Az a fő, hogy menjen a motor alatta

Talmácsi Gábor jó időre eltűnt a szemünk elől, és nem csak azért, mert a gyorsaságimotoros-vb futamait a háztartások töredékeiben fogható DigiSport csatorna közvetíti. A 125 kcm-es kategória 2007-es világbajnokának tavaly a MotoGP-széria nem jött be, s bár a Moto2-es sorozatban többnyire a legjobb tíz között ért célba, eddig nem tudott pódiumra állni. Az elmúlt hét végi Aragón Nagydíjon azonban a harmadik helyen intették le, s az összetettben is a szűk elit tagja lett, a pontversenyben a hatodik.

2010. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legutóbb csaknem két éve állt a pódiumon, amikor még a 125 kcm-ben megnyerte a Maláj Nagydíjat. Mondhatjuk, hogy már nagyon szomjazott a pezsgőre?
– Pezsgőzés éppen most sem volt. Túl közeli még szegény Tomizava halála, ezért csak jelképesen koccintottunk. Ám a pódiumon állni is fantasztikus érzés volt. Minden évben, minden futamon ez a célom, és idén valóban sokat kellett várnom, amíg végre összejött. De meggyőződésem, hogy most elkaptuk a ritmust. Ebből nem szabad kiesni, és akkor a további futamok is hasonlóképpen jól alakulnak majd.
– Spanyolországban korábban is állt a pódiumon, de János Károly király gratulációját is fogadhatta már?
– Nem, ez volt az első alkalom, és mondanom sem kell, milyen nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy kezet foghattam vele.
– Említette, hogy elkapták a ritmust, és ezt a legutóbbi futamokon elért helyezései is tökéletesen alátámasztják: 11., 6., 6. és 3. hely. A világbajnokságból még öt futam van hátra: Motegi, Szepang, Phillip Island, Estoril és Valencia. S az Ausztrál Nagydíjat leszámítva mindegyik pálya a kedvencei közé tartozik. Hova lehet még előrelépni a hajrában, mi a cél?
– Az, hogy folyamatosan az első öt között végezzek, s persze jó lenne még további pódiumos helyezéseket elérni. Ami persze nem könnyű, mert akad 8-10 versenyző, aki erre bármikor képes lehet. Szóval nehéz előre kalkulálni az esélyeket. Jómagam azonban bízom benne, hogy a mérnökeim még jobb motort tesznek alám, és akkor könnyebb dolgom lehet. Az biztos, hogy nagyon motivált vagyok.
– Sokszor olvashattuk, hogy gondjai vannak a motorbeállításokkal. Némi túlzással, most valami biztos helyre el kellene zárni a versenygépét, és rácsapni annak a kezére, aki hozzá akar nyúlni.
– Sajnos ez nem így működik, mert ha most egyáltalán nem nyúlnának a motoromhoz, akkor egészen biztos, hogy a jövő hét végén a Japán Nagydíjon utolsó lennék. Mindegyik pályára más alapbeállítások szükségesek. Az viszont igaz, ha valahol sikerül elkapni a tökéletes beállítást, akkor abból már lehet következtetni arra, hogy a következő állomáson milyen változtatásokra van szükség.
– Ha megnézzük a Moto2-sorozat állását, a vb-címmel is rendelkező Di Meglio a 20., Pasini 25., a régi nagy ellenfél, Faubel 29. Hova kell elhelyezni azt, hogy Talmácsi Gábor a hatodik helyen áll?
– Magyarországon megszokhattuk már, hogy az első háromban kell lenni, a negyedik, még inkább egy hetedik hely nem számít eredménynek. Holott ebben a kategóriában már részt venni is nagy dolog. Úgy gondolom, hogy a világon akad ezer olyan motorversenyző, aki megállná a helyét a mostani negyvenfős társulatunkban. Én ott vagyok a negyvenben, a futamokon folyamatosan az első tízben zárok, az összetettben a hatodik helyen állok, és szerintem ez igenis nagyon komoly eredmény. S bízom benne, hogy még előrébb is tudok lépni. Mert azért mindig az a legfontosabb, hogy mi a világbajnokság végeredménye.
– Olvastam egy nyilatkozatát, miszerint ha az ötödik Corsit és a negyedik Lüthit megelőzi, akkor jövőre biztosan marad a SpeedUpnál. Ettől függ a sorsa további alakulása?
– Nem erről van szó, egyszerűen csak mérlegeltem, hogy idén még milyen reális céljaim lehetnek. A pontversenyben vezetőt már nem tudom megfogni, a másodikat és a harmadikat is csak akkor sikerülne, ha minden kedvezően alakulna a számomra. A negyedik hely viszont elérhető.
– Július végén elvesztette a főszponzorát, a Molt, viszont szinte ettől kezdve szállítja a jobb eredményeket. Dolgozik valamiféle dac ilyenkor a versenyzőben?
– Az nagy baj lenne, ha futam közben a dac dolgozna bennem. Ebben a sportágban történnek bizonyos események, szponzorok jönnek-mennek, és ezeket meg kell próbálni a legjobban kezelni. Minek is tagadnám, a Mol lépése nem esett jól, főleg azért, mert év közben történt. Ilyenkor nem nagyon szoktak kiszállni a támogatók.
– Ha publikus, a büdzsének hány százaléka úszott el?
– Ezt tényleg nem tudom megmondani, mert közben lett új támogatóm, a Hungrana Kft. – amely az E85 bioetanol branddel állt mögém –, és lehet, hogy hamarosan lesz újabb is. Azt nem mondom, hogy ugyanott tartunk majd, mint korábban, mert a Mol a csapatot is támogatta, és bizonyos esetekben könnyebb volt az asztalra csapnom. A jelenlegi szponzoraim nincsenek feltüntetve a motoron. Mindenképpen kellemetlen helyzetbe kerültünk, de megoldottuk, és be tudjuk fejezni a szezont.
– Azt nem egészen értem, hogy az új szponzorok logói miért nincsenek rajta a motorján.
– Ez megállapodás kérdése. Az ENI, tehát az Agip a Moto2-t szponzorálja üzemanyaggal, a Mol ezt kiválthatta, de amikor távozott és lekerült a logója, az ENI visszakerült. Bonyolult konstrukciókról van szó, ezek sokszor számomra is átláthatatlanok, és igazából nem is érdekelnek. Nekem csak az fontos, hogy menjen alattam a motor. Ennek persze sok összetevője van, és nagyobb költségvetéssel nyilván eredményesebb lehetnék, mert nálunk minden egyes alkatrész ára sok-sok nullára végződik.
– A lehetséges szponzorokkal zajló tárgyalásokon megérzi a hatását annak, hogy az Eurosport és az MTV után csak egy kisebb csatornán, a DigiSporton közvetítik a világbajnokságot?
– A DigiSport jól végzi a munkáját, színvonalasak a közvetítései, de kétségkívül előnyösebb lenne, ha minden szolgáltatónál lehetne fogni. Felesleges tagadni, a jelenlegi helyzet nem igazán kedvező számunkra. Ám az egyik barátom, aki ezzel foglalkozik, említette, hogy sokan csakis a világbajnokság miatt kötnek szerződést a csatornával. Vagyis a motorsport iránt változatlanul nagy az érdeklődés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.