Köztörvényes kivételek

Feltételezések szerint az országgyűlési választások előtt többen azért szálltak versenybe a képviselői mandátumért, hogy ne érhesse utol őket az igazságszolgáltatás. Szente Zoltán alkotmányjogász, a parlamenti jog szakértője úgy véli: a törvényhozás függetlensége megköveteli a mentelmi jog fenntartását. Csakhogy a jogalkalmazás ellentmondásos, és míg ilyen éles a konfliktus a pártok között, addig nem működhet jól a szabályozás.

Kulcsár Anna
2010. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mentelmi jog kizárja vagy átmeneti időre felfüggeszti a parlamenti képviselők büntethetőségét. Az állampolgárok úgy gondolhatják: sérül a törvény előtti egyenlőség, hiszen mindenki más ellen indulhat büntetőeljárás, a képviselőkkel viszont kivételt tesznek. Ön hogyan ítéli meg ezt a kérdést?
– Úgy gondolom, hogy bár a képviselői jogállás szabályozása alapvetően megfelelő, részben átgondolatlan. Így például a véleménynyilvánítás néhány újabb korlátozása csak az állampolgárok szólásszabadságát akadályozza, amikor tiltja a nemzeti jelképek megsértését vagy a holokauszt tagadását. Nem értek egyet az ilyen korlátozásokkal, azt mégis visszásnak tartom, hogy a rendelkezés nem vonatkozik a képviselőkre. Ha egyszerű polgárként megsértenénk nemzeti jelképeinket, vagy kétségbe vonnánk a holokauszt megtörténtét, megbüntethetnének. Ha azonban a képviselő a parlament plenáris ülésén tenné ugyanezt, mentelmi joga miatt gyakorlatilag nem lenne felelősségre vonható. A mentelmi jog egyébként az Országgyűlés függetlenségét garantálja. Mivel a parlament mindenki számára kötelező törvényeket hoz, nagyon lényeges, hogy biztosak legyünk abban: az országgyűlési döntések mindig szabad elhatározásból jönnek létre.
– Eszerint nem tökéletes a jogi szabályozás?
– Vannak szabályozási problémák. A képviselők jogállásáról, benne a mentelmi jogról 1990-ben azért fogadtak el törvényt, hogy a honatyákat ne lehessen korlátozni szabadságukban. Igen ám, de később nem teremtették meg az összhangot az új rendelkezésekkel. A képviselőt például nem lehet őrizetbe venni, tanúként mégis elővezettethetik a bírósági tárgyalásra. A lényeg mindemellett is az, hogy a mentelmi jog védi a képviselőket az illetéktelen hatósági beavatkozásoktól, zaklatásoktól.
– Miért zaklatná a hatóság a képviselőket?
– Elvben politikai nézeteik miatt is megtehetné. Történelmi példát említek: 1945-ben egy törvény alapján eljárást indíthattak azok ellen, akik korábban megszavazták az Országgyűlésben a Szovjetuniónak szóló hadüzenetet. A mentelmi jog értelmében viszont a képviselő nem vonható felelősségre az ebben a minőségében leadott szavazataiért vagy nyilatkozataiért. A mentesség ebben a körben abszolút jellegű: a parlament tagja ellen ilyen okból egyáltalán nem indítható eljárás. Ezt nevezzük immunitásnak, felelősségmentességnek. A politikai megnyilvánulások nem járhatnak jogi konzekvenciával.
– Kivételek azért vannak, nem?
– A törvény négy kivételt sorol fel: a rágalmazást, a becsületsértést, az államtitok, illetve a jó hírnév megsértését. Ezekre nem terjed ki a felelősségmentesség, minden másra igen. A képviselők gyakran sértegetik, becsmérlik egymást, és jó hírnevük védelmében sokszor pereskednek a bíróságon.
– Jogállamban természetesnek tekinthető ez?
