Forrás: hirado.hu; Petőfi TV; mediaklikk.hu2024. 05. 21. 19:00
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A Kossuth Rádió két és fél évvel ezelőtti megújulása teremtett lehetőséget arra, hogy olyan, nagyobb lélegzetű alkotások is megjelenhessenek a Rádiószínház műsorán, mint amilyen az Aranyhajú hármasok című produkció – mondta el Völgyi Tóth Zsuzsa, az MTVA kiemelt szerkesztője a zenés tündérjátékot beharangozó műsorok sorában, az M1 Ma Reggel keddi adásában megszólalva.
A művel való találkozás egész folyamatát bemutatva Balatoni Monika, a darab rendezője és dramaturgja arra is felhívta a figyelmet, hogy ez az ismerkedés számára nem is egy, hanem több szakaszból állt, tekintve, hogy a rádiószínházi előadás alapjául Toót-Holló Tamás drámakötete szolgált, amelynek alapján pedig Bársony Bálint és Elek Norbert zeneszerzők alkotásaként megszületett egy folkopera is.
Ezeknek az élményeknek az alapján vette kezdetét egy olyan munkafolyamat – idézte fel –, amely alatt arra inspirálta a szerzőt, hogy olyan, új jeleneteket építsen a szövegkönyvbe, amelyek pusztán az emberi hangokra hagyatkozva is életképesek tudnak lenni. Ki kellett emelni a történet drámai csúcspontjait, illetve meg kellett rövidíteni a szöveg mellé beépülő zenei részek hosszát is – részletezte.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy az aranyhajú gyermekekről szóló történetünk csak egy mese volna-e, vagy ebben még egy ősi csillagvallási örökségünk mítosza is ott rejtőzik-e, Balatoni Monika úgy válaszolt, hogy ez a mű számára olyan rítusjáték, amelyben a családunkkal, a nemzetünkkel kialakuló ősi kapcsolataink emléknyomai is ott munkálnak, de ezenfelül a férfi-női kapcsolatok még ma, a modern korban is jól átélhető egyik dinamikája is megjelenik.
Mindez ráadásul egy intellektuális fejlődéstörténet is, amelyben ki-ki ráismerhet a saját szellemi fejlődésének szakaszaira: a sötét idők megélésére, de a fény visszaszerzésére is.
Mindezeket az élményeket jól írja le a zenés tündérjáték fogalma – fejtette ki Völgyi Tóth Zsuzsa, aki az Aranyhajú hármasok alapszituációját a Csongor és Tünde világához hasonlatos konstrukcióként írta le, utalva arra, hogy Magyarországon Vörösmarty Mihály drámája is akkor jelent meg, amikor a klasszicizmust felváltó romantika idején a magyar irodalom a nemzet múltjára kezdett figyelmet fókuszálni.
Most is ugyanilyen kort élünk, amikor a saját múltunkra újra érdemes kiemelt figyelmet fordítani – fogalmazott, jelezve, hogy szerinte Toót-Holló Tamás műve is ezt teszi, amikor az Árpád-kor mitikus emlékeit úgy idézi meg, hogy ezt a folyamatot a népi hiedelmek világába rejtett elemekkel is gazdagítja.
A mű egy ősi nemzeti sorstragédiánkat – csillagvallási örökségünk elvesztését – mutatja be, de ezen keresztül elvezet minket minden olyan, későbbi sorstragédiánk lehetséges feldolgozásához, amelyeket átvészelve megtanultunk magyarként megmaradni a világon.
Azzal, hogy a szerző a fény gyermekeinek, az aranyhajú hármasoknak a királyi udvarba való dicsőséges visszatérését is hangsúlyosan ábrázolja, pozitív véget vetít ki a történetre, s ezzel egyszersmind nagyon is pozitív jövőképet formál meg nekünk a magyar jövőről – hangsúlyozta Völgyi Tóth Zsuzsa.
Ezzel együtt ez a rádiószínházi produkció a műfaj határait is merészen tágítja – mondta el Balatoni Monika, aki beszámolt arról is, hogy a zeneszerzők az egyes szereplők megjelenéséhez sajátos zenei mintákat készítettek, s így világosan azonosítja és kiemeli a zene az adott hangszer nyelvén szólva az illető karakter jelenlétét az akusztikai térben.
Balatoni Monika szükségesnek tartotta még azt is megjegyezni, hogy számára női rendezőként nagyon fontos volt a darabba rejtett női döntések logikáját is megértetni és érzékelhetővé tenni.
