Lehetne olcsóbb is a benzin itthon?

Azt feltételezi a Gazdasági Versenyhivatal, hogy a Mol megsértette a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmát, ezért eljárást indított ellene. Ez azt jelenti, hogy a hatóság megnézi, túlárazza-e az olajtársaság a nagykereskedelmi piacon a benzint és a gázolajat, vagy pedig betartja a versenyszabályokat. Uniós összehasonlításban a magyar üzemanyagok ára valamivel az átlag alatt van.

Erdősi Csaba
2010. 05. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnapra, a szokásos szerdai árváltozás napjára időzítette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Mol árképzésének vizsgálatáról szóló közleményét. A benzin 2, a gázolaj 3 forinttal drágult tegnap literenként, de a versenyhivatal természetesen nem ez alapján, hanem a 2006-tól mostanáig tartó időszak adatain keresztül ellenőrzi majd, hogy az olajtársaság valóban megsértette-e a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmát. A visszaélés egyelőre csak felvetés, és a GVH külön ki is hangsúlyozza, hogy „a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette”.
Mint arról már többször beszámoltunk, a Mol árképzése alapvetően az üzemanyagok tőzsdei árán és az éppen aktuális forint/dollár árfolyamon alapszik. A GVH már két alkalommal végzett a most indulóhoz hasonló vizsgálatot, és egyik esetben sem tudta megállapítani az erőfölénnyel való visszaélést. A szakértői számítások szerint a korábban vizsgált időszakok egészét tekintve a motorbenzin esetében körülbelül 8, a gázolaj esetében pedig 12 százalékkal voltak magasabbak a Mol-árak a költségalapon számított nagykereskedelmi árnál – magyarán, ekkora árréssel dolgozott a társaság az üzemanyag-nagykereskedelemben.
Egy liter benzin ma átlagosan 342, egy liter gázolaj 323 forintba kerül a kutakon. Ez természetesen a bruttó kiskereskedelmi ár, amely tartalmazza az áfát, a jövedéki adót és a termékkészletezési díjat is. Ha mindezeket a tételeket levonjuk, akkor 151 forintos literenkénti nettó benzin- és 158,5 forintos literenkénti nettó gázolajárat kapunk, a különbözetet az állam teszi zsebre. Ezek még mindig nem azok a számok, amelyeket a GVH alapul vehet, mert már tartalmazzák a töltőállomások árrését is. Hogy ez mennyi, csak sejthető – körülbelül 5-6 százalékos –, de a nettó kiskereskedelmi árak európai összevetése útmutatást adhat, mennyire drága a magyar benzin és gázolaj.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium adatai szerint múlt hét szerdán ezer liter 95-ös normálbenzin 547 euróba került. Ezzel a 12. legdrágább országnak számítottunk a 27 tagállam között. A legolcsóbban Bulgáriában (527 euró), a legdrágábban Dániában (617 euró) adták a benzint a fenti napon. Az EU-tagállamok átlagosan 562,28 euróért adtak ezer liter 95-öst adók nélkül, vagyis valamivel drágábban, mint idehaza. A gázolaj ugyanekkor 561 euróba került nálunk ezerliterenként, adók nélkül, ami a tizenegyedik helyet jelenti a listán, éppen a két szomszéd, Szlovákia és Ausztria között. A gázolajat tekintve Málta a legolcsóbb (528 euró) és Görögország a legdrágább (644,69 euró), az EU-átlag pedig 581,86 euróval szintén magasabb volt a magyar árnál. Hogy az európai átlagnál némiképpen alacsonyabb hazai kiskereskedelmi üzemanyagárak magasabbak-e a kelleténél vagy sem, azt legkésőbb hat hónap múlva megtudjuk, addig tart ugyanis a GVH vizsgálata. Kivéve, ha az ügy túl bonyolultnak mutatkozik, ebben az esetben további hat hónappal lehet meghosszabbítani a vizsgálódást. A versenyhivatali eljárás megindítását a Mol tegnap nem kívánta kommentálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.