Befektetőt keresnek a Zsolnay-gyárhoz

A patinás pécsi Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. működtetésébe már tavaly szerettek volna magánbefektetőket bevonni, de az akkor meghirdetett pályázatra jelentkező két cég az utolsó pillanatban visszavonulót fújt. Az új városvezetés úgy látja, a gyár helyzetét hosszú távon egy erős befektető garantálná, ezért – várhatóan – hamarosan újabb tendert tesznek közzé.

Bóka Máté Ciprián
2010. 05. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európa kulturális fővárosa (EKF) program részeként csaknem tizenegymilliárdos fejlesztés folyik a Zsolnay-gyár területén. Egyebek között a Pécsi Tudományegyetem egyes karai, városi kulturális intézmények költöznek majd az átalakított – részben lebontott – gyárépületekbe. Mindezek mellett baranyai megyeszékhely új kulturális központjának megálmodott területen kézművesnegyedet, kiállítóteret, vendéglátóhelyeket is kialakítanak. A tervek megvalósítása érdekében a gyárnak tavaly el kellett hagynia a manufaktúra területének nagyobbik részét, s az ingatlan keleti végébe helyezte át a termelést.
A gyár 2006-ban került Pécs tulajdonába, de a városnak rengeteg adósságért kellett jótállnia. A Zsolnay mintegy másfél milliárdos kötelezettségének kiegyenlítése érdekében az önkormányzat többször emelt tőkét az átvétel után, s a helyzetet 2009-re sikerült stabilizálni. A társaság nyolcszázmilliós forgalmat bonyolított le tavaly úgy, hogy eközben 300 milliót áldozott a költözésre. Péterné Marosy Katalin vezérigazgató szerint a társaság működése ugyan stabil, de a fejlődés érdekében tőkére van szükség. A Zsolnay márka pedig megéri a befektetést – véli a vezérigazgató, aki szerint a vállalat jelenlegi eszközállománnyal nem tud hosszú távon sikeresen működni.
Az önkormányzat csütörtökön dönthet a befektetői felhívás közzétételéről, amelynek megjelenése után harminc nap áll rendelkezésre a pályázatok beadására. Az ajánlatokat a piaci elképzelések, a befektetési szándék mértéke, a tradicionális Zsolnay termékcsoport gyártására és forgalmazására vonatkozó tervek, valamint az értékek megőrzésére vonatkozó elképzelések alapján értékelik majd. Az előterjesztés szerint a városvezetés a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. részére olyan befektetőt keres, amely a piacbővítést a tulajdonostárssal (a városi vagyonkezelő céggel, a Pécs Holding Zrt.-vel) közösen kívánja elérni, a felhívás tárgyát a törzsrészvények 49 százalékának megfelelő részesedés és a két szavazatelsőbbségi részvény értékesítése képezi. A befektetőnek ugyanakkor a részvénycsomagra vonatkozó ajánlat mellett egy 500 milliós tőkejuttatásra előzetesen kötelezettségvállaló nyilatkozatot is tennie kell, amelyet legkésőbb 2011. március 31-ig végre is hajt.
A Zsolnay befektetői tenderét 2009 elején – az időközi pécsi polgármester választás előtt – már egyszer meghirdette a volt szocialista városvezetés. A felhívásra ketten jelentkeztek. Az Alexandra Kiadóból ismert, Matyi Dezső nevével fémjelzett Pécsi Direkt Kft., amelynek többségi tulajdonosa egy bizonyos Washingtonban bejegyzett Rainbow Publishing Llc. A másik a Teclima Magyarország Kft., amelynek birtokosa a máltai bejegyzésű Limatec International Holding Ltd. Végül mindketten visszaléptek a befektetéstől. A Limatec, illetve a Teclima ügyvezetőjének alakja, Jahn Péter felbukkant a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. 2008-as privatizációjakor a Mecsekbusz Kft. ügyvezetőjeként. Ismeretes, a PK Zrt. buszainak eladása miatt jelenleg rendőrségi nyomozás zajlik, miután a Mecsekbusz Kft. többségi tulajdonában lévő PK Busrent Kft. birtokába kerültek az egykor közpénzen vásárolt járművek. A PK Busrent mögött bukkan fel a máltai Limatec, mint annak az az LL Bus Kft.-nek a nagyobbik részét birtokló cég, amely a Busrent többségét is magáénak tudhatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.