Demszky Gáborék politikai bosszúja?

Nem tartja magát felelősnek az Alstom azért, hogy a kettes metró vonalára gyártott szerelvényre két évvel a határidő letelte után sem tudtak típusengedélyt szerezni – közölte tegnap lapunkkal György István, a Fidesz fővárosi frakcióvezető-helyettese azután, hogy találkozott a francia cég képviselőjével.

Bákonyi Ádám
2010. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elmondta: kifejezetten az Alstom kérésére, a szabadságon lévő Tarlós Istvánt helyettesítve ült le egy asztalhoz a fővárossal szerződésben álló társasággal, de tárgyalásokba nem bocsátkoztak. – Az Alstom arról nem nyilatkozott, hogy végül megfellebbezik-e az engedélyt megtagadó Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) döntését, azonban a Fővárosi Közgyűlés június 3-i határozata továbbra is egyértelmű: a szerződést a BKV Zrt.-nek meg kell szüntetnie. Ha ez ügyben nem lép Kocsis István vezérigazgató, akkor éppúgy szembeszáll a közgyűlés döntésével, mint Demszky Gábor főpolgármester – hangsúlyozta György István.
A főpolgármester a hét elején a hatályos metrókocsi-megállapodás sajátos értelmezésével azt állította: azt hat hónapig nem is lehet megszüntetni, a hatósággal szemben pedig biztonságosnak minősítette a szerelvényeket.
Az NKH azonban nemcsak fékhibák, hanem több, biztonságot is érintő hiányosság miatt sem adta meg a szerelvények típusengedélyét.
*
Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV Zrt. kommunikációs igazgatója tegnap lapunkkal közölte: már konkrétan a metrókocsik beszerzéséről szóló szerződés felmondása, illetve az attól való elállás jogi kérdéseit vizsgálják.
Ez lehet a négyes metró beruházásának további, akár 2015-ig is tartó csúszása, akár az EU-támogatás elvesztése és a kettes vonalon futó szovjet szerelvények több mint hárommilliárd forintos felújítási kényszere.
Lapunk úgy tudja, hogy a Fővárosi Közgyűlés egyértelmű döntésének szabotálásával a jelenlegi városvezetés a választás után várható fideszes többséget akarja megtorpedózni, a négyes metró leállításával vádolni.
Ha a városvezetés politikai célja az időhúzás, akkor tízmilliárdos károkat is okozhat. A 65 milliárd forintos beruházás csaknem felét már ki is fizették. Ha nem bontják föl néhány napon belül a szerződést, és nem indítják el az új közbeszerzési eljárást, akkor a korábbi MSZP–SZDSZ-es hatalmi körök az októberi választás után gőzerővel bizonygathatnák, hogy a Fidesz állította le a metróberuházást.
Időközben megérkezett a négy BKV-s szakszervezet feljelentése a Központi Nyomozó Főügyészséghez – erősítette meg lapunknak Keresztes Imre főügyész. Elmondta: jövő hétfőig döntenek az ügyben.
A nyomozó hatóság júniusban vette át a BKV-nál hűtlen kezelés, csalás és más bűncselekmények miatt indított nyomozások irányítását. A büntetőeljárásban több mint egytucatnyi gyanúsított van, közöttük az előzetes letartóztatásban lévő volt MSZP-s főpolgármester, Hagyó Miklós, illetve egykori kommunikációs munkatársai, Horváth Éva és Lelovics Ottó.
A BKV-nyomozások a Fidesz 2008-ban tett konkrét feljelentései alapján, ismeretlen tettesek ellen indultak. A szakszervezetek most „bűncselekmény megalapozott gyanúja” miatt fordultak a nyomozó hatósághoz. Szerintük „a közlekedési társaság pénzügyi helyzete kilátástalan, amiért a tulajdonos fővárosi önkormányzat a felelős”. A Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete, az Óbuda Autóbuszgarázs Szakszervezet, a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet, valamint a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet azt írta: a tulajdonos és megrendelő fővárosi önkormányzat annak ellenére nem finanszírozza a BKV bevételekkel nem fedezett kiadásait, hogy erre a szolgáltatási szerződés és több rendelet is kötelezi. Mint írták, a főváros 2002 óta semmilyen működési támogatást nem ad, a normatív állami támogatás bevezetésével egyidejűleg az önkormányzati működési támogatás megszűnt.
A négy érdekképviselet köztudottan Hagyó Miklós „köréhez” tartozik. Ők voltak azok, akikről Balogh Zsolt volt BKV-vezérigazgató azt nyilatkozta: több buszos szakszervezeti vezető is részt vett a 2008-as sztrájk utáni beszélgetésen Hagyó társaságában, amelyen pénzügyi igények teljesítéséről is szó esett. A munkabeszüntetés után valamennyi BKV-s szakszervezet összesen ötvenmillió forintot kapott egy 2004-ben létrejött „együttműködési megállapodásra” hivatkozva. A Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezete a sztrájk után a BKV-tól használatba kapott egy Volvo luxusbuszt, amellyel utazásokat szervezhetett, a jármű lízingdíját sem kellett állnia, sőt kétmillió forint értékben fizetés nélkül meg is tankolta.
Ikvai-Szabó Imre szerint az év elején sztrájkoló szakszervezetek átlag feletti juttatását az a kormány–főváros megállapodás tette lehetővé, ami „a BKV-t is kiszámítható finanszírozási pályára állíthatja”. Ezzel szemben a főpolgármester néhány hete az új Orbán-kormányt is zsarolni kezdte. – Már októberben veszélybe kerülhet a BKV Zrt. fizetőképessége, ha a kormány nem teljesíti a közlekedési cég finanszírozásáról kötött szerződést – fenyegetőzött Demszky Gábor. Egy másik volt helyettese, Horváth Csaba (MSZP) erőszakolta ki az idei tarifaemelést, aki már pártja főpolgármester-jelöltjeként díjmentes budapesti közlekedéssel kampányolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.