Lendületben a médiaipar

Az idén ismét növekedésbe kezdhet Magyarországon a szórakoztató- és médiaipar. A PricewaterhouseCoopers globális felmérése szerint az iparág hazánkban 1,3 százalékkal bővülhet a tavalyi három százalék körüli visszaesés után.

Bodacz Péter
2010. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha minden igaz, 2010 a válságból való kilábalás éve lesz a szórakoztató- és médiaiparban: a PricewaterhouseCoopers (PwC) felmérése szerint globálisan 2,7 százalékos médiapiaci növekedéssel lehet számolni az idei évre, míg 2014-ig évente átlagosan 5,8 százalékkal fog bővülni a piac. Az erőteljesen fokozódó digitalizációval párhuzamosan az internetes hirdetések terén lesz a legnagyobb ütemű a növekedés, ez globális viszonylatban 11,4 százalékosra fog rúgni. A könyvvizsgáló társaság hazánkban az idén 1,3 százalékos bővülést vár a tavalyi három százalék körüli visszaesés után. Magyarországon a szórakoztatóipar és a médiapiac nagysága a 2009-es 3,2 milliárd dollárról 2014-re 4,3 milliárd dollárra növekedhet. Míg 2009-ben az internet, a televízió és a nyomtatott sajtó vette fel a médiapiaci hirdetések 75 százalékát Magyarországon, 2014-ben – főként az internet térnyerésének köszönhetően – várhatóan már a piac 80 százalékát fogják ezek a szegmensek lefedni. A rádió, a zene, a film, a videojáték és a köztéri reklámozás 2009-ben a teljes hirdetési piac kilenc százalékát mondhatta magáénak, 2014-ben pedig várhatóan nyolcszázalékos lesz a részesedése. A könyvkiadás tavaly ugyancsak kilenc százalékot képviselt a teljes médiapiacból, az előrejelzések szerint ez az arány hét százalékra csökken 2014-re.
– Öt évvel ezelőtt még csak százmillió ember használt mobilinternetet világszerte, 2009-ben már ötszázmillióan szörföltek laptopon vagy „okostelefonon”, 2014-ben pedig várhatóan 1,4 milliárdra nő majd a felhasználók száma. A magyar társadalom digitális lemaradásban van, viszont éppen ezért a digitalizáció fokozott bővülése várható a következő években – hangsúlyozta Sere Péter, a PricewaterhouseCoopers távközlési és médiacsoportjának vezető menedzsere. A szakember közlése szerint minimálisan csökkenni fog a televíziós piac, amely a globális médiapiac negyedét tette ki tavaly. Ez a tendencia fog érvényesülni hazánkban is, hiszen – mint az a kutatásból kiderül – a 2009-es 28 százalékról 2014-re várhatóan 27 százalékra esik vissza a televíziós piac nagysága. A szakember tájékoztatása szerint míg a sajtópiac világszinten stagnálni fog az elkövetkezendő években, addig Magyarországon a magazinok piacának lassú, kétszázalékos növekedése várható, azonban még így sem lesz képes elérni a szegmens nagysága a 2008-as szintet. – Habár 2014-ben még mindig a hagyományos jövedelemforrások teszik majd ki a teljes médiapiac kétharmadát, a piaci szereplőknek mindenképpen újra kell gondolniuk üzleti modelljeiket, annak érdekében, hogy minél nagyobb részt szerezzenek a digitálisakból – fogalmazott a szakember, kiemelve: a digitális technológiák terjedése az egyik legfontosabb trend a szórakoztató- és médiaipar különböző szegmenseiben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.