Tárgyakba roskadt istenek

L Á T - H A T Á S Az istenek a fejükre estek, és rokkantnyugdíjba mentek. Üres a Pantheon. Ami a mítoszokkal átszőtt görög világban természetes volt, mára tabu. A homo consumus, a fogyasztó ember fittyet hány a túlvilágra. Vesz, használ, (el)fogyaszt. Fogyaszt, tehát van. Séta a Budavári Labirintus március végén nyílt Pantheonjában.

Klementisz Réka
2010. 04. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy Amor márkájú, lengyel gyártmányú rádióerősítő. Egy Vénusz bádogrobot. Tajvani eredetű motoros bukósisak, név szerint: Alicantei Zeusz. A Vilniusi Apollón optikai egérben lakik, a Brassói Minerva egy német gyártmányú, hordozható színes televízióba szorult. A Kijevi Jupiterre Ukrajnában bukkantak rá 1990-ben; egy szovjet gyártmányú manuálfókuszos teleobjektívbe bújt. Még mindig jobban járt, mint a New York-i Dionüszosz: neki egy Amerikában sorozatgyártott vízöblítéses WC jutott.
A civilizáció hajnalán még olyanok voltak, mint a civódó távoli rokonok, aztán szép lassan megfeledkeztünk róluk. Az égiektől elfordult ókori birodalmak végül a saját dugájukba dőltek, az újkori Európa pedig ott tart, bár új alkotmányt tett, hogy saját identitását megerősítse, épp csak a műveltsége, léte alapjait jelentő kereszténységről hallgat. „Egy jel vagyunk, s mögötte semmi. Kín nélkül vagyunk, s már-már elfeledtünk beszélni is a messzi idegenben” – írja Hörderlin. A kiállítás mottója keserű, a Budapest Pantheon hatása mégis inkább futó borzongás, aztán egy jóleső mélymosoly, némi hümmögés, kacsintás a visszalopakodó végtelenre.
A Budapest Pantheon nem más, mint a tárgyakba roskadt istenek sziklapincébe vájt, formátlan menedékhelye. A budai Vár alatt húzódó mésztufa labirintusrendszer egyik félreeső zugában pulpitusra ültetve, gélszerű anyagba öntve pózolnak a tárgyak. Úszószemüveg, turmixgép, mikrofon. Felfújható gumicsónak. Hajszárító. Csupa olyasmi, amiről senkinek nem jutna eszébe bármilyen spirituális vonatkozásra gondolni.
A kiállítás művészeti vezetője, Erdélyi Gábor évtizedekkel ezelőtt egy kisbolt legalsó polcán botlott bele egy porosodó Zeusz narancslébe. Attól a perctől nem volt menekvés; jött és győzött a gyűjtőszenvedély. Huszonöt év alatt barátok segítségével csaknem kétszáz olyan tárgyat gyűjtött össze a világ minden tájáról, amelyek nevében, márkajelzésében egy görög isten neve szerepel.
A gyűjtemény megdöbbentően gazdag (Erdélyi szerint főleg Ázsiában és Amerikában milliószám gyártanak mitológiai márkákat), az összkép borzongató. A labirintus történelmi emléktörmelékekre fűzött állandó kiállítása végén az ember futurisztikus térbe jut, hibernált testekre emlékeztető tárgyak között bolyong, s ha közelebb hajol az oszlopokhoz, még hallja is, ahogy mondjuk egy osztrák gyártmányú, Neptun márkájú biztonsági relé digitálisan rögzített hangján felnyög Neptunusz.
A március végén tartott megnyitóra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyházzene tanszékének vezetője, Mizsei Zoltán vezetésével néhány zenész még koncertet is rittyentett a tárgyneszekből. Szimfónia varrógépre, teniszütőre, turmixgépre. És a tetőpont: belép a műtőskesztyű. Kortárs művészet, ugye, lehet fanyalogni. A tárlat végén az ember mégis leül, elhallgatja, ahogy a profán tárgyakból kicsikart zaj szférikus zenévé kerekedik. Torz tükörben a homo consumus.
(Budapest Pantheon; a Budavári Labirintus állandó kiállítása.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.