Ha minden igaz, 2010 a válságból való kilábalás éve lesz a szórakoztató- és médiaiparban: a PricewaterhouseCoopers (PwC) felmérése szerint globálisan 2,7 százalékos médiapiaci növekedéssel lehet számolni az idei évre, míg 2014-ig évente átlagosan 5,8 százalékkal fog bővülni a piac. Az erőteljesen fokozódó digitalizációval párhuzamosan az internetes hirdetések terén lesz a legnagyobb ütemű a növekedés, ez globális viszonylatban 11,4 százalékosra fog rúgni. A könyvvizsgáló társaság hazánkban az idén 1,3 százalékos bővülést vár a tavalyi három százalék körüli visszaesés után. Magyarországon a szórakoztatóipar és a médiapiac nagysága a 2009-es 3,2 milliárd dollárról 2014-re 4,3 milliárd dollárra növekedhet. Míg 2009-ben az internet, a televízió és a nyomtatott sajtó vette fel a médiapiaci hirdetések 75 százalékát Magyarországon, 2014-ben – főként az internet térnyerésének köszönhetően – várhatóan már a piac 80 százalékát fogják ezek a szegmensek lefedni. A rádió, a zene, a film, a videojáték és a köztéri reklámozás 2009-ben a teljes hirdetési piac kilenc százalékát mondhatta magáénak, 2014-ben pedig várhatóan nyolcszázalékos lesz a részesedése. A könyvkiadás tavaly ugyancsak kilenc százalékot képviselt a teljes médiapiacból, az előrejelzések szerint ez az arány hét százalékra csökken 2014-re.
– Öt évvel ezelőtt még csak százmillió ember használt mobilinternetet világszerte, 2009-ben már ötszázmillióan szörföltek laptopon vagy „okostelefonon”, 2014-ben pedig várhatóan 1,4 milliárdra nő majd a felhasználók száma. A magyar társadalom digitális lemaradásban van, viszont éppen ezért a digitalizáció fokozott bővülése várható a következő években – hangsúlyozta Sere Péter, a PricewaterhouseCoopers távközlési és médiacsoportjának vezető menedzsere. A szakember közlése szerint minimálisan csökkenni fog a televíziós piac, amely a globális médiapiac negyedét tette ki tavaly. Ez a tendencia fog érvényesülni hazánkban is, hiszen – mint az a kutatásból kiderül – a 2009-es 28 százalékról 2014-re várhatóan 27 százalékra esik vissza a televíziós piac nagysága. A szakember tájékoztatása szerint míg a sajtópiac világszinten stagnálni fog az elkövetkezendő években, addig Magyarországon a magazinok piacának lassú, kétszázalékos növekedése várható, azonban még így sem lesz képes elérni a szegmens nagysága a 2008-as szintet. – Habár 2014-ben még mindig a hagyományos jövedelemforrások teszik majd ki a teljes médiapiac kétharmadát, a piaci szereplőknek mindenképpen újra kell gondolniuk üzleti modelljeiket, annak érdekében, hogy minél nagyobb részt szerezzenek a digitálisakból – fogalmazott a szakember, kiemelve: a digitális technológiák terjedése az egyik legfontosabb trend a szórakoztató- és médiaipar különböző szegmenseiben.

Ennyit keres egy mérnök Magyarországon