Tükröződések és fénytörések – magyarra fordítva ezt jelenti a konferencia és a hozzá kapcsolódó kiállítás címe, amelynek kiválasztása már csak ezért is stílusosnak mondható, mert Pécs, a rendezvény helyszíne a maga gazdag művészeti hagyományaival, a XX. századi magyar és egyetemes művészetben játszott szerepével eleve sajátos nézőpontot kínál a témában végzett vizsgálódásokhoz.
Gazdag hagyományokra tekinthetnek vissza e kutatások, hiszen a XX. századi magyar művészetben a magyar alkotók kiemelkedő szerepet játszottak a fény természetrajzának, a művészetben való alkalmazhatóságának a vizsgálatában, Moholy-Nagy László, Nicolas Schöffer vagy éppen Kepes György ilyen vonatkozású kutatásai széles visszhangot keltettek a művészet és a tudomány világában. „Az utolsó egy-két évtizedben pedig – fogalmaz Csáji Attila, a Magyar Kepes Társaság elnöke a rendezvényt a közönség figyelmébe ajánlva – a fény egyre markánsabb szerephez jutott a látványkultúrában. A társaság rendezvényei, kiadványai segítségével áttekinthetőbbé kívánja tenni azt a folyamatot, amelyben a művészek meghódítják és humanizálják az optoelektronikai eszközöket: a lézert, a holográfiát, a száloptikát, a szkennereket, vezérlő elektronikákat, a fluoreszcencia jelenségeit…”
Hogy az elképzelések figyelmet érdemelnek, jól érzékelteti, hogy az idén is nagy számmal vettek részt neves külföldi szakemberek a konferencián. Az előadások szövege nyilvánvalóan újabb publikációban válik majd hozzáférhetővé. Egyelőre a művek beszélnek önmagukért a tárlat különböző – experimentális fotó, kinetikus és konkrét művészeti – szekcióiban.
A legvilágosabban pedig éppen azok, amelyek a sötét termekben szerepelnek, hiszen a fényművészet szekcióban bemutatott, holográfiát, lézert használó művek hatása annál erősebb, minél sötétebb körülöttük a tér, amelyben egyes részeik fölragyognak. Mengyán András egyik fényinstallációja, a led vezérlésű kinetikus fényoszlopainak együttese akár azt is a néző eszébe juttathatja, hogy nagyméretben, köztereken is éppen olyan revelatív hatást gyakorolhatnak e művek nézőikre, mint a kiállítóterem dimenziói között. Vagy éppen nagyméretű, belső közösségi terekben: Bolygó Bálint, a Pécsről származó, szüleivel gyermekként Angliába került, de hazai kapcsolatait ma is intenzíven ápoló fiatal alkotó fényinstallációja a tükör által eltérített lézerfényt üvegpoharakból komponált csillárra vetíti, s azok szórják szét a mozgó, körbeforgó, hasonló formákat öltő, de sosem ismétlődő fényt a terem falaira. Ő Angliában egy hasonló műre nemrég megbízatást is kapott.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség