Kurzusváltás

E L E M Z É S

G. Fodor Gábor
2010. 04. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Éhezőket töltött be javakkal, és gazdagokat küldött el üresen”.
(Machiavelli: Beszélgetések Titus Livius első tíz könyvéről)

Amióta politika létezik, tanulmányozásának kitüntetett területe az államférfi és a törvények problémája. Míg az előbbi a „ki vezessen?”, addig az utóbbi a „hogyan kormányozzon?” kérdésére válaszol. A két kérdés között a jó rezsim, a politikai közösség egésze számára a megelégedettséget nyújtó kormányzás eszméje teremt kapcsolatot. Az elkövetkezendőkben arra teszünk kísérletet, hogy a választások első fordulóját, és annak következményeit a politika klasszikus kérdésfeltevései felől vegyük szemügyre.
Az első forduló tétje: ki kormányozzon?
Április 11. következményeként tektonikus változások álltak be a magyar pártrendszerben. Az 1998 után kialakult, erősen koncentrált kétpólusú, kvázi kétpárti struktúra mára a múlté lett. A rendszerváltó erők közül egyedül a Fidesz lesz jelen az újonnan felálló Irszággyűlésben. A posztkommunista hagyománnyal szerves kontinuitást mutató MSZP történelmi vereséget szenvedett: négy év alatt választóinak több mint felét, mintegy egymillió-háromszázezer ember támogatását vesztette el.
A nemzeti liberalizmus irányvonalát már majd két évtizede feladó SZDSZ önállóan el sem indult a választásokon. Vasárnap óta azt is tudjuk, hogy az antalli hagyománnyal leszámoló, minden erkölcsi tartását elvesztő „habarékpárttá” vedlett MDF sem lesz részese a jövő alakításának. A két nagy rendszerváltó párt megítélése ezen túl tehát történészi stúdiumok tárgya lehet csak.
Helyüket két új szereplő veszi át. Az elmúlt nyolc év rossz kormányzása, a hivatalos politika hitelvesztése, a rendszerváltás reményeinek illúzióvá válása keltette életre őket. A politikaellenesség hullámainak meglovagolása segítette bőven a politikai küszöb fölé az SZDSZ halotti maszkjába gabalyodó LMP-t, s ennek köszönheti több mint nyolcszázezer szavazóját a nemzeti, szocialista párt, azaz a Jobbik is. Ugyanaz a politikai tapasztalat, a politikaellenes közhangulat tette tehát lehetővé e kétfajta életérzés parlamenti képviseletét.
Más azonban jól, azaz eredményesen kampányolni, és egészen más kormányozni és törvényeket hozni. Mert bár a parlamentáris rendszer működése látszólag elrejtheti, kegyelmi pillanatokban mégis felfedi, áttetszővé teszi a rejtett politikai motívumokat.
Az elmúlt ciklus azt már világossá tette, hogy az antidemokratikus összefogást hirdető szocialista párt a demokratikus intézményeket és normákat csupán hivatkozási alapnak és paravánnak tekinti hatalmi szándékai elleplezésére.
A jövő kérdése viszont egyrészt az lesz, hogy vajon a performance-politika bűvkörében égő ökopárt cégére mögött vajon nem a kudarcot vallott liberális érdekkörök kreativitása áll-e? Másrészt meg az, hogy a baloldali kormányzás által korábban megtévesztettek vajon meddig lesznek a másik szélsőség, a jobboldali radikalizmus megvezetettjei, s mikor ébrednek rá, hogy a kocsmapolitikából nem lesz jó kormányzás, csak zűrzavar és káosz. A jövő legnagyobb kérdése azonban kétségtelenül abban áll, hogy vajon képes lesz-e jól kormányozni a demokratikus körülmények között korábban nem látott mértékű felhatalmazással rendelkező néppárti szövetség?
A politika legfontosabb kérdése ugyanis még a szabályos időközönként megtartott választásokkal rendelkező demokratikus rezsimekben is az, hogy ki fog kormányozni, hogy a választásokon győztes erő mit fog tudni kezdeni a felhatalmazásával? A demokratikus rezsim, a demokratikus eljárások és intézmények összessége sem érvényteleníti tehát a politika legalapvetőbb kérdését, nevezetesen, „ki vezessen?”

