Ismét a német igazságszolgáltatás fókuszába került a Lidl áruházlánc. Ezúttal nem a munkatársak megfigyelése és átvilágítása a vád, hanem egy valótlan tényeket állító tv-reklám miatt indult polgári peres eljárás. A képernyőről vidáman mosolygó család (nagyszülők, szülők, két gyerek) azt a közleményt hivatott alátámasztani, hogy „a Lidl szociálisan elviselhető munkafeltételeket biztosít” a harmadik világ országaiban is.
A heilbronni törvényszékhez benyújtott kereset viszont azt állítja, hogy a hirdetés tisztességtelen, mert valótlan tényállásra támaszkodik. Három, a munkavállalók érdekeinek védelmére alakult szervezet elküldte a munkatársait Bangladesbe, ahol azután az ellenőrök megállapították, a Lidl-reklám azt sugallja ugyan a hazai vásárlóközönségnek, hogy a külföldi szállítóüzemek is elérik a munkakörülmények minimális színvonalát, a valós helyzet azonban ennek az ellenkezőjét bizonyítja. Ennek megfelelően a törvényszékhez benyújtott kereset követelése: „Tiltsák le a tv-reklám további sugárzását.” A fővárosban, Dakkában az ellenőrök három textilgyárat kerestek fel, ahol a német konszernnek trikókat, nadrágokat, fehérneműt és zakókat készítenek. Meglátásuk szerint a varrónők sokkal többet dolgoznak, mint azt a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) megszabja; a hatnapos, negyvennyolc órás munkahetet nem tartják be; a havi bér mindössze 2700 taka (huszonhét euró), hatvan óra esetében tizenegy cent óránként, ugyanakkor a Lidl-üzletekben egy ingért 3,99, egy nadrágért 5,99 eurót kérnek. A vevők érdekeit védő és az emberi szabadságjogokért harcoló szervezetek egyben felhívják a figyelmet arra is, hogy a nemzetközi szokásokkal ellentétben a bangladesi gyárakban nem működhetnek szakszervezetek, és így nincs mód arra, hogy a béreket kollektív szerződések szabályozzák.

Tiszta vizet öntünk a pohárba – ennyibe kerül egy lángos a Balatonnál