Kolozsvártól Párizsig

L Á T - H A T Á SA XX. századi magyar képzőművészet rejtett értékei közé tartozik Feleky-Fetter Frigyes (1899–1977) festőművész munkássága. A Kolozsvárott született, Párizsban tanult alkotó a szocialista realizmus két évtizede alatt nem állíthatott ki, mostani, a Vízivárosi Galériában látható tárlata előtt utoljára 1984-ben rendeztek emlékkiállítást műveiből.

P. Szabó Ernő
2010. 05. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első képe a Vízivárosi Galéria kiállításához készített katalógusában két ülő alakot ábrázol a Luxembourg-kertben, a művész különleges színérzékenységéről, könnyed ecsetkezeléséről, az élénk színvilág kifejező erejéről, mindez együttesen Feleky-Fetter figyelemre méltó tehetségéről beszél. A reprodukciók sora drámai hangú képekkel, a Jézus sírbatétele című festménnyel és az Együttérzés című, a keresztre feszítés jelenetét ábrázoló rajzzal zárul az ötvenes évek végén. A kezdet és a zárás között három évtized telt el, de ahhoz, hogy legalább megsejtsük, milyen történelmi háttér előtt bontakozott ki a művész munkássága, az első világháborút éppen úgy említenünk kell, mint Trianont, amely szülővárosa, Kolozsvár egyetemének Szegedre telepítését s az ő családja átköltözését hozta: az első világháború egyik utolsó ütközetében elvesztette bal kezét, háborús érdemei miatt rövidített idő alatt végezhette el jogi egyetemi tanulmányait. Fokról fokra elmélyült a festészet titkainak a kutatásában, hogy azután Koszta József biztatására 1925-ben Párizsba utazzon, ahol megszakításokkal öt évig dolgozott. A Quartier Latin egyik ma is népszerű utcájában, a Rue de la Huchette-ben lakott, s a párizsi karaktereket éppen úgy megismerte, mint a könnyed, franciás festésmód műhelytitkait a Colarossi, majd a Julien akadémián. Ezeket az éveket idézi az Alkonyat a műteremben, a Szajna-parti könyvárus, a Párizsi virágárus. Munkáinak – kontrasztosan formált festményeinek, a körvonalat hangsúlyozó rajzainak – újabb, itthon keletkezett csoportja pedig a hétköznapi emberek világát, jellegzetes pillanatait, helyszíneit idézi meg. A Guggerhegyi kirándulók, a Csónakosok a Tiszán éppen úgy a táj és az ember viszonyát vizsgálja, mint a Szántás Erdélyben című expresszív kompozíció. Hogy e művek milyen sorrendben, egymással milyen összefüggésben születtek, nyilván a további kutatás deríti majd ki, a tárlat katalógusában Szűcs György művészettörténész mintegy vázolja ennek további irányait.
Egy biztos: szép sikereket ért el szegedi, majd budapesti művészként egészen a negyvenes évek közepéig (akkor festette meg a Hazatérés a háború poklából című temperaképét a csonttá soványodott honvédről). Naivan reménykedett benne, hogy a frissen alakult baloldali Magyar Művészek Szabad Szervezete méltó kereteket ad munkájához, részt vett annak 1945 nyarán a Régi Műcsarnok épületében rendezett kiállításán. Két évvel később ugyanott egyéni tárlata már csak alig egy hétig tartott nyitva, s utána majd húsz év hallgatás következett. Csak 1966-ban vették föl a Képzőművészeti Alap tagjai közé, de utolsó évtizede munkáit egybegyűjtve már csak 1979-es emlékkiállításán láthatták együtt a látogatók. Az akkori vágy, hogy „a kiállítás lefújja a port a nevéről”, az utóbbi években, főleg a hagyatékot őrző családtagok áldozatos munkájának köszönhetően kezd teljesülni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.