Szabják az új ruhát

Rekordgyorsasággal tervezi át az uniós támogatásokat a kormány. Már a múlt héten megkezdődtek a pályázatírókkal az egyeztetések az új programok kiírásával kapcsolatban. A legnagyobb pályázatíró cégek elemzései szerint az átszabott elbírálási rendszer felpörgeti az uniós források kifizetését, és úgy javítja a költségvetés helyzetét, hogy azzal a további megszorítások is elkerülhetővé válnak.

Szabó Anna
2010. 08. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetért a szociális fórum. Ígéretes kezdeményezésnek tartja az új Széchenyi-tervet a Magyar Szociális Fórum (MSZF). A szervezet által kiadott hét végi közleményben az áll, hogy az MSZF helyesli az elképzelést, miszerint a kormány a munkaközpontú gazdaságpolitikát segítő területekre akarja átcsoportosítani az uniós forrásokat. A fórum teljes mértékben támogatja a kormányt abban, hogy elutasítson minden olyan kezdeményezést, amely Magyarország hitelfelvételét újabb hazai megszorító intézkedések bevezetéséhez kötné. Emellett azt szeretnék, hogy a lakhatás joga váljék alkotmányos alapjoggá. Ehhez azonban nélkülözhetetlennek tartják, hogy az új Széchenyi-tervben szereplő 5-10 ezer bérlakás helyett legalább 20-25 ezer bérlakás épüljön a következő években. Az MSZF szervezői augusztus 23-ra összehívják a Szociális Kerekasztalt, hogy az új Széchenyi-tervet szélesebb társadalmi körben is értékelni tudják. (D. L.)