Az Orbán-faktor
A Fidesz történelmi sikere természetesen több tényezővel is magyarázható. A magyarázatok között előkelő helyet foglalhat el az elmúlt nyolc év katasztrofális kormányzati teljesítménye; az őszödi beszéd következtében előálló morális válság; a rendszerváltás során felmerült problémák megoldatlansága és így változatlan továbbélése stb. Van azonban még egy tényező, amit döntőnek gondolunk, ez lenne az úgynevezett Orbán-faktor.
Az Orbán vezette Fidesz felismerte, hogy a baloldal hatalomstratégiai építkezésére a jobboldal politikai megszervezésével kell válaszolni; ennek eredménye lett a Fidesz néppárti jellegének megerősítése, illetve a polgári kormányzás négy éve. A politikai cselekvőképesség fenntartásának logikája magyarázza azt is, hogy a 2002-es elvesztett választások után Orbán miért lépett ki a „hivatalos” politikából a mozgalmak, azaz a polgári körök világába, s miért építette fel a jobboldali politika jövőjét a szövetségkötés stratégiájára. A Medgyessy vezette szocialista–liberális kormány nem is értette, hogy mi történik, képtelen volt felfogni, hogy egy demokráciában nem csupán a parlament lehet a politizálás színtere. S míg az elmúlt nyolc évben bekövetkezett a baloldal hatalompolitikai összeomlása, addig az Orbán vezette Fidesz Európa meghatározó néppártjává vált.
A baloldal morális tartásának, hitelességének, politikai támogatottságának elvesztése az egyik oldalon, egy egyre erősödő európai néppárt, amely Őszöd után is belül marad az alkotmányos-demokratikus korlátokon a másikon, szükségképpen járt együtt a szocialisták leghatásosabb fegyverének elértéktelenedésével: a „patás ördög” megidézése, azaz Orbán démonizálása egy ponton túl ugyanis már nem funkcionált. Sőt, mára oda jutottunk, hogy Orbán mumusból ígéretté vált, a hazai és a nemzetközi pénzügyi körök egyaránt Orbán miniszterelnökségére és a Fidesz kétharmadára várnak.
Az Orbán-faktor lényege ugyanis nem más, mint a kormányzóképesség hiteles ígérete. Orbán tetteit a kormányzás logikája és megfontolásai vezetik. A Fidesz elnöke a kormányzásra készülve jelentős eredményeket ért el a választásokat követő konszolidációs politika előkészítésében. Mert a konszolidációs politikának nyilván vannak külső feltételei: ma úgy tűnik, hogy a Nemzetközi Valutaalap nem zárkózik el attól, hogy az új kormányzattal újraértékelje a támogatás kérdését, elfogadja a költségvetési hiány ésszerű növelését. Az elmúlt fél évben Orbán számos üzleti fórumon ígért kiszámítható gazdasági környezetet, s ugyanakkor megkötötte paktumát a nemzeti tőkével is egy korszerű protekcionalista gazdaságpolitika szellemében: megígérte az adóterhelés csökkentését, a magyar tőke előnyösebb megítélését a közbeszerzéseken, valamint az uniós források átcsoportosítását a hazai kis- és közepes vállalkozások támogatása érdekében. Ezek a lépések arra engednek következtetni, hogy Orbán a sikeres kormányzást nem a társadalom ellenében, hanem – a szövetségkötés filozófiájának megfelelően – társadalmi megállapodások, illetve szerződések sorozatával gondolja el. A kormányzásra készülés lépései arra utalnak, Orbán tisztában van vele, hogy egy új korszakot megnyitó sikeres kormányzás csak úgy képzelhető el, ha létrehozható valamiféle közös nevező, azaz megteremthető az egység a kormányzat politikája mögött.