– Szerintem nagyon sok konfliktus, amely nálunk mentelmi ügy, például becsületsértés vagy rágalmazás, több nyugat-európai országban parlamenti fegyelmi ügy lenne. Rendkívüli mértékben rombolja az Országgyűlés tekintélyét, ha az emberek azt látják, hogy a képviselők perben állnak, haragban vannak egymással, rágalmazzák, bíróság elé citálják társaikat. A parlamentnek házon belül kellene ezeket az ügyeket rendeznie. Amíg azonban ennyire éles a konfliktus a pártok között, addig nem működhet jól a mentelmi jog sem.
– A legutóbbi ügyekben nem politikai nyilatkozatról vagy képviselői voksról van szó, hanem a gyanú szerint szokványos köztörvényes bűncselekményekről. Vannak, akiket az Országgyűlés tagjaként gyanúsítanak ilyenekkel, másokat képviselőjelöltként vonnának eljárás alá.
– Az ilyen ügyekre vonatkozik a mentelmi jog másik alakzata, az úgynevezett sérthetetlenség. Csak az Országgyűlés jóváhagyásával lehet az országgyűlési képviselővel szemben büntetőeljárást vagy szabálysértési eljárást indítani, már megindult eljárást folytatni, illetőleg büntetőeljárási kényszerintézkedést alkalmazni. A törvény kiterjeszti a mentelmi jogot a képviselőjelöltekre is: a jelöltet attól kezdve illeti meg a mentelmi jog, hogy a választási bizottság nyilvántartásba vette. Szerintem ez a szabályozás megfelelő, de tudni kell, hogy a mentesség nem általános jellegű, hanem célhoz kötött. Rendeltetése az, hogy megakadályozza a mandátumért indulni kívánó személyek megfélemlítését. Ha azonban bebizonyosodik, hogy nem az országgyűlési jelöltséggel összefüggő ügyről van szó, az Országos Választási Bizottságnak (OVB) fel kell függesztenie a nyilvántartásba vett jelölt mentelmi jogát, s ki kell adnia az igazságszolgáltatásnak.
– Nemrég elhangzott, hogy az OVB csak akkor függesztheti fel a jelölt mentelmi jogát, ha a feltételezett bűncselekményt a választás kiírása előtt követte el. Valóban így van?
– Nincsen jelentősége annak, mikor történt az állítólagos bűncselekmény. Csupán az számít, hogy mikor akarnak sort keríteni a büntető- vagy a szabálysértési eljárásra. Ha ez a jelöltség periódusában történik meg, mindenképpen védi a jelöltet a mentelmi jog, ám szinte bizonyos, hogy fel kell majd függeszteni, mert az eljárásnak nincs köze a képviselő-jelöltséghez. Véleményem szerint a joggal való visszaélés tipikus példája, ha valakinek kifejezetten azért gyűjtenek kopogtatócédulát, hogy kiszabadítsák az előzetes letartóztatásból, kimenekítsék az ügyből. Ilyenkor ugyanis az adott személy nem azért indul a mandátumért, mert képviselő akar lenni, hanem azért, hogy mentesüljön a büntetőeljárástól.
– Az utóbbi években köztörvényes bűncselekmények miatt sem adta ki a képviselőket az Országgyűlés. Ez összhangban van a jogszabály rendeltetésével?
– A gyakorlat olykor ellentmond a szabályozásnak. Előfordult, hogy köztörvényes bűncselekmények esetében is fenntartották a képviselő mentelmi jogát. Ilyenkor mindig megdöbbenek, mert ha a parlament nem adja ki a képviselőt, az gyakorlatilag azt jelenti, hogy a testület politikai indítékot gyanít a büntetőeljárás mögött. Úgy vélem, közvádas ügyekben, amikor a rendőrség vagy az ügyészség indítja az eljárást, jogállamban elvileg elképzelhetetlen, hogy politikai szándék vezesse a hatóságot. Szerintem ez önmagában rendkívül súlyos eset, s azonnali vizsgálatot igényelne. Ebben a ciklusban megtörtént, hogy magánokirat-hamisítás, hűtlen kezelés, kényszerítés s életveszélyt okozó gondatlan testi sértés ügyében sem függesztette fel az Országgyűlés a képviselő mentelmi jogát. Vajon komolyan gondolták, hogy ilyen súlyos ügyekben koncepciós eljárásról lehet szó?
