Tényleg kritikus volt a tömeg

Tízezrek pattantak biciklire szombaton, a Critical Mass budapesti felvonulásán, amelynek célja a környezetbarát közlekedési forma népszerűsítése és a nyomásgyakorlás a döntéshozókra azért, hogy felgyorsuljon a kerékpárutak építése.

Hírösszefoglaló
2010. 05. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szervezők szerint legkevesebb 35 ezren vettek részt a Critical Mass (Kritikus Tömeg) mozgalom szombati felvonulásán Budapesten. László János, a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke a távirati irodának elmondta, hogy a szervezet honlapján tegnap publikálták a magyar közlekedésügy első országos, reprezentatív kerékpár-használati felmérésének eredményeit, amelyek azt mutatják, hogy országszerte a lakosság negyven százaléka biciklizik rendszeresen, a fővárosban pedig elérte a tíz százalékot a kerékpárosok aránya. A becslések szerint az ezredforduló óta évről évre megduplázódott a rendszeresen biciklizők száma Budapesten. A közúti közlekedés formáit tekintve a kerékpározás részaránya így alig néhány év alatt fél százalékról öt százalékra emelkedett, és az valószínűsíthető, hogy négy-öt éven belül felugrik 15 százalékra – folytatta László János. Szerinte Budapesten ugyanakkor egyenjogúsítani kell a kerékpározást, de nem a különféle típusú járművek közlekedését kell szabályozni és fejleszteni, hanem az emberekét kellene végre megszervezni – fűzte hozzá az elnök.
A kerékpározás robbanásszerűen növekvő népszerűségében nagy szerepe van a hat éve indult Critical Mass mozgalomnak. A szombati felvonulás délután három órakor indult a Roosevelt térről a Lánchídon át Budára, majd az Erzsébet hídon vissza Pestre. A menetet 340 tagú rendezőgárda biztosította rendőri segítséggel. A gyalogosátkelőknél és a nagyobb csomópontoknál időnként megállították a kerekeseket, hogy átmehessenek a járókelők és haladhasson a gépjárműforgalom. A végállomás a Városligetben volt, a napozóréten, ahová valamivel 18 óra előtt érkeztek a menet végén tekerők. A demonstráción babakocsis felvonulók is részt vettek, ők a Kodály köröndnél csatlakoztak a biciklisekhez a járdán. A babakocsisok állampolgári jogaik sorozatos megsértése ellen tiltakoztak, mert gyakran el sem férnek a járdán a parkoló autók miatt. Alig-alig halad a közintézmények akadálymentesítése, az aluljárókon átkelni és a metróra felszállni pedig szinte lehetetlen babakocsival, ezért másodosztályú, jogaikkal korlátozottan élni képes állampolgárként tudnak csak részt venni a város mindennapi életében. A Critical Mass a városligeti réten a hagyományos bringaemeléssel ért véget. A szervezők tájékoztatása szerint számottevő fennakadás nem volt a belvárosi forgalomban.
A 2004 óta évente kétszer – áprilisban, a Föld napjához időzítve, és szeptember 22-én, az európai mobilitási hetet záró autómentes napon – esedékes demonstráció célja a kerékpározás mint gyors és környezetbarát, várost és lakóit egyaránt kímélő közlekedési forma népszerűsítése, és a nyomásgyakorlás a döntéshozókra azért, hogy felgyorsuljon az infrastruktúra fejlesztése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.