A második forduló tétje: hogyan kormányozzon?
Miközben a baloldal hatalompolitikai rendszere összeomlott, addig a jól szervezett, erős és stabil jobboldali néppárt maga mögé állította a magyar társadalmat. S mivel kormányozni nem egy oldalt, hanem egy országot kell, ezért válik különösen fontossá a felhatalmazás mértékének kérdése. Erről szól valójában a választások második fordulója. Nem a kétharmad elérése tehát az elsődleges kérdés, hanem a sikeres kormányzás feltételeinek a megteremtése.
A felhatalmazás mértéke ebből a szempontból ugyanis azt jelenti, hogy nem lehetséges eredményes kormányzás a nemzeti egység tételezése, illetve megteremtése nélkül. Jól kormányozni csak jó törvényekkel lehet. Jó törvényeket viszont csak akkor lehet hozni, ha találunk olyan közös nevezőt, amely a politikai közösség egésze előtt megáll. Ezért kell újraértelmezni a közepet. Az elmúlt évek kormányzati teljesítményét a magyar politikai közösség többek között azért sem fogadta el, mert nem a közös nevező megtalálására, hanem például – az irigységtényezőre apellálva – a mesterséges megosztottságok létrehozására törekedett. Nem lehet viszont kormányozni, ha egy kormány nem bírja polgárai támogatását. Ezért kerül a nemzeti érdek a középpontba, és ezért hívja életre a nemzeti ügyek kormányát a közép újradefiniálása. A „nemzeti” viszont nem azonos a „nacionalistával”, a saját közösségünk érdekének követése pedig nem azonos semmiféle provincializmussal. A „nemzetire” nem azért kell elsősorban büszkének lennünk, mert elválaszt, megkülönböztet másoktól, hanem éppen ellenkezőleg, mert másokkal összemér, s elhelyezi Magyarországot egy európai térben: megmutatva, hogy nemzetünk más, eddig irigyelt nemzetekhez hasonló teljesítményekre képes.
A húsz éve tartó átmeneti időszak válságát éppen a politikai közösség egésze előtt megálló közös nevező hiánya okozta. A nemzeti érdekkel – a szimbolikus kérdések szintjén – szinte kizárólag a jobboldal foglalkozott, a baloldal által vizionált közép – a liberális konszenzusra hivatkozva – viszont éppen ellenkezőleg, a nemzeti érdek „elárulását” eredményezte. A centrális erőtérbe kerülő leendő kormányzó párt most viszont a társadalmi kérdések megoldásának hangsúlyozásával, azaz a nemzeti érdek pragmatikus felfogását képviselve minden korábbinál nagyobb társadalmi támogatottságot – egységet – tudhat maga mögött. Ezzel történelmi esély mutatkozik a múlt kérdései körül körben forgó, a politikai megosztottságok uralta húszéves átmeneti időszak és egyúttal a rendszerváltás lezárására.
Ez magyarázza, hogy miért csak a kormányzóképesség szempontjainak alárendelve, mint technikai kérdés válik fontossá a parlamenti kétharmados többség elérése. Mert ennek birtokában a múlt lezárása és az új korszak alapjainak kialakítása úgy válik megteremthetővé, hogy a politikai közösség túlnyomó többségének támogatását bíró kormánypárt elkerülheti az ellenzék egyik vagy másik erejével kötendő eseti megállapodásokat, rossz kompromisszumokat, s lehetővé teszi a megfontolt, de határozott és gyors döntéshozatalt. Az ily módon felálló parlamenti többség jó törvényeket hozva viszont elősegítheti a törvényhozás és egyúttal a politika tekintélyének helyreállítását.

Konszolidáció vagy ellenkormányzás
A múlt parttalan vitái körül kialakult politikai állóháborút és a közérdek rovására a magánérdekeket érvényesítő rossz kormányzást a jelen és jövő gazdasági-társadalmi kérdéseinek megoldását célzó, a közösség egységét megteremtő, annak tetterejét növelő jó kormányzás gyakorlata veheti át. Ennek viszont vannak feltételei.
Ahhoz, hogy a múlt kérdései ne uralják el a jövőt, le kell zárni a múltat. Mert a politikai közösség igazságérzete háborog, mert a bűnre nem lehet jó rendet alapozni, mert helyre kell állítani a politika tekintélyét, ezért van szükség az úgynevezett „számonkérésre”.
A múlttal való szembenézésből azonban nem következhet, nem következik ellenkormányzás. Az ellenkormányzás vizionálása – miszerint a jobboldal leszámol a ballal – a történelmi vereséget elszenvedő posztkommunista erők érdeke. A múlttal folytatott kulturkampf ugyanis feltámasztja a múltat.
A jövő politikáját ezért nem a megosztottságra, hanem az egységre kell alapozni. A konszolidációs politika nem az érdekellentétek egymással szembeni kijátszásában, hanem az érdekegyesítés programjában érdekelt.
Az érdekegyesítés természetes terepe egy politikai közösség életében a nemzeti ügyek politikája. A nemzeti érdek világos érvényesítéséhez viszont arra van szükség, hogy legyen egy közös célok elérésében érdekelt politikai közösség. Ebben az értelemben tehát a nemzetteremtés a feladat.
Az érdekegyesítés, a nemzetteremtés politikája viszont csak akkor lehet sikeres, ha a jelen és a jövő tanul is a múltból. Mert nem lehet a társadalom akarata ellenére kormányozni, mert a kormányzás alapja a felelősség, mert a kormányzás feltételeit és céljait nem lehet elválasztani egymástól. Mindent meg kell tehát változtatni: a kurzusváltás gondolkodásmód-váltást feltételez. Ehhez viszont partnerek kellenek.
A szövetségkötések sorozatára felépülő, a polgárai támogatását bíró kormányzás felszabadítja az energiákat, élteti a tetterőt, egy irányba mozdítja a politikai közösséget. A nemzeti egységet maga mögött tudó konszolidációs politika tehát nemcsak társadalmi békét teremt, nemcsak kivezetheti az országot a válságból, de nemzeti elkötelezettségénél fogva olyan erőfeszítésekre sarkallhat, amely elhelyezi Magyarországot egy európai térben: megmutatva, hogy nemzetünk más, eddig irigyelt nemzetekhez hasonló teljesítményekre képes, olyanokra, amit nem kell röstellnünk.

A szerzők a Századvég Alapítvány kutatásvezetői

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.