Meg kell nagyobbítani a közös tortát

Csaknem 1800 milliárd forintnyi szabad, még nem lekötött forrás áll rendelkezésre a következő három évben az uniós forrásokból, és ennek több mint felét szeretnénk közvetlenül gazdaságfejlesztésre fordítani – mondta lapunknak adott interjújában Cséfalvay Zoltán. A Nemzetgazdasági Minisztérium stratégiai államtitkára szerint most a szervezeteken és a vállalkozásokon a sor, mindenkinek várják a javaslatát az új Széchenyi-tervvel kapcsolatban.

K. Tóth László
2010. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cséfalvay Zoltán. 1982-ben végzett a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen, ezután az MTA Földrajztudományi Kutató Intézetének tudományos munkatársa lett. 1990-től miniszteri kabinetfőnökként dolgozott az Ipari és Kereskedelmi Minisztériumban. 1991–95 között a jegybank elnöki tanácsadója, majd 1995–98-ig igazgató a Magyar Trendkutató Központban. 2000–2002 között a Gazdasági Minisztérium regionális fejlesztési helyettes államtitkáraként dolgozott, nevéhez fűződik a Széchenyi-terv kidolgozása, programjainak koordinálása. 2002-ben egyetemi tanárrá nevezik ki az Andrássy Gyula Egyetemen. Jelenleg a Nemzetgazdasági Minisztérium stratégiai államtitkára.


