Hűtlen kezelés gyanúja a Malévnál

Tizenhárommilliárd forintos veszteség a rossz jegyértékesítési politika, 2,4 milliárdos veszteség a Dash–8-as repülőgépek alkalmazása, mintegy négymilliárdos veszteség kivont Fokker gépek felújítása miatt – többek között ezen gyanús, akár hűtlen kezelést is feltételező ügyeket vizsgáltatná az Állami Számvevőszékkel (ÁSZ) a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete.

Bákonyi Ádám
2010. 04. 25. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha csak rossz, milliárdos ráfizetéssel járó döntéseket tudott volna hozni a Malév menedzsmentje, amióta 2007-ben, Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején privatizálták a légitársaságot – derül ki abból a dokumentumból, amit a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete állított össze azért, hogy a benne foglaltak ügyében az ÁSZ indítson vizsgálatot.

*

A Malév-pilótákat képviselő szervezet azért szánta el magát a lépésre, mert elfogadhatatlannak tartják, hogy a menedzsment hozzá nem értése és egyes bűncselekménygyanús ügyletek miatt létrejött tavalyi 24,4 milliárdos veszteséget a cég a munkavállalókkal fizettesse meg.
A dokumentum szerint a Malév vezetése tavaly extra, 13 milliárdos veszteséget okozott elhibázott – a kormány által is támogatott – jegyértékesítési politikájával, noha a szakszervezet többször jelezte: a stratégia a társaság létét veszélyezteti. Az utasforgalom rendkívül olcsó repülőjegyekkel való élénkítése egyedül a Budapest Airport Rt. bevételeire – megnövekedett repülőtéri illetékek, vámmentes boltok forgalmának emelkedése – volt kedvező hatással – jelzik.
Mintegy négymilliárdos ráfizetést eredményezett a Fokker F–70-es repülőgépek tavalyi kivonása is. A Malév csak lízingelte az öt gépet, a Fokkereket viszont újszerű állapotban kellett visszajuttatni tulajdonosuknak, az AWAS Leasing Companynak. A visszaadással járó javítási, karbantartási költségek darabonként 5,1 millió, összesen 25,5 millió dollárt, több mint négymilliárd forintot emésztettek fel, noha az AWAS nem sokkal később kétmillió dollárért adta el az egyik Fokkert a Carpatair légitársaságnak.
Eközben a „flottamodernizációs” tervnek megfelelően a SAS légitársaságtól kivont Dash–8-asokat állított forgalomba a Malév, ám e repülőgépek műszaki karbantartási igénye magasabb, rendelkezésre állása viszont jóval alacsonyabb szintű, mint a cég korábbi gépeié. A rossz döntés nyomán csak tavaly 2,4 milliárdos veszteség keletkezett – mutat rá a dokumentum. Eszerint a privatizáció óta eltelt három évben a Malév flottája a kétharmadára csökkent, adósságállománya viszont a kétszeresére, mintegy 90 milliárd forintra nőtt. A hosszú távú járatokat megszüntették, noha az átszálló utasforgalomra alapozó légitársaságoknak világszerte ez jelenti a biztos bevételek kilencven százalékát. Azóta a Malév piacának jelentős részét a konkurencia vette át, sőt az elszivárgott dolgozók – köztük harminc pilóta – jelentős része is a konkurenciát erősíti – áll az ÁSZ-nak szánt anyagban.
Ismert, nyomoznak egy 2007-es, 3,5 milliárdos visszaélés ügyében, amikor az utasellátás átvilágítását célzó pályázatot pár nap alatt lezárták, az ellenértéket pedig a nyertes cég még aznap megkapta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.