Mint elmondta, a rádiószínházi adaptáció számára megszületett egy külön olyan jelenet is, amelyben Tündér Ilona és a Királyné beszélgetnek egymással, hogy a végére járjanak annak, hogy mi is a nő szerepe abban, hogy a szeretett férfit támogassa, de közben önmagát is megtalálja és megvalósítsa - s ez akkor is igaz, ha ezt a szituációt egy király és a királyné bonyodalmas kapcsolatában fedezzük fel, de akkor is igaz, ha mai, hétköznapi életünkre gondolunk.
A közmédia műsorfolyamában a Ma Reggel keddi adását megelőzően is számos felvezető beszélgetés hangzott el az Aranyhajú hármasok bemutatóját megelőlegezve. Az M5 csatorna Librettó című műsorában Balatoni Monika a Király szerepének alakítójával, Őze Áronnal együtt volt a közmédia vendége. Abban az adásban is hangsúlyosan esett szó a női princípiumok jelentőségéről, s arról is, hogy a Király számára mennyire jelentőségteljes az a válasz, hogy a tetszését elnyerni kívánó három lány három ajánlata közül miért éppen azt fogadja el, amelyikben a majdani királyné aranyhajú gyermekek születését ígéri meg neki.
Balatoni Monika itt viszont nem hallgatta el annak jelentőségét sem, hogy a valaha fényekről álmodó Király sötétbe hajló esendőségére hogyan játszik rá az, hogy a történet során más női princípiumokkal, a csalfa és – modern szóval szólva – a karrierista női csábításokkal is szembekerül, s egy időre gyengének találtatik.
A nagy kérdés az – emelte ki a rádiószínházi sorozat rendezője –, hogy ezt követően hogyan lehet számonkérni a királyt - akár a Nap Anyja, a Hold Anyja és a Szél Anyja megformálta istenanyáknak, akár saját aranyhajú gyermekeinek, akár saját, elhagyott feleségének. Azt firtatva, hogy a sötétség szülte hanyatlás ideje után történhet-e még változás, születhet-e még új világ. Akár a szétszakadt családot újraegyesítve, akár a nemzet sorsát szem előtt tartva - akár a férfi vágyait az uralkodó domináns akaratával újra összehangolva.
Ennek a viszontagságos sorsnak a legfőbb részese a darabban a Király, akinek a karakterét Őze Áron alakítja.
Elmondása szerint ez az érzékeny irodalmi alapanyag azért ennyire erős, mert azon túl, hogy az identitásunkról szól „csontvelőig”, benne van a modern kor emberének összes vívódása és útkeresése is.
A felvezető műsorok részeként a Petőfi Tv Esti Kornél című műsorában a szerző, Toót-Holló Tamás is szót kapott. A darab cselekményét összefoglalva ő is úgy fogalmazott, hogy ez látszólag egy népmese megjelenítése ugyan, amelyet a Magyar Népmesék című híres rajzfilmsorozatból is ismerni lehet, de valójában inkább egy olyan ősi mítoszunk töredékes formája, amely az egyik első nemzeti sorstragédiánk – a csillagvallási örökségünk elvesztése – emlékét őrzi meg számunkra.
A három álmodozó lánytestvér vágyaival megtalált király három ajánlatot hallhat: az egyik lánytestvér a király katonáinak szőne óriási sátrat, a másik a király katonáinak sütne óriási kalácsot, a harmadik lánytestvér azonban aranyhajú gyermekek születését ígéri meg magának a királynak – elevenítette fel a történetet a szerző.
A király helyes és távlatos választását viszont tragikus fordulatok követik: a csillaggyermekeket – a magyar naphéroszokat – az udvar ármányosai kopókölykökre cserélik ki, s ezzel kezdetét veszi a történet személyes tereiben, de a nemzet kollektív tudattalanjában is a fénykorok váltakozása, a sötétség és a fény örök küzdelme.
A jó hír viszont az – bocsátotta előre a darab szerzője –, hogy a történet végén a csillaggyermekek visszahelyeztetnek az eredeti jogaikba, s ezzel megtanítanak minket arra, hogy a magyar megmaradás érdekében bizony érdemes várni az Aranykorok visszatérésére, a Fény ismételt megszületésére.
Toót-Holló Tamás komoly ajándéknak nevezte, hogy a Kossuth Rádió számára elkészíthette saját műve színpadi adaptációját is, mert – mint jelezte – ennek a felkérésnek a nyomán számos olyan jelenetet írt bele az eredetileg már késznek hitt művébe, amelyekkel gazdagabbá tette a szöveget. Olyannyira, hogy a későbbi kötetkiadásoknak már ezeket a rádiószínház kedvéért írt kiegészítéseket is a részévé teszi majd – jelentette ki.
A Kossuth Rádió Rádiószínházának műsorán kedd este indul az Aranyhajú hármasok című nyolcrészes tündérjáték bemutatása.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.