Egymillió munkahely tíz esztendő alatt – ez az egyik fő célja a kormány gazdasági programjának. Reális ez a célkitűzés?
– Teljes mértékben. Természetesen nem a kormány teremt enynyi munkahelyet, hiszen erre csak a vállalkozók képesek. Ugyanakkor a kabinetnek is megvannak a maga feladatai, hogy ez a cél megvalósulhasson. Olyan üzleti környezetet kell kialakítanunk, olyan vállalkozói politikát kell folytatnunk, amely nyomán valóban egymillió adózó munkahely jön létre. A polgári oldal gyökeresen másként gondolkodik, mint a szocialisták. Ők csak a közmunkát és a továbbképzést erőltették, s bár e közvetlen munkaerő-piaci programok is szükségesek, ám ebből nem jön össze az egymillió munkahely. Az új Széchenyi-terv középpontjában a vállalkozók állnak, mert csakis ők képesek tömegével új és adózó munkahelyeket létrehozni.
A szocialisták soha nem voltak képesek elfogadni ezt a gondolatot. Azért képtelenek erre, mert nem szeretik a saját lábán álló önálló embert. Ők inkább osztogatni akarnak, mert aki kap valamit az államtól, az függővé válik tőle. A vállalkozó viszont esetleg visszakérdez, hogy miből jöttek létre az eredmények, sőt meg is válaszolja a kérdést, hogy az ő adójából.
– A szocialisták a fejlesztési pénzek 16 százalékát fordították a vállalkozások erősítésére. Ön miként értékeli ezt az arányt?
– Rendkívül alacsonynak, különösen egy olyan országban, ahol a felzárkózás az elsőrendű feladat. Hihetetlenül hangzik, de a Társadalmi megújulás operatív programja az ön által említett 16 százaléknál jóval magasabb összeget kapott.
– A 2001-ben meghirdetett Széchenyi-terv évente mintegy 200 milliárd forintnyi támogatást nyújtott a pályázóknak, az új Széchenyi-terv kapcsán viszont az első három évben együttesen 1000 milliárd forint jut majd a sikeresen pályázó vállalkozóknak és önkormányzatoknak…
– Nagyobb is lehet ez az összeg, de az 1000 milliárd szabad forrás már biztosnak látszik. Számításaink szerint az uniós forrásokból 1800 milliárd forintnyi szabad, még nem lekötött forrás áll rendelkezésre a következő három évben, és ennek több mint felét szeretnénk közvetlenül az új Széchenyi-terv céljaira és gazdaságfejlesztésre fordítani.
– A kormány a növekedéspárti gazdaságpolitika híve. Miként lehet ezt megvalósítani az ország jelenlegi helyzetében, amikor óriási erőfeszítést igényel a hitelezőink által megszabott alacsony költségvetési hiánycélok betartása?
– Nagyon leegyszerűsítve a világban két gazdaságpolitika létezik: növekedéspárti és újraelosztás-párti. A két nézet között az a különbség, hogy az egyik szerint nagyobb tortát kell készítünk, míg a másik a már meglévő tortát kívánja másként felszeletelni.
A növekedéspárti politika a fejlesztési célok támogatásával, a vállalkozások előtt álló akadályok lebontásával, például adócsökkentéssel, bizonyos adók eltörlésével, az adminisztráció egyszerűsítésével, a bürokrácia visszaszorításával, a korrupció felszámolásával, az oligarchikus szervezetek elleni fellépéssel valósítható meg.
– Az EU-ban soron következő magyar elnökség számunkra milyen lehetőséget ad?
– Magyarország gazdaságpolitikai elképzelései a korábbiakhoz képest most erősebben jelenhetnek meg. Mivel az unió a görög válsággal megégette magát, most a stabilitás került előtérbe. Ám valamenynyi ország komoly lépéseket tesz a versenyképesség erősítése érdekében is, az új Széchenyi-terv is alapvetően ezt szolgálja. Magyarország része az EU-nak, együtt hozzuk a döntéseket, együtt gondolkodunk a fejlesztéspolitikáról. Amióta hazánk belépett az államközösségbe, mindig azt hallottuk, hogy Brüszszelben majd megmondják, s mi azt tesszük, amit tanácsolnak. Ám nekünk is hallatni kell a hangunk az unió fővárosában. Ráadásul 2014-ben megkezdődik az unió új költségvetésének időszaka. Erről várhatóan már a magyar elnökség alatt elkezdődnek a tárgyalások, és fontos, hogy hazánk világos fejlesztéspolitikai célok mentén képviselje érdekeit.
– Az új Széchenyi-terv hét kiemelt programját milyen szempontok alapján határozták meg?
– Az irányok kijelölésekor négy szempontot vettünk figyelembe. Elsőként azt vettük alapul, hogy az új értelemben fogalmazott kitörési pontok klasszikus iparágak integrációjára épüljenek. A mai gyorsan változó gazdasági környezetben nem lehet klasszikus sikerágazatok kijelölésében gondolkozni, ezért szükséges az egységes megközelítés. Az egészségipar esetében például a kozmetikumok és a gyógyszergyártás együttesen hozhatnak létre újat. A másik szempont, hogy olyan fejlesztési területeket támogassunk, amelyeknél versenyképes, európai vagy globális léptékben is csúcsminőségű vállalat-, illetve termékcsoportok jönnek létre. Ezek profilját azonban a vállalkozók és a piac mondják majd meg.
A harmadik szempont a piacbővítés. Erre jó példa az első Széchenyi-terv gyógyfürdő-fejlesztési programja. A gyógyfürdőbe érkező vendég ugyanis eszik, iszik, alszik, s általában kulturális élményekkel is gazdagodni szeretne. Kiszámítható, hogy egy ilyen támogatásnak milyen további piacbővítési következménye van. A fürdő mellé eredményesen működő panzió, szépségszalon, étterem létesíthető, s művészek is meghívhatók kulturális rendezvényekre.
A negyedik szempont, hogy olyan ágazatokat támogassunk, amelyek jelentős hozzáadott értékeket állítanak elő. Ilyen például az egészség- és a gyógyszeripar.
– Az új Széchenyi-terv által támogatott fejlesztések a határainkon is átnyúlnak, a kormány most már az egész Kárpát-medencét megcélozza…
– Valóban megfogalmazódik a tranzitgazdaság gondolata is, ami nem csak arról szól, hogy Magyarország tranzithelyzetét jobban kihasználjuk, s utakat építünk, hanem arról is, hogy a határainkon átnyúló fejlesztésekben veszünk részt. Gondolunk itt vállalkozásfejlesztésre is, hiszen e vállalatok egy részének magyarok a tulajdonosai.
– Az új Széchenyi-terv ugyan jóval nagyobb összegből gazdálkodhat, mint az elődje, de bizonyos szempontból most rosszabb a helyzet. Gondolok például az államadósságra…
– Nyolc év rombolás után mindent újra kell kezdeni, de szerencsére van tapasztalatunk. Nyilván egyszerűbb lenne a helyzetünk, ha a nyolc esztendőt megtakaríthattuk volna, de tanultunk ebből is.
– Az új Széchenyi-terv vitairata elkészült, most jöhet a vita…
– Mi megtettük ezt a lépést, most a szervezeteken és a vállalkozásokon a sor. Várjuk mindenkinek a javaslatát. A beérkezett vélemények alapján fokozatosan bővül az új Széchenyi-terv, s január 15-én elindítjuk a programokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.