Vetélytárs a Balkánon

Kovács Mária
2010. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látják, milyen nagy az érdeklődés az új Jugoszlávia iránt? – kérdezte Milutin Mrkonjics, az infrastruktúráért felelős szerb miniszter a minap Belgrádban, miután Patrik Vlacic, szlovén közlekedési miniszterrel és Danijel Miletával, az illetékes horvát minisztérium államtitkárával aláírta a közös vasúttársaság létesítéséről szóló nyilatkozatot. Ebben a három ország kötelezte magát, hogy a határátlépéskor elvégzendő adminisztráció (például a vám-, valamint az állat- és növény-egészségügyi okmányok ellenőrzése) csökkentésével felgyorsítják a személy- és áruforgalmat a X. számú európai közlekedési folyosó részét képező vasúti pályán. Amennyiben sikerül végrehajtani, a jelenlegi 60-70 óráról 35-40-re rövidülne a menetidő Ljubljanától Isztambulig. Ha ennek révén sikerülne elhódítani legalább a forgalom egy részét a konkurens IV. közlekedési folyosóról, mindegyik résztvevő állam évi 50 millió eurót kereshetne az üzleten. Jelenleg a Németország és Törökország közötti forgalom mintegy 90 százaléka a Magyarországon keresztül haladó IV. számú folyosón bonyolódik. A közös cég létrejöttét Mrkonjics nagyon pozitívan értékelte, és hozzátette, világosan mutatja, hogy a gazdasági érdekek diktálják a politikai kapcsolatokat. Horvát és szlovén kollégája is történelminek nevezte a közös vasúttársaság létrejöttéről szóló nyilatkozatot.
Hogy az aktust mennyire diktálták gazdasági és mennyire politikai érdekek, majd elválik. Tény, hogy az érintett vasúti pálya Szerbiában a legrosszabbnak számít, bizonyos szakaszain még a villamosítás sem történt meg. Szakértők szerint minimum 4,6 milliárd eurós beruházásra van szükség ahhoz, hogy mindenütt megépüljön a második sínpár és elérhető legyen 160 km/órás sebesség. Korszerűsíteni kell a szlovén szakaszt is, míg horvát területen ez a legjobb állapotban lévő pálya. A lehetséges politikai babérokat mindenesetre olcsóbban és gyorsabban le lehet aratni: ez pedig a térségi gazdasági összefogás demonstrálása Brüsszel előtt, elősegítve Szerbia uniós taggá válását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.