Egységes szempontrendszer nélkül

A Nemzeti Kulturális Alap 2005 és 2009 közötti működését vizsgálta az Állami Számvevőszék. A most közzétett jelentése többek között a szakkollégiumok döntéseinek számon kérhető objektivitását bírálja.

Tölgyesi Gábor
2010. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kulturális minisztérium nem készítette el a kulturális ágazati stratégiáját, ezért nem volt olyan középtávú terv sem, amely a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) tevékenységét több évre átfogta és összehangolta volna – állapítja meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) közzétett jelentése. Bár az NKA-bizottság – az alap vezető testülete – évente meghatározta a kiemelten kezelendő programokat, a címzett támogatásokat és céltámogatásokat, döntéseinek nagyobb részét olyan előterjesztésekre alapozta, amelyekből hiányzott a téma részletes szakmai és pénzügyi megvalósíthatóságának alátámasztása. Ugyanakkor az NKA szakmai kollégiumai – a vonatkozó jogszabállyal ellentétesen – a szakterületük támogatási célkitűzéseit rögzítő különálló dokumentumot nem fogalmaztak meg, a kollégiumok nem rendelkeztek a saját, stratégiai jellegű támogatási célkitűzéssel.
Elmaradt a pályázatok értékelésének és döntési szempontrendszerének bevezetése is, az NKA-bizottság és a kollégiumok döntéseinek megalapozottsága nem megfelelően biztosított. A támogatások elbírálásánál és értékelésénél nem fektettek hangsúlyt a megvalósítás hatásaira, a pénzeszközök hasznosulására, a kollégiumok a pályázók szakmai beszámolóinak elkészítéséhez nem alakítottak ki egységes, eredményközpontú értékelési rendszert.
Az NKA-bizottság határozata alapján 2006-tól számítógépes döntés-előkészítő, döntéstámogató szoftvert vezettek be a kollégiumi döntéshozatal segítésére. A 6 millió forintba került rendszert a kollégiumok kipróbálták, de – két kivétellel – a későbbiekben nem használták, mert a bizottságnak nem sikerült elfogadtatnia a kollégiumokkal, hogy a rendszer objektívvé teszi a döntést. A támogatásról szóló döntések így a kurátorok szavazatainak összesítéséből adódott.
Az egységes szempontrendszer hiányából adódott az is, hogy többször, a támogatási rendszeren belül az egyik kollégium által nem támogatott kérelmet egy másik kollégium támogatta. A szakmai kollégiumok által elutasított pályázatok közül több a miniszteri keretből kapott támogatást.
A kulturális miniszteri keret, az NKA éves költségvetése mintegy negyedének felhasználását is hasonló szempontok alapján kritizálta az ÁSZ. A jelentés kitér arra, hogy a miniszter a 2006–2008. évi támogatások értékének 97,5 százalékát egyedi döntéssel, és csupán 2,5 százalékát hagyta jóvá pályázat útján. A döntések megalapozásához viszont itt sem készítettek egységes, mérhető, a pályázók által is megismerhető szempontrendszert. A támogatási kérelmek nem tartalmazták teljes körűen a megalapozott döntéshez szükséges információkat, ennek ellenére a minisztérium a kérelmeket befogadta. A 2008. évi programok 66 százaléka mellé nem készítettek értékelhető költségvetést, 26 százalékában a kérelem nem tartalmazta, mekkora az igényelt támogatási összeg.
Az NKA több pályázatát minisztériumokkal együttműködve hirdette meg. Az ÁSZ jelentése megállapította, a minisztériumokkal együttműködési szerződés keretében kialakított programok a partner minisztériumok alapfeladatai közé tartoztak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.