Kínos kínai mozgólépcső

2010. 06. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augiász istállója falusi tisztaszoba ahhoz képest, amilyen állapotok uralkodnak az állami, fővárosi cégek portáján. Miért pont a metró mozgólépcsőinek felújításával lenne minden rendben, ha az egész BKV a panamák paradicsoma, s szinte az összes közüzemi vállalat körül áll a bál? Offshore cégek egész regimentjét engedte garázdálkodni az előző kormány a közérdek kárára. A közpénzek kimentése olyan olajozottan működött, hogy ha nem kerülgetnénk évek óta a négyes metró Grand-kanyon nagyságú szakadékait, már azt hihetnénk, valahol a kies Cipruson építik föl, legyen mivel eljutni egyik offshore cégüktől a másikig. A kínai mozgólépcsők ügye azonban nem a marsbéli krónikák messzi jövendőjében megépülő négyes metró botránylistáját hizlalja tovább. Nem lenne ugyan idegen a korrupciós lovagok mentalitásától, hogy egy, még csak az álmok szintjén létező földalattihoz rendeljenek meg haveri mozgólépcsőt, ám ez a kalamajka a már materiálisan is meglévő és gondosan lepusztított metróhoz kötődik. Történt ugyanis, hogy – mint lapunk kiderítette – a Deák téri állomáshoz új mozgólépcsőt rendelt meg a BKV a német anyacéggel rendelkező Otis Felvonó Kft.-től hat éve. Ezek a szerkezetek azonban sehogyan sem akartak legyártódni Németországban, ahogy a szerződésben kikötötték. Helyette a „közeli” Kínából érkeztek meg budapesti rendeltetési helyükre a legkülönbözőbb elemek. A nyájas olvasó itt megvonhatja a vállát, mondván: miért éppen a mozgólépcső ne származna Kínából, ha már a szúnyogbarát szúnyogriasztótól a melaminos tejen keresztül a működésképtelen műszaki cikkekig, életveszélyes játékokig, az egyszer használatos kávéfőzőgumiig minden, de minden a távol-keleti kommunista országból származik az európai civilizáció nagyobb dicsőségére. Csakhogy a telhetetlen BKV érthetetlen módon elzárkózott a keleti kultúra ipari vadhajtásai elől, s megszabta: Kínából ne. Tehette, miután nem aprópénzbe került a beruházás: mai áron majdnem 378 millió forintba. Lett is izgatott levelezés a honi kft., a germán anyavállalat és Kína között. És ezen a ponton kérjük megértésüket, mivel Sherlock Holmes számára is kibogozhatatlanná válnak a szálak. Annyit lehet csak biztonsággal tudni, hogy a mozgólépcsőnek nemcsak a váza – miként a kivitelező Otis és a BKV állítja –, hanem a legtöbb tartozéka szintén kínai, s ezek a rakoncátlan alkatrészek fürgébben hibásodtak meg, mint ahogy elkészítették őket. Mivel a BKV a kínai eredetet ellenezte, lázas manőverekbe kezdtek az Otisnál. Itt balladaian homályossá válik a történet. A magyar leánycég német anyavállalatának kínai fióküzeme tudniillik a Bermuda-háromszög harmadik résztvevője. Ha genealógiai családfában kellene gondolkodnunk, a magyar és kínai Otis mintegy féltestvéri viszonyban állnak. A dolgok veleje: mintha minden út Kínába vezetne. A menetrendszerűen meghibásodó elemeket mindig a kínai tesó postázta. Igen ám, csakhogy a BKV rigorózussága miatt ezt titkolni kellett. Mit tesz ilyenkor egy találékony cég? Nosza, elkezdi átcímkézni a cuccot, mégpedig németországira, hogy mindenki a fritzeket szidja, ha majdnem beesik a grádicsok közé.
És itt meg is kell állnunk egy szempillantásnyira. Milyen biztonságérzettel közlekedhetünk az amúgy is annyira lekoszlott metróban, amit katasztrófafilmek forgatására adhatnának jó pénzért bérbe? Semmilyennel, és ezen nem is szabad tréfálkozni. A mozgólépcső ugyanis az egyik legkényesebb üzem. Nem véletlen, hogy a terroristák kedvelt célpontja, a várható áldozatok magas száma miatt. Nem mennénk bele a részletekbe, de egy csúcsforgalom idején bekövetkezett meghibásodás tömeges tragédiákat okozhat. A rendőrség feljelentéskiegészítést rendelt el az ügyben, mert nem volt egyértelműen megállapítható, hogy bűncselekmény történt. Nem akarunk prejudikálni, de nokiás dobozok nélkül is létezhet korrupció a BKV-nál. Párszor fel-le utazhatnának a bizonytalan érzéseket indukáló, néha baljósan nyikorgó Deák téri mozgólépcsőn a rendőri vezetők, az segítene a döntés meghozatalában. Nem mennénk elébe a vizsgálatnak, ám mi van, ha már nincs is németországi gyártás? Ha már mindent a sárga testvérek intéznek. Mi pedig elmélázhatunk azon: a bukott szocialista offshore-kormány nem a kínai gyártási szisztémát erőltette-e, hogy semmi sem működött? Amikor egy lefelé gyorsított rozzant mozgólépcsőn kellett felfelé rohannia az egész országnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.