– Nemrég elhangzott a parlament mentelmi bizottságában, hogy a vádhatóság politikai indítékból kérte egyes képviselők kiadását. Úgy vélték: kevés a bizonyíték. Van rá mód, hogy a parlament felülbírálja az igazságszolgáltatást?
– Képviselő ellen nem lehet nyomozni. Rendszerint az történik, hogy más személy ügyében valamelyik honatyáról is adatot szerez a nyomozó hatóság. Ha ezek az információk elegendőek az alapos gyanúhoz, vagyis annak megállapításához, hogy a képviselő is elkövethetett bűncselekményt, akkor – a vádemelésig a legfőbb ügyésznek, azt követően az eljáró bíróságnak – kezdeményezni kell az Országgyűlésben a mentelmi jog felfüggesztését. Először a mentelmi bizottság foglalkozik az üggyel. Nincs szabályozva, hogy pontosan mit vizsgálhat, de a grémium nem veheti át a nyomozó hatóság munkáját. A bizottság azt tárja fel, hogy tényleg bűncselekményről van-e szó, és elvben elkövethette-e azt a képviselő. Megnézik emellett, hogy hasonló esetekben miképpen szokott eljárni az igazságszolgáltatás. Mindezekkel azt vizsgálják, hogy a hatósági fellépést nem megtorlásként alkalmazzák-e a képviselő politikai tevékenysége miatt. A mentelmi bizottság állásfoglalása után az Országgyűlés vita nélkül határoz. A mentelmi jogot a jelen lévő képviselők kétharmadának szavazatával lehet felfüggeszteni. Volt rá példa, hogy a mentelmi bizottság javasolta a felfüggesztést, de a plenáris ülés nem szavazta meg.
– Köztudomású: a mentelmi jog megalkotását a hatalmi ágak szétválasztása indokolta. A polgári demokráciák kialakulásának idején szerették volna megakadályozni, hogy a kormány megfélemlítse a parlamentet. Újabban viszont a kormány és a parlamenti többség szoros együttműködésben dolgozik. Mi indokolja a mentelmi jog fenntartását?
– A parlament függetlenségét eredetileg valóban a végrehajtó hatalom beavatkozásától akarták megóvni. A mentelmi jog azoknak a hatóságoknak a zaklatásaitól véd, amelyek többnyire a kormány, a végrehajtó hatalom alárendeltségében működnek. Fontos: ne történhessen meg, hogy a kormány hatósági eljárásokkal próbálja ellehetetleníteni a képviselőket.
– De nálunk az ügyészség nincs alárendelve a kormánynak. Nem is lehetne felhasználni a parlament ellen.
– Közömbös, hogy az ügyészség vagy más hatóság milyen alárendeltségben dolgozik, mert a mentelmi jog az összes illetéktelen hatósági zaklatástól véd.
– Vajon miért vált a kampányban középponti témává a mentelmi jog?
– Az a benyomásom, hogy a viták mögött gyakran politikai szándékok húzódnak meg. Ez önmagában is növeli a mentelmi jog fontosságát. Az intézménnyel adott esetben vissza is élhetnek, hiszen ha az Országgyűlés egy közvádas büntetőeljárásban nem adja ki a képviselőt, az többnyire bizony visszaélés a mentelmi joggal, még akkor is, ha kétharmados parlamenti többség szavazza meg. Szerintem a mentelmi jog szabályozásával alapvetően nincsenek problémák, inkább a gyakorlattal vannak gondok.
– Szinte az egész alkotmányos rendszerről elmondható, hogy a szabály jó, csak a gyakorlat nem megfelelő…
– A jogintézmények nem működhetnek jól, ha nem működik jól az alkotmányos és demokratikus kultúra, amely ezeket éltethetné. Jogászszemmel nézve például a magyar alkotmányos jogállamban sokkal több intézményi garancia létezik, mint Nagy-Britanniában, ahol még írott alkotmány vagy alkotmánybíróság sincs. Van azonban fejlett alkotmányos kultúra, vannak konvenciók, amelyek mederbe terelik a vitákat. A mentelmi jog esetében nálunk jó a szabályozás, még a gyakorlat is kialakult, csak hiányzik az alkotmányos értékközösség a politika szereplői között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.