Ezrek kerékpároztak

Ismét több ezren gyűltek össze, hogy a Critical Mass felvonulásán népszerűsítsék a kerékpározást. A szervezők szerint évről évre egyre több a biciklis, és az autósok hozzáállása is egyre javul.

Győr Ágnes
2010. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több ezer biciklis vett részt a Critical Mass (CM) tegnapi felvonulásán a fővárosban. A kerékpárosok este fél hétkor kezdték meg közös útjukat a pesti Nagykörúton. A Jászai Mari tér és a Petőfi híd budai hídfője közötti táv megtétele után, a felvonulás lezárásaképp este az Erzsébet téri Gödörnél emelték magasba biciklijeiket.
Hat éve tartjuk meg minden évben a Critical Mass felvonulást, és azt látjuk, hogy minden alkalom után egyre több kerékpáros lesz az utakon – mondta lapunknak Kürti Gábor, a megmozdulás szervezője, aki szerint ez a tendencia nemcsak nálunk, hanem nemzetközi szinten is érvényesül. Európában ma körülbelül tízszer annyian utaznak rendszeresen kerékpárral, mint hat esztendővel ezelőtt – fejtette ki.
Hazánkon kívül világszerte, Európa határain innen és túl, körülbelül 13 nagyvárosban rendeznek hasonló felvonulásokat, ezek közül azonban a budapesti a legnagyobb. A főváros mellett Magyarországon is több településen invitálták kisebb-nagyobb távra a motormeghajtás nélküli két kerék szerelmeseit a szervezők. A CM honlapján készült előregisztráció alapján a legnagyobb érdeklődés a debreceni, illetve szegedi eseményt kísérte.
Kürti Gábor szerint az elmúlt években nőtt a kerékpárosok száma, ám ezt a tendenciát nem követte a bicikliseket érintő autóbalesetek aránya. Ebből arra lehet következtetni – folytatta –, hogy egyre profibbak a biciklisták, s az autósok is egyre jobban figyelnek rájuk.
Továbbra is probléma azonban, hogy kevés a kerékpárút, s az elmúlt időszakban megépült szakaszok kialakításánál sem igen vették figyelembe a biciklisták javaslatait. A másik gond, hogy a 160 kilométernyi meglévő kerékpárutat sem újítják fel és nem takarítják rendszeresen. A CM felmérései alapján Budapesten 500 ezer ember van, aki hajlandó lenne naponta biciklire ülni, ha lenne ehhez megfelelő infrastruktúra. Számításaik szerint ahhoz, hogy Luxembourghoz vagy Koppenhágához hasonló kerékpáros várossá alakuljon Budapest, a megfelelő szakértelem és politikai döntések mellett körülbelül 50 milliárd forintra lenne szükség. Ez töredéke annak az 500 milliárdnak, amennyibe a 4-es metró vonala kerül – emlékeztetett a szervező.
A Critical Mass felvonulás zárta a kilencedik európai mobilitás hetének utolsó, európai autómentes napját.

Hódít a magyar lánc nélküli. Hét végén Olaszországban volt a magyar lánc nélküli kerékpár világpremierje. A Schwinn-Csepel a padovai bringavásáron mutatta be a Stringbike-ot, amely azonnal bekerült a világ műszaki sajtójába. A magyar találmány, amely a merevlemez-meghajtók mechanikájától kölcsönözte az alapötletet, abban jelent újítást, hogy a pedálok fogaskerék helyett vese alakú lengőkart tolnak meg görgők segítségével, és a lengőkar egy feszes acéldróttal forgatja meg a hátsó kereket – olvasható az Index cikkében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.