Stop a bennfentes közbeszerzéseknek

Boros Imre
2010. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok pénzbe kerül az államapparátus működtetése. A közbeszerzés az a terület, amely az anyagi javak (fogyó- és állóeszközök) beszerzésére vonatkozik, és évente hazánkban több száz milliárd forintba kerül. A közbeszerzésnek azt a célt kellene szolgálnia, hogy az adóforintok optimálisan hasznosuljanak, az állam a piacon elérhető legelőnyösebb módon jusson a kívánt javakhoz és szolgáltatásokhoz.
Hazánkban törvénybe foglalt közbeszerzési szabályokról 1995 óta beszélhetünk. Magát a törvényt már az EU-tagságra való felkészülés ihlette, de úgy sikerült, mint fűzfapoétának a versfaragás; se rím, se értelem. Elég annyit elmondani, hogy az Európai Unió az általa biztosított előcsatlakozási alapokban (PHARE, ISPA, SAPARD) előforduló beszerzésekre külön közbeszerzési szabályokat tett kötelezővé számunkra (lásd Prag közbeszerzési kézikönyv). A hazai közbeszerzési szabályok alapján tilos volt uniós forrás terhére közbeszerzést bonyolítani. Értelemszerű, hogy a csatlakozásig ezt a törvényt is alá kellett vetni a jogharmonizációnak. Amikor 2001-ben, egy a közbeszerzési ügyekben összehívott konferencia után uniós tisztségviselőkből és egyetemi kutatókból álló szakértőkkel fehér asztalnál beszélgettünk, a lényeget is kimondták. Szerintük a törvényünk ekkor sok mindenre jó volt, kivéve, hogy a legjobb ajánlat nyerjen. A konferencia tapasztalatait összegeztem és az igazságügyi tárcának átküldtem, amire a miniszter aszszony egy szemrehányásokkal megtűzdelt levéllel válaszolt. 2004 óta azonban tagjai vagyunk az Európai Uniónak. A közbeszerzések, beleértve az uniós forrásból meghirdetetteket is, már a hazai törvény alkalmazásával folynak. Az előcsatlakozási időszakban egyetlen uniós közbeszerzést sem kellett érvényteleníteni, manapság meg szinte nincs olyan nagy összegű közbeszerzési ügy, amiből botrány ne kerekedne. Gyanítható, hogy nem tiszta a verseny az állami megrendelésekért.
Vegyük szemügyre a problémákat. Az előcsatlakozás alatt alkalmazott közbeszerzési kézikönyv a nagy műszaki jellegű kiírásoknál az ajánlatokat két borítékban fogadta. Az első boríték műszaki ajánlatokat, a második pedig az ajánlati árat tartalmazta. Az első borítékot kibontva a műszaki bírálók döntöttek, hogy a beadott megoldások megfelelnek-e a kiírásnak. Amelyik ajánlat nem volt elfogadható, azt kizárták. Az árbírálatkor a reális ártól való elrugaszkodást a kalkulált mérnökárakhoz hasonlítva védték ki. Az állva maradt ajánlatok közül azt hirdették ki győztesnek, aki a legjobb árat adta. A nyertes két borítékban adott feltételeit szerződésbe foglalták. A szerződéstől való eltéréseket a megállapodás nem engedte, illetve azokhoz súlyos büntetések kapcsolódtak.
Ma nincs két boríték, hanem összevontan döntenek. Ez teret nyit az egyéni döntéseknek. A kiíróknak az állami posztokon az a feladatuk, hogy gondoskodjanak az érdekeknek megfelelő szubjektivitásról és ezt képviselni tudó, bennfentes bírálókról. A kiírók gyakran eleve az általuk szimpatikusnak tartott „versenytársra” méretezik a kiírást, eleve annak kedvező referenciákat kérnek. Nagy közműlétesítésekből a hazai tulajdonú cégek eleve kiszorulnak, mert a múltbeli referenciák teljesíthetetlenek. Külföldi nagy cégekkel azonos nevű hazai cégeknél a külföldi anyacégek referenciáit is elfogadják, noha ezek a hazai cégekért nem felelnek, mert korlátolt felelősséggel bíró jogállásúak, csak a patinás külföldi cég nevét viselik. Gyanítható, hogy ezek nagy része csak névhasználat, amiért komoly százalékok járnak, és a hazai cég mögött bújnak meg a bennfentesek.
A kiírók, a bírálók és a kivitelezők gyakran ugyanazon körből származnak. Ezt mutatják a közelmúltban feltárt szervezett bűnözési jogesetek. Közvetett bizonyítékként szolgál az a tény is, hogy gyakori a határidő-hosszabbítás, valamint tekintélyesek az elfogadott pótmunkák. A határidők és az összköltség ugyanis sokat nyom a latba bírálatkor. A bennfentesek bátran vállalnak kemény feltételeket, mert tudják, hogy elintézhető a lazítás a kivitelezéskor. A fővállalkozó általában semmilyen konkrét kivitelezői munkát nem végez, azt alvállalkozókra bízza, sokkal olcsóban. Az a bevett rend, hogy az alvállalkozói teljesítményekre nem adnak engedményezést, és gyakran nagyon későn, vagy soha nem fizetnek. Korábban az volt a divat, hogy árban nem a legjobbat fogadták el a döntnökök. Amióta ez a közvéleménynek is szemet szúrt, és sok botrány keletkezett, inkább aluláraznak, amit aztán pótmunkákkal kompenzálnak, illetve fizetetlenül hagyják az alvállalkozókat.
A bennfentes kör szinte mindenkit elér. Környezetvédelmi területen kitermelést elindítani nem akadály, tájsebet hagyni gyakori, dübörgő forgalmat településen anélkül átvezetni, hogy előzetes ingatlan-állapotfelmérés lett volna, mindennapos. Közútrongálás, túlsúly rendezhető a hatóságokkal. Amióta a versenyhivatal elkezdte milliárdokkal büntetni az árkartelleket, azóta divatba jött az alulárazás, és irreálisan rövid határidők lettek a bennfentesek kedvelt ajánlataiban. A kisebb számú, de nagy értékű közbeszerzések körüli bennfentesség eltakarására szolgál, hogy a kis összegű és nagyszámú közbeszerzéseket indokolatlanul bonyolulttá tették, ami miatt magának a közbeszerzésnek is komoly költségei vannak. Ez tükröződik az ajánlati árakban, és sok felesleges munkaerőt köt le. A közbeszerzési törvény jelen formájában nem felel meg annak, amit bevezetésekor attól elvárhattunk volna. Mindenekelőtt ma már világos, hogy a nagy létesítmények rendre sokkal drágábban készülnek, mint az összehasonlítható európai példák. Nem ritka, hogy az árat már a műszaki elgondolásba iktatott felesleges és drága elemekkel verik fel; völgyhíd völgy nélkül, alagutak sík terepen, metróállomás néhány száz méterenként stb. A nagy tételeket az elérhető árak néha két-háromszorosáért szerzik be. A korrupt módon kicsorgatott pénzek jó részét külföldre kell utalni, mert a jogi álca sokba kerül. A számos kis közbeszerzési tételt a rém bonyolult adminisztráció drágítja. Esetenként még maga a beszerzés is meghiúsulhat az eljárás időigényessége miatt.
A törvény jelenlegi működése nem más, mint jogi védelem az államot gátlástalanul fosztogató bennfentesek érdekében. Ideje lenne ezen változtatni! Évente százmilliárdokat lehetne megtakarítani csak ezen a területen.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.