Madáretetés

Győr Ágnes
2010. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszem, ahogy négy évvel ezelőtt sátorban sikoltozó kamaszok közt álltam. A színpadon nem más, mint Korda György és felesége, Klára énekelt. Néhány órával korábban egyik ismerősöm hívott, hogy menjek el a koncertre. Indoklása egyszerű volt, de meggyőző: „Ez annyira rossz, hogy látnod kell!”
Igaza volt.
Ezért sem lepődtem meg, mikor a minap arról olvastam a BBC hírportálján, hogy az Egyesült Államokban tömegek rohanják meg a mozikat azért, hogy láthassák a Birdemic: Shock and Terror (Madárinvázió: sokk és terror) című filmet. A mozi szívszaggató történet arról, ahogy egy törekvő szoftverkereskedő és barátnője megpróbálja felvenni a harcot egy csapat dühös madárral. A film hősei, amíg lehet, vállfákkal, majd lőfegyverekkel küzdenek a „vadakkal”, de hiába. Bár az 1970-es években is elavultnak számító számítógépes technikával képernyőre vitt sasok, dögkeselyűk és sirályok egymás után robbannak fel a vásznon, elfogyni mégsem akarnak. Ahogy a filmtörténelem legrosszabbul megírt dialógusai sem. A nézők pedig ízelítőt kaphatnak abból, hogyan is nézett volna ki Alfred Hitchcock híres Madarak című alkotása, ha történetesen nem a mester, hanem egy szilícium-völgyi szoftverkereskedő készíti el.
Ez a bizonyos üzletember a vietnami születésű James Nguyen. A férfi, aki hatéves korában menekült családjával együtt az ígéret földjére, régóta gyártja alacsony költségvetésű amatőr filmjeit. Alkotásain azonban idáig átnézett a szakma. A 2008-ban elkészült Birdemicnek is a feledés juthatott volna osztályrészéül, ha a szívós alkotó nem veszi kezébe szellemi termékének reklámozását. Akkor sem adta fel, mikor a független filmek nemzetközi szemléjén, a Robert Redford által életre hívott Sundance fesztiválon becsapták az orra előtt az ajtót: autóját madártollal, -ürülékkel és művérrel dekorálta, majd nyolc napon keresztül furikázott vele az eseménynek helyt adó Utah állambeli Park Cityben. Kitartását siker koronázta. Bár a Hitchcock emlékének adózó filmet eleinte csak késő este vetítették kisebb mozikban, a világháló hamarosan az egekbe emelte Nguyen madarait. A YouTube-on, Facebookon és egyéb közösségi portálokon egyetlen kiáltásban egyesült a nézők tábora: gyerekek, ez annyira rossz, hogy látnotok kell!
És megindultak a tömegek. A Variety magazin szerint bár az alkotás nem szállítja a címben megígért rettegést, a döbbenet, amely úrrá lesz a nézőkön a filmet látva, „kárpótolja” a közönséget. „Szinte hallani, ahogy leesik az emberek álla, és koppan a padlón” – olvasható a lapban. Mire egy angol cég vállalta a film terjesztését, már egyértelművé vált, a Birdemicből kultuszfilm lesz: sikerrel pályázhat a valaha készült legrosszabb film címére.
Bár a párhuzam adja magát, James Nguyen szerencsésebb, mint az amerikai Edward Davis Wood Jr., aki zömében az 1950-es években készített, technikailag és történetileg is silány alkotásaiért érdemelte ki minden idők legrosszabb filmrendezőjének címét. Az ő alkotásait ugyanis csak halála után néhány évvel emelte a kultuszfilmek magasságába a kacagó publikum. Noha a Birdemic alkotója eredetileg nem ilyen babérokra tört, egyelőre nem panaszkodik. Egy riporternek azonban azt nyilatkozta, bízik benne, hogy a nevetésen túl el is gondolkoztatja majd a nézőket a filmje. Hogy rájöjjünk, pontosan min is kellene gondolkozniuk, abban sajnos sem ő, sem a moziélmény nem segít.
Lesz-e folytatása a „legjobb” legrosszabb filmnek? Nos, természetesen igen. Már készül a második rész, a címe: Feltámadás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.