Hatékony, célzott, a mikro-, a kis- és közepes vállalkozások számára előnyös és a gyakorlatban is működőképes rendszert hoz létre az új Széchenyi-terv a hazai pályázatíró cégek legfrissebb értékelései szerint. A Pályázatírók és Tanácsadók Országos Szövetsége (Pátosz) a napokban már meg is kezdte a szakmai egyeztetéseket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel a január közepe után kiírandó gazdaságfejlesztési pályázatokról és a pályáztatási folyamatok egyszerűsítéséről. A szervezet szerint a 2004-től eddig nyilvánosságra hozott 24 tanulmányban szereplő több mint 120 javaslatukból többet is megfogadtak a terv vitairatának alkotói. A Pátosz alelnöke szerint „lendületes hozzáállás és a pályázatírók bevonása” jellemzi a mostani döntéseket.
Glósz Andrea hangsúlyozta: kifejezetten rövid idő alatt zajlott le a források áttekintése és az átcsoportosítások tervezése. A terv alkotói kialakították azokat az új pályázati programokat, amelyek jobban támogatják a hazai cégeket. A szakember szerint a pályázatok egyszerűsítése már megjelenik a tervezetekben. Így például olyan új kiírást is terveznek, amelyik a négymillió forint alatti támogatást igénylő kisvállalkozások részére készül úgy, hogy kifejezetten egyszerű legyen a pályázat elkészítése és benyújtása. – Fontos, hogy gyorsan jussanak el a források a támogatottakhoz, hiszen csak akkor lehet a munkahelyek számánál növekedésre számítani – fűzte hozzá Glósz Andrea. Az alelnök aláhúzta: az új Széchenyi-terv végrehajtásánál azt tartják majd az egyik legfontosabb szempontnak, hogy a programok kezelésére az eddigi egyirányú, merev hatósági ügykezelés helyett egy szolgáltató, partner jellegű szemlélet legyen a jellemző.
Más szempontból vizsgálta az új Széchenyi-tervvel kapcsolatos kormányzati elképzeléseket az uniós források hatékony felhasználásáról korábban több összefoglaló tanulmányt is készítő AAM Zrt. A cég első gyorselemzése szerint a terv komoly lehetőségeket nyújt a költségvetési egyensúly javítására. – Kevesen foglalkoznak azzal a szemponttal, hogy a fejlesztési forrásoknak jelentős hatása lehet a büdzsé egyenlegére is – jelentette ki lapunknak az AAM üzletágvezetője. Cserneczky Tamás leszögezte: az Európai Uniótól kapott átutalások közvetlenül se nem javítják, se nem rontják az egyenlegünket, ám a támogatott beruházások többféleképpen hatnak a költségvetésre. A brüsszeli források például többletbevételhez juttathatnak egyes piaci szereplőket, akik ezen keresztül több adót, járulékot fizetnek be az államkasszába. Az AAM szakértőinek véleménye szerint az új Széchenyi-tervben megjelölt célok ebből a szempontból is célzottabbak az előző kormány által elindított Új Magyarország fejlesztési tervnél. Cserneczky szerint a kis- és közepes vállalkozások előtérbe helyezése növelheti a foglalkoztatást, így az adóbevételeket is. A cég friss elemzése kitér arra, hogy amennyiben az épületenergetikai felújítások jelentős mértékben kiterjednek a közszférára – például iskolákra, egyetemekre –, akkor egyrészt számos megrendelés jut a kis építőipari cégeknek, másrészt akár évi százmilliárd forinttal is csökkenhet a költségvetés kiadása. – A megfelelő hangsúlyok mellett az ország úgy mérsékelheti a deficitet, hogy a Nemzetközi Valutaalap által erőltetett megszorítások is elkerülhetők – áll a gyorselemzésben.
Hasonlóképpen derűlátó a Magyar Pályázatkészítő Iroda (Mapi), amely már korábban nyilvánosságra hozta saját javaslatait az uniós források optimális átcsoportosításával kapcsolatban. – A Mapi üdvözli az új, láthatóan a rendszer egyszerűsítését célzó lépéseket – reagált az új Széchenyi-terv vitairatára Essősy Zsombor vezérigazgató, aki nemcsak a gazdaságfejlesztési, hanem a környezeti és energetikai, illetve a társadalmi megújulás elnevezésű uniós programok átalakítását is fontosnak tartja. A szakember hangsúlyozta: egy jól szervezett, valóban ügyfélbarát rendszerben a pályázó kiszabadítható az eddig használt merev korlátok közül, hiszen például nem a fejleszteni szándékozó vállalkozásnak kellene azzal foglalkozni, hogy vajon melyik programból érhetők el az általa tervezett beruházást segítő támogatások. A Mapi szerint a pályázati rendszer átalakítását célzó új intézkedéscsomag nagyon pozitív. Essősy szerint egy olyan szolgáltató jellegű intézményrendszer kialakulására van esély, amelyik nem a programokra vagy egy adott beruházási témára, hanem az ügyfélre figyel.
Az uniós források átcsoportosítását, a pályázati rendszer módosítását, illetve a támogatott célok újragondolását lényegében az Új Magyarország fejlesztési terv 2006-os megjelenése óta kérték a pályázatírók és a szakmai kamarák, érdemi módosításokra azonban az ígéretek ellenére sem került sor. A szakmai kritikák a rendszer alacsony hatékonyságát hibáztatták. Emiatt alakulhatott ki az a helyzet, hogy a hozzávetőlegesen 7000 milliárd forintnyi keretből mindössze 12 százalék jutott el a pályázókhoz a fejlesztési terv félidejéig, és a támogatások helytelen elosztása nyomán tovább növekedtek az egyes régiók közötti különbségek. A pályázatírók szerint a kifizetéseket jelentősen lelassította a pályázati rendszerhez tartozó bürokrácia és az intézményrendszer széttagoltsága. További problémaként fogalmazták meg, hogy a kis- és közepes vállalkozásokhoz csak a pénzek tíz százaléka került.
Az EU-s támogatásokra alapuló új Széchenyi-terv vitairatát július 28-án hozta nyilvánosságra az új kormány. A programhoz fűződő végrehajtási és pályázati rendszer elkészítésének határideje jövő év január 15-e. A terv 50 százalékra kívánja felemelni a hazai kis- és közepes vállalkozások részesedését az uniós támogatásokból. Közvetett módon, vagyis beszállítóként 3000 milliárd forinttal, közvetlenül, vagyis pályázatok útján pedig 500 milliárd forinttal kívánja támogatni a szektort.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.