jogosult, aki rá szavazott és csalódott benne. (Aki ellene voksolt, az eleve visszahívná.) Szerencsére a szavazás titkossága ennek megállapítását lehetetlenné teszi, így a nem tetsző vagy tetszésünket elveszítő választottjaink visszahívására várnunk kell, maximum négy évet. De ennyi felelősséget a választó is vállalhat döntéseiért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.