Több ezer biciklis vett részt a Critical Mass (CM) tegnapi felvonulásán a fővárosban. A kerékpárosok este fél hétkor kezdték meg közös útjukat a pesti Nagykörúton. A Jászai Mari tér és a Petőfi híd budai hídfője közötti táv megtétele után, a felvonulás lezárásaképp este az Erzsébet téri Gödörnél emelték magasba biciklijeiket.
Hat éve tartjuk meg minden évben a Critical Mass felvonulást, és azt látjuk, hogy minden alkalom után egyre több kerékpáros lesz az utakon – mondta lapunknak Kürti Gábor, a megmozdulás szervezője, aki szerint ez a tendencia nemcsak nálunk, hanem nemzetközi szinten is érvényesül. Európában ma körülbelül tízszer annyian utaznak rendszeresen kerékpárral, mint hat esztendővel ezelőtt – fejtette ki.
Hazánkon kívül világszerte, Európa határain innen és túl, körülbelül 13 nagyvárosban rendeznek hasonló felvonulásokat, ezek közül azonban a budapesti a legnagyobb. A főváros mellett Magyarországon is több településen invitálták kisebb-nagyobb távra a motormeghajtás nélküli két kerék szerelmeseit a szervezők. A CM honlapján készült előregisztráció alapján a legnagyobb érdeklődés a debreceni, illetve szegedi eseményt kísérte.
Kürti Gábor szerint az elmúlt években nőtt a kerékpárosok száma, ám ezt a tendenciát nem követte a bicikliseket érintő autóbalesetek aránya. Ebből arra lehet következtetni – folytatta –, hogy egyre profibbak a biciklisták, s az autósok is egyre jobban figyelnek rájuk.
Továbbra is probléma azonban, hogy kevés a kerékpárút, s az elmúlt időszakban megépült szakaszok kialakításánál sem igen vették figyelembe a biciklisták javaslatait. A másik gond, hogy a 160 kilométernyi meglévő kerékpárutat sem újítják fel és nem takarítják rendszeresen. A CM felmérései alapján Budapesten 500 ezer ember van, aki hajlandó lenne naponta biciklire ülni, ha lenne ehhez megfelelő infrastruktúra. Számításaik szerint ahhoz, hogy Luxembourghoz vagy Koppenhágához hasonló kerékpáros várossá alakuljon Budapest, a megfelelő szakértelem és politikai döntések mellett körülbelül 50 milliárd forintra lenne szükség. Ez töredéke annak az 500 milliárdnak, amennyibe a 4-es metró vonala kerül – emlékeztetett a szervező.
A Critical Mass felvonulás zárta a kilencedik európai mobilitás hetének utolsó, európai autómentes napját.
Hódít a magyar lánc nélküli. Hét végén Olaszországban volt a magyar lánc nélküli kerékpár világpremierje. A Schwinn-Csepel a padovai bringavásáron mutatta be a Stringbike-ot, amely azonnal bekerült a világ műszaki sajtójába. A magyar találmány, amely a merevlemez-meghajtók mechanikájától kölcsönözte az alapötletet, abban jelent újítást, hogy a pedálok fogaskerék helyett vese alakú lengőkart tolnak meg görgők segítségével, és a lengőkar egy feszes acéldróttal forgatja meg a hátsó kereket – olvasható az Index cikkében.

Rokonok és barátnők szólaltak meg a vajtai tragédia után – barátnők szenvedtek balesetet