
origo.hu
Tényleg 50 fokos hőségre számíthatunk? – a szakértő válaszolt
Korszerűtlen „VIP-gépek” idehaza is. A magyar kormány továbbra is a honvédség több mint harmincéves An–26-os harcászati teherszállítóit használja kormánygépként, időnként hosszabb vagy sürgős utazásra vesznek igénybe menetrendszerű járatokat, illetve bérelt üzleti repülőgépeket. Bár a kecskeméti bázison állomásozó „Ancsák” hazai karbantartására nem lehet panasz, Ukrajnában elvégezték üzemidő-hosszabbításukat és modernizációjukat, személyzetük pedig a legképzettebb a honvédségben, a mai követelményeknek már nem felelnek meg. Korszerű, többfunkciós repülőgépek beszerzésének (hasonlóan Csehországhoz, amely két Airbus 319-est vett) politikai akadálya van, mert a kormányzati utazásokkal kapcsolatos bármilyen kiadás hagyományosan botrány tárgyává válik Magyarországon.
Lengyelországban a légierő (SPRP) speciális alakulata, a varsói Frédéric Chopin nemzetközi repülőtéren állomásozó 36. repülő ezred végzi az állami vezetők (VIP) légi szállítását. Vegyes gépparkjuk legnagyobb típusa a Tu– 154-es, amelyből két példány volt az állományukban a szombati katasztrófáig. Bár a közforgalmú repülésben ezek a gépek ma már teljességgel elavultnak számítanak, a lengyel Tupoljevek családjuk legfiatalabb példányai közé tartoznak: az akkor még szovjet kujbisevi repülőgépgyár 1990-ben szállította le őket a megrendelőnek. A katasztrófát szenvedett 101-es oldalszámú repülőgép ráadásul naptári életkorához képest nagyon keveset töltött a levegőben, húsz év alatt 1823 felszállásból mindössze 5004 órát. Javításait is ezek szerint végezték, legutóbbi, oroszországi ipari karbantartásán 2009 decemberében esett át.
Ha azonban a repülőgép állapota ezúttal nem is tűnik fontosnak, technológiai színvonala mindenképpen: a korszerű Airbusok és Boeingek ergonomikus pilótafülkéjével összehasonlítva a hagyományos műszerezettségű Tu– 154-esek vezetése sokkal munkaigényesebb, ami különösen kritikus helyzetekben – mint például a rossz időjárás melletti leszállás – válhat problematikussá.
A VIP-repülések egy sajátos eleme és kockázati forrása a személyzet és az utasok viszonya. Bár a levegőben a kapitány szava a döntő, katasztrófák sora tanúskodik arról, hogy egzisztenciájukat féltő pilóták engedtek az utastérben ülő „fontos emberek” nyomásának, noha a repülőszakmai feltételek nem voltak adottak. Az állami ceremóniára utazó politikai delegáció igényei, a protokollban szabott menetrend tartása mind-mind súlyos teherként nehezedik a személyzetre, hiába kellene ezektől függetlenül döntést hozniuk, kizárólag a repülés biztonságát szem előtt tartva. Egyes információk szerint a lengyel Tupoljevek egyik pilótája egy 2008-as grúziai háborús út során már került összetűzésbe az elnöki stábbal, ami vizsgálatot és felmentést eredményezett ugyan, ám nem kizárt, hogy az ügy összességében mégis gyengítette a 36. ezred személyzeteinek hajlandóságát a nemet mondásra. Tegnap este a CNN hírtelevízió is valószínűsítette ezt a teóriát. A Szmolenszk– Észak katonai repülőtéren – amely csak egy éve fogad polgári gépeket – faktor lehetett a földi műszerezettség korlátozottsága, a személyzet tapasztalatlansága is, bár a jelek szerint lehetőségeikhez mérten mindent megtettek. Míg a lengyel újságírókat szállító Jak–40-es egy órával Kaczynskiék előtt biztonságban leszállt, negyedórával előttük egy orosz Il–76-os szállítógép pilótája a köd miatt már kitérő repülőtérre ment. Ezt (konkrétan Moszkvát vagy Minszket) javasolta a szmolenszki torony a lengyel Tupoljev személyzetének is, de azok állítólag mégis több kísérletet tettek a leszállásra, amelyből a negyedik végzetesnek bizonyult.
Tényleg 50 fokos hőségre számíthatunk? – a szakértő válaszolt
„Elfogadhatatlan”: mindenki megszólalt a McLarenek ütközése után, a versenybírók is lecsaptak
A világ egyik legjobb szállodájába vitte nyaralni várandós feleségét Szoboszlai Dominik - fotók
Zelenszkij figyelmeztette a világot: brutális csapás készül
Orvosa sokkoló hírt közölt Tornóczky Anitával: Ezért felejt el beszélni!
Megvonhatják Ilaria Salis mentelmi jogát + videó
A Slava Ukraini zengett Bécsben
Sorsoltak az NB I-ben: örökrangadóval kezd a Fradi
Magyar Péter megjelent a Lázárinfón és tapsot kapott + videó
Mindenki felhördült: elképesztő ítélet született a gyerekeit verő edző ügyében
Rendkívüli bejelentést tesz Szijjártó Péter - élőben
Feltámadt a Simson Schwalbe, de az árán meg fog lepődni
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.